בכל שנה יוצא מינהל החינוך בחולון לחופשה מרוכזת וחוזר לפעילות במהלך חודש אוגוסט, במלוא הכוח. השנה לראשונה הוחלט לוותר על החופשה ובאופן כללי לצמצם ככל האפשר היעדרויות מהעבודה.
קראו גם:
ויותר מכך, מונה השעות הנוספות רשם שיאים חדשים. "לראשונה אנחנו פותחים שנה בחוסר ודאות ובגלל זה אנחנו בעצם נערכים לשלושה תרחישים שונים", מסבירה ראש מינהל החינוך בחולון, אריאלה קידר.
דיוק המתווה
התרחיש האופטימי, אך לא הריאלי, על פי קידר, הוא פתיחת שנת הלימודים באופן רגיל, כאשר התרחיש הגרוע ביותר הוא פתיחת שנת הלימודים במציאות של סגר. התרחיש האמצעי, והריאלי ביותר נכון לשבוע זה, הוא פתיחת השנה תוך שילוב בין למידה רגילה ללמידה מרחוק. "אני חייבת להודות שבנסיבות אלו המתווה שהוצע לפתיחת השנה אחרי החגים דווקא מוצדק בעיניי. בחישוב סיכונים זה נכון יותר, אבל כרגע אנחנו נערכים לפתיחת שנה ב־1 בספטמבר".
כיצד נערכים לשנת לימודים ששום דבר בה לא צפוי?
"עם הרבה עבודה קשה. למרות שעבדנו על הקמת אתר ללמידה מרחוק כבר בקיץ שעבר, האפשרות של סגירת מערכת הלימודים למספר חודשים היא תרחיש שאף אחד לא העלה בדעתו, וזה דורש מאיתנו ללמוד תוך כדי תנועה. כבר בשלב הראשון של ההיערכות, הפנמנו שמה שהיה בהתחלה לא עבד. הדרישה מתלמיד לשבת שמונה שעות מול מחשב וללמוד היא לא שפויה ובוודאי לא יעילה. לכן אנחנו בונים תוכנית חדשה. אנחנו כמובן כפופים למתווה של משרד החינוך, אבל אנחנו מדייקים אותו עבורנו וגם מעניקים לכל מנהל ומנהלת גמישות במסגרת ההנחיות".
ומה הן ההנחיות נכון לעכשיו?
"ילדי הגנים לומדים כרגיל, כיתות א'-ב' במתכונת רגילה, חמישה ימים בשבוע, ילדי כיתות ג'-ו' בקפסולות של בין יומיים לשלושה בשבוע למידה בבית הספר ובשאר הימים למידה מרחוק, והעל־יסודי בלמידה מרחוק עם ניסיון לאפשר למידה בכיתות כאשר אנחנו נותנים דגש על כיתות ז' ו־י', כיוון שהם מתחילים מסגרת חדשה".
ומה עם ילדי החינוך המיוחד?
"הם ילמדו כרגיל, וכפי שציינתי מנהלים יוכלו להגמיש את השעות כפי שהם רואים לנכון. בהרצוג לדוגמה כבר הוחלט על חצי יום בבית הספר וחצי בבית בקפסולות מתחלפות".
האם יש למערכת החינוך בעיר מספיק ציוד, מורים וכיתות למהלך?
"בוודאי. משרד החינוך מתקצב תוספת מורים רק לכיתות ג' ו־ד' בחולון וזה בא לידי ביטוי ב־85 מורים חדשים. גייסנו את כל המתנ"סים, מרכזי הנוער ומבנים עירוניים נוספים כדי לרווח את העל־יסודיים. במסגרת ההבנה שצריך לפתח טכניקות למידה שונות מרחוק, הבנו שאין טעם לנסות לדמות למידה מרחוק ללמידה בכיתה, לכן יהיו תכנים מוקלטים מראש ומשימות על פי לו"ז שבועי שהתלמידים לא זקוקים עבורן למורה זמין, וכך נוכל לתמרן עם אותה כמות מורים. יש גם מרחבי לימוד חדשים חוץ מהזום, כמו גוגל קלאס רום".
חיזוק תנועות הנוער
קידר מבינה שבימים אלו הדגש אינו רק על הפן הלימודי. "קיימת עלייה במספר הפניות לשפ"ח (שירות פסיכולוגי־חינוכי) בחולון, ברור לנו שיש חרדה וזיהינו שתלמידים מנסים 'להיעלם' בזמן למידה מרחוק. יש כאלה שלא פתחו מצלמות, יש שלא הגיעו פיזית למסגרות גם כשהיה מותר. המטרה שלנו היא להתמקד גם בפן החברתי־רגשי".
כיצד?
"לבית ספר יש חלק משמעותי בלמידה של מיומנויות חברתיות ואת זה אי־אפשר לדמות מרחוק. חייבם לתת לתלמידים גם אינטראקציה. הבנו שהקורונה מעמיקה פערים, בין בעלי יכולת לאלו שאין להם, בין בתים עם הורים תומכים לאלה שפחות, ובין ילדים טכנולוגיים לאלו שאין להם בכלל מחשב".
איך מצמצמים אותם?
"בתור התחלה השגנו תרומה של 176 מחשבים, משרד החינוך בעיר סיפק לנו עוד 150 מחשבים ואנחנו מקווים שבקרוב נשיג עוד 150 יחידות, סך הכל נחלק 476 מחשבים. בנוסף, אנחנו מארגנים קבוצות למידה קטנות לתגבור".
בהקשר הזה, תנועות הנוער היו תמיד קרובות ללבך, והן תחת איום סגירה.
"אני לא אתן להן להיסגר. אנחנו בודקים אפשרות להכניס אותן אל תוך בתי הספר כחלק מהמשך יום הלימודים, זה גם יסייע להן וגם יגדיל את מספר החניכים. במשבר הקורונה תנועות הנוער סייעו רבות לקהילה. הפעילות שלהן היא הרווח של כולנו".
איפה תהיי ב־1 בספטמבר?
"אסייר בין מוסדות החינוך עם ראש העירייה מוטי ששון. אנחנו מבינים שזה לא יום רגיל, ועבור הנכנסים לגני עירייה ההסתגלות תהיה שונה בגלל האיסור להכניס הורים, לכן נעשה הכל כדי שהחוויה של הילדים לא תיפגע. יש עלינו אחריות כבדה והרצון הוא לשחזר את קמפיין חגורות הבטיחות".
כלומר?
"אנחנו מבינים שאם הילדים ייחשפו לתכנים שמסייעים למנוע הידבקות, זה יחלחל לכל המשפחה ולכן הלמידה תתמקד גם בזה. בנוסף, בניגוד לשנה שעברה לא נסגור בית ספר שלם בגלל ילד חולה אחד, זה לא יהיה נכון. אם יתגלה חולה נערוך בדיקה ורק מי שהיה חשוף אליו יעבור לבידוד, והמורה והתלמידים שבבידוד ימשיכו יחד בלמידה מרחוק".
לעוד חדשות חולון