תושבים מחולון ובת ים מתלוננים על כריתה של עשרות עצים בשל עבודות של חברת "נתיבי איילון" הנערכות בימים אלה במסגרת פרויקט התחבורה "מהיר לעיר".
2 צפייה בגלריה
הדקלים שנכרתו
הדקלים שנכרתו
הדקלים שנכרתו
(צילום פרטי)
קראו גם:
מלכתחילה היה ברור וידוע כי גם הטבע ישלם מחיר עבור השיפור בתחבורה, אך לטענת התושבים, הובטח להם כי תצומצם למינימום הפגיעה בצומח, דבר שלטענתם לא תמיד קורה בפועל.
וכך קרה שבשבוע שעבר נכרתו 20 עצי דקל על ציר משה דיין בחולון, לכיוון שכונת בן גוריון ובמקביל לשכונת ג'סי כהן. מדובר בעצים ותיקים בני עשרות שנים שמרביתם נכרתו מבסיסם, ועל כן סביר להניח שאין כוונה לשתול אותם מחדש.
"זה שובר את הלב איך בלי למצמץ מורידים כאלה עצים מפוארים", אומר תושב העיר שמתגורר בסמוך לשדרה. "אם אנחנו, כאזרחים, היינו מעזים לעשות את זה, היינו חוטפים קנסות ואולי גם כלא, אבל כשמדובר בחברות גדולות אז הן מקבלות אישורים לעשות מה שהן רוצות. כשגילו שעץ שקמה בעיר מפריע למסילה, השקיעו מיליוני שקלים בשביל להעביר אותו כמה מטרים, אבל בכמה עצי דקל אי־אפשר להשקיע קצת יותר זמן ומאמץ? הרי אם היו עוקרים אותם מהשורש עוד היה להם סיכוי, וכמה מטרים מאחוריהם יש שטח פתוח ולא חסרים אזורים כאן שישמחו לקבל עצים כאלה".

חשש לגורל האתר להנצחת הנופלים

בהמשך השדרה, לכיוון בת ים, ניצבת חורשת הנופלים לזכר בני העיר שנפלו במערכות ישראל. בעוד מספר חודשים יחלו גם שם עבודות ‑ של נת"ע ושל קבלנים פרטיים, שרכשו שטחים להקמת גורדי שחקים שכוללים חזית מסחר, והתושבים חוששים כי כדי לפנות להם מקום, גם עצי הדקל של חורשת הנופלים ייכרתו.
2 צפייה בגלריה
הדמיה של איזור חורשת הנופלים
הדמיה של איזור חורשת הנופלים
הדמיה של איזור חורשת הנופלים
(צילום פרטי)
"החורשה שלנו עלולה ליפול בין הכיסאות", אומר יהודה שקד, תושב העיר שפנה לעירייה בנושא. "יש ארבעה איומים: ראשית ‑ חברת נת"ע שהסיכום המקורי היה שישמרו שם, וזה עוד סביר, אבל יש שלוש חברות בנייה פרטיות שעומדות לבנות לאורך החורשה, ברחוב אנה פרנק, השטח הפנוי הסמוך, ורחוב השבטים, ששם כבר התושבים מפנים מבנים לטובת פרויקט פינוי־בינוי. זאת חורשת הזיכרון היחידה בעיר. היא כל כך יקרה לליבנו ולליבן של המשפחות השכולות, ואסור לפגוע בה לטובת בניינים. בנוסף, זו פגיעה אקולוגית קיצונית וחמורה וחייבים למנוע את זה לפני שזה קורה".
מנתיבי איילון נמסר בתגובה: "העבודות שמבוצעות על ידי נתיבי איילון בהובלת משרד התחבורה בשדרות משה דיין כוללות שינויים גאומטריים נרחבים הנדרשים בכדי לאפשר תכנון ותפעול יעיל להסדרתו וקיומו של נתיב תחבורה ציבורית, לצד שדרוג המרחב האורבני לרווחת תושבי העיר. בשלב התכנון הוכן כמקובל סקר עצים מפורט לכל אורך התוואי ועצי הדקל המדוברים נכללו בו. לאחר בדיקות מרובות בתוואי, עולה כי לא ניתן לשמר את עצי הדקל במקומם ולכן נבחנו שתי אפשרויות – כריתת העצים או העתקתם. הנושא נבחן בדרג המקצועי והניהולי מטעם חברת נתיבי איילון ועיריית חולון, ובהמשך בתיאום עם פקיד יערות ארצי. לאחר בדיקות שהתבצעו עלה כי לא ניתן להעתיק את עצי הדקל בשל סיכויי השרידות הנמוכים שלהם לצד עלויות גבוהות הגורמות לבזבוז כספי ציבור. עם זאת, בכל פרויקט בחברה ההעדפה הברורה היא לשימור העצים ורק במקטע ברחוב שדרות משה דיין בלבד, שומרו כ־190 עצים במסגרת תוואי העבודות".
מעיריית בת ים נמסר בתגובה: ""שדרוג חורשת הנופלים זהו פרויקט משמעותי לרווחת התושבים, עיריית בת ים רואה חשיבות גדולה בשמירה על העצים באזור, כל העצים הקיימים יועתקו וישמרו ובנוסף ישתלו עוד רבים של עצים וצמחי נוי".