הוועדה לקידום מעמד האישה התכנסה בשבוע שעבר בכנסת ועסקה בפגיעות של נשים טרנסג'נדריות בארץ. מי שלקחה חלק פעיל ומעשי בוועדה היא מאיה עוראבי-עזרא, אחות טרנסית העובדת בבית החולים וולפסון בחולון.
2 צפייה בגלריה
 עוראבי-עזרא בכנסת
 עוראבי-עזרא בכנסת
עוראבי-עזרא בכנסת
(צילום: פרטי)
עוראבי-עזרא (30) היא ערבייה מוסלמית ילידת עכו, נשואה לגבר יהודי, בעלת תואר ראשון בסיעוד ותואר שני במינהל מערכות בריאות. כיום היא עובדת במרפאת קשת להתאמה מגדרית שבבית החולים וולפסון, והיא למעשה האחות הטרנסית הראשונה בישראל.
"המרפאה בבית החולים וולפסון מקצרת תורים לאנשים שרוצים לעבור שינוי מגדרי", היא מספרת. "אני מטפלת בהם מהמקום האישי שלי, כמי שעברה את התהליך בעצמה ויודעת מה הם צריכים. זה תהליך מאוד קשה, גם פיזית וגם נפשית. אני מאמינה שטיפול של אחות טרנסית יותר טוב מזה של אחות אחרת, למרות העובדה שכל האחיות מקסימות, וכולן עושות עבודת קודש".
במהלך הוועדה בכנסת השתתפו מספר נציגים מהקהילה הטרנסית, לצד נציגים של משרדי ממשלה. "הצגנו את הבעיות שלנו ונציגי המשרדים היו צריכים לתת תשובות", מספרת עוראבי-עזרא, "מה שאיכזב אותי זה שנציגי הממשלה באו לא מוכנים".
הצלחת להעלות את הנקודות שהיו חשובות לך בוועדה לקידום מעמד האישה?
"אני מצפה שיתייחסו לקהילה שלי ברצינות, שיבואו מוכנים, עם תוכניות פעולה, עם רעיונות איך ממגרים את הזנות בקהילה הטרנסית, את העוני, את ההתאבדויות. 56 אחוז מהקהילה לא מגיעים לבתי חולים מחשש לאפליה. זה מטריד. 40 אחוז מהקהילה ניסו להתאבד לפחות פעם אחת".

2 צפייה בגלריה
(כנסת ישראל. צילום: shutterstock)

קראו גם:

את מצאת אוזן קשבת בדיון בכנסת?
"הממשלה צריכה לעבור תהליכים כדי שנהיה במקום יותר טוב. נציגי הממשלה הגיעו בלי שום תוכנית, ולא ממש יודעים איך מתייחסים למספרים כאלה".
את מאמינה שיש תקווה לזה בכנסת הקרובה?
"אם אנחנו נמשיך להאמין בעצמנו, זה יקרה. תמיד אני אומרת לחברות ולמטופלות שלי, 'תאמינו שמגיע לכן. אתן שוות, אתן מקסימות ומדהימות. תלמדו, תשתתפו, תתקדמו. אנחנו נוכיח לחברה שלא רק נעזור לעצמנו אלא נעזור גם לחברה הכללית'. אז יש תקווה, יש אור בקצה המנהרה, אם כי אנחנו מתקדמים לאט, לא מהר. הממשלה צריכה לעבור תהליכים כדי שנהיה במקום יותר טוב. יש לי זכות להחליט מהו המגדר שלי ומה הנטייה המינית שלי. מה שיש לי בין הרגליים לא צריך לעניין אף אחד. צריך להתייחס אליי כאדם".