מדוע מסרבים בצה"ל לשחרר משירות חיילת בת 19 מחולון שסובלת מחרדה ודיכאון, ואף ניסתה לפגוע בעצמה, לטענת קרוביה?
1 צפייה בגלריה
נטלה כדורים
נטלה כדורים
נטלה כדורים
(המחשה: שאטרסטוק)
קראו גם:
כבר שנה החיילת מתמודדת עם אתגרים נפשיים שלטענתה נגרמו לה בגלל קשיים בשירות הצבאי.
תחילה ניסתה להתמודד לבדה, שוחחה עם מפקדיה וביקשה למצוא פתרונות. בין היתר ניסו בני משפחתה לסייע לה, אך לאחר ששיתפה אותם כי נטלה כדורים במטרה לסיים את חייה, המשפחה פינתה אותה לחדר מיון, שם בדק אותה פסיכיאטר אזרחי שקבע כי היא צריכה לפגוש פסיכיאטר צבאי בדחיפות, כיוון שקיים חשש שתגרום לעצמה נזק, וכי הוא אינו ממליץ להחזיר אותה לשירות צבאי.
למרות הדחיפות החיילת פגשה קב"ן רק אחרי יותר מחודש, אך הוא התעקש כי לא נשקפת לה כל סכנה וכי היא יכולה להמשיך לשרת בצה"ל. "מה יש להם להשאיר אותה בשירות?", תוהה אביה. "הבחורה בדיכאון, היא ממש סובלת. היא כל הזמן בוכה, מסרבת לאכול ומצבה הנפשי ממש קשה. זאת ילדה מאוד ציונית, היא תמיד רצתה לשרת את המדינה ולהעניק מעצמה, היא התרגשה להתגייס והיא אוהבת את המדינה בכל ליבה, אבל הביאו אותה למצב הפוך לחלוטין. המסגרת הצבאית פשוט פוגעת בה. איפה כל הערכים בהם צה"ל דוגל? איפה ההבנה כלפי חיילים בקשיים?".
בסיום הפגישה עם הקב"ן לקתה הצעירה במה שנראה כהתקף חרדה ושוב פונתה למיון, גם שם קבע הפסיכיאטר האזרחי כי היא מתמודדת עם חרדה ודיכאון והפציר במערכת הצבאית לשקול שנית את המשך השירות שלה.
מאז נמצאת הצעירה בחופשה מיוחדת מהצבא בשל מצבה, אך היא טרם שוחררה ועתידה לשוב לבסיס בזמן הקרוב, דבר שגורם לה לחצים רבים.
"אם הבת שלנו תגרום לעצמה נזק בלתי הפיך, האחריות תהיה כולה על צה"ל, שמתעקש להמשיך להחזיק אותה בשירות למרות המצב שבו היא נמצאת. חשוב לנו לשבח את המפקד הישיר שלה, שדואג לבת שלנו כאילו הייתה הבת שלו, נענה לכל צרכיה ומשתדל לעזור לה ככל יכולתו. הבעיה היא שהוא נתקל בחומה אטומה. למרות שתי המלצות של פסיכיאטרים מבית חולים אסף הרופא, פסיכיאטרים שהצבא הפנה אותה אליהם וכתבו בפירוש כי יש לשחררה, הצבא עדיין מתעקש להוסיף קשיים ואתגרים למצבה".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "החיילת מוכרת ומטופלת באופן פרטני על ידי מפקדיה לרבות מתן הקלות בתנאי השירות, בהן אפשרות ליציאה למיוחדת אישית בשל מצבה. כמו כן, החיילת קיבלה וממשיכה לקבל טיפול רפואי מקצועי ומקיף על ידי הגורם הרפואי הרלוונטי. עם חזרתה, עתידה לפגוש גורם רפואי להמשך טיפול ותמשיך לקבל ליווי צמוד על ידי מפקדיה. נדגיש כי בקשותיה נענו בזמן קצר וברגישות רבה ובמקצועיות, הן על ידי המפקדים והן על ידי הסגל הרפואי".