ראש של כבש מחוץ לדלת הבית ואיומים: שני סגני מנהל הפיקוח על הבנייה בחולון היו נתונים תחת אבטחה כבדה במשך כחצי שנה לאחר שחשוד איים עליהם. "אנחנו סופגים הרבה פידבקים שליליים", מודה אחת המפקחות, "אבל כשזה מגיע לבית ולמשפחה שלך, זו ממש חדירה למרחב פרטי".
1 צפייה בגלריה
המבנה הלא חוקי שנהרס
המבנה הלא חוקי שנהרס
המבנה הלא חוקי שנהרס
(צילום: עיריית חולון)
קראו גם:
בשבוע שעבר הרסו פקחי עיריית חולון מבנה בלתי חוקי בעיר. על אף שמדובר בהליך שגרתי, התברר כי מאחורי המקרה התרחשה דרמה גדולה וכי שני סגני מנהל המחלקה לפיקוח על הבנייה שטיפלו בנושא היו נתונים תחת איומים עד כדי כך שהוצמדה להם אבטחה אישית.
"אני רגילה לתגובות קשות, אבל המקרה הזה ממש חריג", סיפרה אחת המפקחות. "זה התחיל כשטיפלתי במתחם עם עבירות בנייה. אדם שמכיר את בעל המתחם ופועל בעצמו בשטח, הגיע למשרד שלי כדי להסדיר את הנושא. זאת למעשה היתה הפגישה הראשונה בינינו, אך לא היה בה שום גילוי של אלימות או תוקפנות. מאוחר יותר הוצאנו צו הריסה למבנה במקום, ולאחר מספר ימים קמתי בבוקר ומצאתי ראש כרות של כבש מחוץ לבית שלי".
איך מרגישים במצב כזה?
"אני אשקר אם אגיד שלא הרגשתי חרדה. קודם כל דאגתי שבתי לא תראה את זה, ואחר כך קראתי לשכן והזמנתי משטרה ותוך זמן קצר הגיע צוות שלקח את הנושא במלוא הרצינות. גם בעירייה לא חיכו ומיד אירגנו לי אבטחה. בימים הראשונים ישן לי בסלון מאבטח חמוש ולאחר מכן היתה לי אבטחה צמודה 24 שעות, גם בלובי של הבניין, והציבו לי מצלמות אבטחה בבית".
באותו היום, היא מספרת, נפתחה חקירה בעניין. "בגלל שחשדתי בגורם התקשרתי למפקח השני וביקשתי את הנייד של הבחור. הוא שאל למה וסיפרתי לו, ולהפתעתי גיליתי שגם הוא קיבל בדיוק את אותה חבילה, אבל בגלל שאנחנו מתגוררים באזורים שונים בארץ למשטרה לקח זמן לחבר בין המקרים. זה רק חיזק את החשד לגביו כי זה היה התיק המשותף היחיד שלנו".
בעקבות חקירה סמויה וגלויה שביצעה המשטרה החשוד במעשה נעצר, אך עקב עבירות שאינן קשורות למקרה.
למרות הדרמה, המקום נהרס בליווי של שוטרי יס"מ, זאת לאחר שכבר בחודש אפריל השנה גילה רחפן של הפיקוח העירוני שקיימת בנייה לא חוקית במקום בו התרחשה פעילות ללא היתר.
"למרות כל החששות, היה ברור לנו שאנחנו ממשיכים להתנהל כרגיל ושאין שום כוונה לוותר למי שבונה בניגוד לחוק", אומרת מפקחת הבנייה. "גם בעירייה קיבלנו גיבוי מלא וראש העירייה, מוטי ששון, התקשר בעצמו לשאול לשלומנו ולהתעדכן במקרה".
המפקחת היא חלק מהוועד הארצי של מפקחי הבנייה. מאז שנת 2017 המדינה העניקה לחבריו סמכויות מורחבות, אבל לדבריה לא לקחה בחשבון את ההשלכות. "אנחנו יכולים להוציא צו הריסה וקנס על סך חצי מיליון שקל, אבל אף אחד לא חושב מה קורה איתנו ביום שאחרי. מאז התיקון רף האלימות נגדנו עלה בצורה דרמטית. רק לפני שבועיים הוצאתי צו מניעת שימוש ובעל הנכס אמר לי 'אני אגיע אליך הביתה'. הגשתי תלונה במשטרה והוציאו לו צו הרחקה. למזלי בחולון דואגים שתמיד ילוו אותנו מהפיקוח העירוני ויש המון הקפדה, בגלל שביום טוב מתעצבנים עלי ומקללים, וביום רע גם מאיימים, אבל עבריין בנייה עלול להיות גם עבריין פשע. אנחנו אדריכלים לא שוטרים".