קול נפץ חזק הרעיד בתחילת השבוע את המרכז המסחרי ברחוב התנאים בשכונת ג'סי כהן בחולון. עדי ראייה סיפרו כי הבחינו ברוכב אופנוע נמלט מהמקום, רגע אחרי שהשליך רימון הלם לעבר אחד מבתי העסק. זהו המקרה הרביעי בתוך פחות מחודש בו רימון הלם מושלך לבית עסק בעיר, מה שפוגע בתחושת הביטחון של תושבים רבים.
1 צפייה בגלריה
רכב שנשרף בשכונת קריית שרת
רכב שנשרף בשכונת קריית שרת
רכב שנשרף בשכונת קריית שרת
(צילום פרטי)
קראו גם:
"הרחוב שלנו הפך לשיקגו, אנחנו רגילים לירקנים וספרים, לא לעבריינים ונשק", מספר דייר ברחוב אילת שם הושלכו שלושה רימוני הלם בשלוש הזדמנויות שונות במהלך החודש האחרון.
"באירוע הראשון הבת שלי היתה בחוץ", מספרת תושבת הרחוב, "הלב שלי דפק עד שהיא ענתה לי. היא חזרה הביתה עם דמעות. בפעם השנייה לא היינו בבית ובפעם השלישית כולנו ישבנו יחד בסלון, הקטן שלי קיבל שוק אבל לפחות הייתי רגועה כי ראיתי את כולם בעיניים שלי.
"בחלומות הכי שחורים לא חלמתי שאני מגדלת ילדים ברחוב מסוכן שעבריינים רואים בו זירת משחקים, הם רבים ואנחנו משלמים את המחיר. זו לא שכונת פשע, לכן אני לא מבינה איך כל הזבל הזה הגיע אלינו".

"רימוני הלם כמו סוכריות"

אירועי החודש האחרון באים בסוף שנה של פשיעה חמורה. בזמן שבכל הארץ ראשי ערים מתמקדים במאבק בנגיף הקורונה, בחולון נדרש מאמץ כפול: דקירות, רכב שהתפוצץ, מספר אירועי ירי והשלכת רימוני הלם הם רק חלק מהרשימה שגרמה גם למשטרה וגם לעירייה להבין כי גל הפשיעה שפוקד את העיר חריג בכל קנה מידה מקובל עבור עיר הילדים. בסוף יולי נפגש ראש עיריית חולון, מוטי ששון עם מפקד מרחב איילון, ניצב משנה יגל פינק, ובכירי המרחב, לדיון על הצעדים להגברת הביטחון האישי והבריאותי של תושבי חולון. ששון סיפר בדיון כי קיבל נתונים ועדכונים על הלחימה בפשיעה בעיר והצדדים סיכמו על יד קשה נגד גורמים עברייניים כדי להבטיח שקט בעיר. אלא שלמרות הציפיות הגבוהות, כבר באותו לילה הושלך רימון נפץ לבניין ברחוב משה שרת.
תושבת חולון: "בחלומות הכי שחורים לא חלמתי שאני מגדלת ילדים ברחוב מסוכן שעבריינים רואים בו זירת משחקים"
"הירי למרכז המסחרי הבהיל הרבה סוחרים", סיפר בעל עסק במרכז בשכונת פנחס איילון. "כל עוד לא ידעו מה מקור היריות אנשים העלו השערות אבל כשמכוונים לבית עסק זה מסר חד־משמעי וזה בדרך כלל פרוטקשן. אי־אפשר לומר שחולון חריגה בתחום הזה, לצערי זו מכת מדינה, אבל מה שחריג זה שפתאום נהיה כאן מערב פרוע. יורים על בתי עסק באיזור מלא מצלמות אבטחה, זה מעיד על עזות מצח ואין פלא שהמצב מחמיר".
למה הכוונה?
"רימוני הלם זה כבר שבירת מוסכמות, קשה יותר להשיג אותם וזה אמצעי שמושך הרבה תשומת לב, במיוחד כשזה קורה בשעות היום. בחולון רימוני הלם הפכו לסוכריות שזורקים בבית כנסת, הם עפים לכל כיוון וכולם ממשיכים כרגיל".

ועדת ביטחון ללא ביטחון

המצב החדש יצר גם לא מעט נזקים לכיס. מספר רב של מקרי שריפת רכבים התרחשו בחולון, בחודשים פברואר, מרץ, מאי ויולי. בכל המקרים נגרם נזק כבד לרכבים שהוצתו ולרכבים חונים נוספים ופחים סמוכים. בתחילה נעצר נער בן 16 בחשד למעורבות במקרים, לאחרונה עצרה המשטרה חייל משוחרר ללא עבר פלילי בחשד לביצוע אחת מהעבירות, והוא הכחיש את המיוחס לו. מה שמטריד הוא שגם אחרי המעצרים וכתבי האישום, שריפות החשודות כהצתות נמשכו ובנובמבר עלה באש מוסך ברחוב רבי עקיבא.
למרות האירועים, ועדת הביטחון לא התכנסה מזה מספר חודשים. לדברי חבר מועצת העיר ויו"ר ועדת הביטחון העירונית, שחר הס, הסיבה היא איסור משפטי שהוציאה היועצת המשפטית של העירייה לדון בוועדה בכל עניין ביטחוני שאינו פעילות המשמר האזרחי בעיר בלבד, זאת בניגוד לבעבר, "דווקא בימים אלה בהם הפשיעה בחולון גואה חשוב שוועדת הביטחון תתכנס ותקבל מידע אמין ועדכני על כלל מגמות הפשיעה בעיר ואופן הטיפול בהן, ותלווה תהליכים במטרה לחזק את תחושת הביטחון של תושבי העיר חולון, אך לצערי זה לא קורה", אומר הס. "לא נוכל לדרוש את אמון הציבור כל עוד לא ננהג בשקיפות מלאה, על כן בכוונתי להמשיך להילחם על זכותה של הוועדה לעסוק בכל הנושאים הקשורים לביטחון ואף פניתי לייעוץ משפטי בנושא".
מפחדים מהפסקות חשמל
גם בבת ים מדווחים תושבים על ירידה בתחושת הביטחון האישי. סיפור הפריצה לביתה של ריבקי מלאכי עורר חשש רב. מלאכי סיפרה כי יצאה מביתה לאחר שהאורות בביתה כבו, ובעודה בודקת את לוח החשמל התנפלו עליה ארבעה רעולי פנים, ובאיומי אקדח כפתו אותה ושדדו את ביתה. תושבים שנחשפו לסיפור שיתפו כי גם הם נפלו קורבן לניסיון שוד, אך למזלם חשדם התעורר והם נמנעו לצאת מהבית לבדוק את לוח החשמל לאחר שהבחינו שאנשים עומדים מחוץ לדלת. אבל לא לכולם התמזל המזל, ימים ספורים לאחר השוד בביתה של מלאכי אך טרם פרסומו, התרחש מקרה דומה ברחוב ששת הימים בעיר. "במקרה הזה פרצו לבית שני אנשים וזה קרה בדיוק באותה שיטה", סיפר מקורב לקורבן. "הפנים שלהם היו מכוסות, הם לא קשרו אותו, רק לקחו מה שהם רצו והוא לא העז להתנגד. הוא סירב להגיש תלונה במשטרה מחשש לנקמה. הוא מעדיף לאבד קצת כסף ולא בריאות".
מדוע בכל זאת אתה מספר את סיפורו?
"כדי להזהיר אנשים, בעיקר מבוגרים. המקרה שפורסם לא חריג או יוצא דופן, זאת שיטה של גנבים בעיקר בבתים ישנים ששם לוח החשמל מחוץ לבית. ניתן לשנות את זה בשיפוץ פשוט ואני קורא לצעירים לשמור על הוריהם ולהקדים תרופה למכה כי ברגע האמת יוצאים החוצה באינסטינקט".
תושבת חולון: "בחלומות הכי שחורים לא חלמתי שאני מגדלת ילדים ברחוב מסוכן שעבריינים רואים בו זירת משחקים"
גם בבת ים אירעו לאחרונה שריפות רכבים. בתחילת החודש שעבר נשרפו שני רכבי יוקרה ברחוב רוטשילד, ולפני כשבועיים נשרף רכב נוסף ברחוב בלפור "הדברים האלה קורים במרכז העיר ומול הפרצוף של כולנו", אמרת תושבת העיר שמתגוררת ברוטשילד. "אני הולכת עם התינוקת בעגלה או לפארק, ומול הפרצוף שלי רכבים שרופים וכולנו יודעים שזה מסר בין עבריינים. ברקע אני שומעת יריות מיפו והפחד הגדול של כולנו זה ששוב יקרה אסון כמו הירי על החוף, כשמרגריטה לאוטין ז"ל נרצחה במהלך בילוי משפחתי בחוף טובגו, סתם כי כמה עבריינים רצו לחסל חשבונות. תחושת הביטחון של כולנו נפגעת".
כיצד זה בא לידי ביטוי באופן אישי?
"אני אשכרה חושבת פעמיים לפני שאני מדליקה דוד. אני עושה שיקול שאם אדליק במקביל דוד, תנור ומזגן החשמל עלול ליפול ואני לא אדע אם זאת תקלה או גנבים. מי שמע על דבר כזה שעיר שלמה מפחדת מהפסקת חשמל? מישהו מסוגל בכלל להבין שלאחרונה זאת הנורמה בבת ים?".
מהמשטרה נמסר: "בניגוד לנטען, משטרת ישראל הצליחה השנה להוריד בעשרות אחוזים את היקף הפשיעה בגזרת המחוז, לרבות בתחום האלימות והרכוש, ביחס לאשתקד.
למותר לציין, כי משטרת ישראל משקיעה רבות במישור הגלוי והסמוי, לשם חשיפת עבירות ומבצעיהן לצד הבאתם לדין, כאשר מטבע הדברים לא נרחיב מחקירות מתנהלות.
נדגיש כי במקרים שצויינו בפנייתכם נעצרו מספר חשודים אשר הובאו בפני בית המשפט בהתאם".
מעיריית חולון נמסר: "תפקיד השיטור העירוני הוא לאכוף עבירות הנוגעות לאיכות חיי התושבים (רעש, אלכוהול ועוד). הטיפול באירועים פליליים חמורים הינו באחריות ובסמכות בלעדית של משטרת ישראל. היועצת המשפטית לא אסרה ולא התירה דבר באשר לוועדת הביטחון שכן פקודת העיריות היא זו שקובעת את מנדט הוועדה והוא מאוד מצומצם".