מרבית האוכלוסייה בישראל כבר מחוסנת נגד קורונה, אך הדיון סביב החיסונים עדיין מתנהל. בימים האחרונים התקבל אישור מה־FDA לחסן ילדים מגיל 12, וכפי הנראה גם משרד הבריאות הישראלי עתיד בקרוב לאשר את המהלך, מה שעלול להקצין עוד יותר את הוויכוח בעד ונגד החיסון.
3 צפייה בגלריה
החיסון לבני 12 אושר
החיסון לבני 12 אושר
החיסון לבני 12 אושר
(המחשה: ShutterStock)
קראו גם:
בשבוע שעבר התבקשו תלמידי כיתה ו' בבית הספר היסודי "התבור" בחולון לדון בכתבה שעסקה בנושא החיסונים, ההסכם עם חברת פייזר, הסיבה שישראל קיבלה תיעדוף לקבלת חיסונים וחלקו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, במהלך. המורה ביקשה מהתלמידים לדון בכתבה ובין היתר שאלה מה היו נימוקיו של נתניהו בשיח מול חברת התרופות ומה גרם למנכ"ל פייזר להעדיף את ישראל.
חלק מההורים הופתעו מהעיסוק בנושא ואף הביעו התנגדות לכך, "לא ברור לי מדוע ילדים צריכים בכלל להתעסק בדברים כאלו", אמרה אחת האמהות, "הרי ברור שזה עניין רגיש ובמיוחד כשהדיון סביב חיסון ילדים יגיע לשיאו יהיה הרבה בלגן, אז למה לערב ילדים? תנו להורים להחליט בעצמם ואל תיצרו פילוג, כי ברור שבין הילדים שהוריהם מחוסנים לאלו שלא, יש פער בשיח בבית. באופן אישי לא הסכמתי לבני לבצע את המטלה, אמרתי לו שיודיע למורה שאני לא מוכנה לקחת בזה חלק".
במקביל היו גם הורים שדווקא עודדו את הבחירה של המורה לעסוק בנושא וטענו כי בימים כאלו יש לערב את הילדים בנושאים אקטואליים ומדובר בגישה חדשנית שמקדמת את הלמידה לרמה גבוהה יותר, "אין ילד במדינת ישראל שלא שמע על החיסון, לפחות ככה הילדים מרגישים שהם בעניינים ומבינים על מה כולם מדברים", אומר אחד האבות, "מכאן ועד שטיפת מוח המרחק מאוד גדול. אנחנו תמיד מתלוננים שהלמידה בבתי הספר מיושנת, חבל שכשמורה מגדילה ראש לא מקבלים את זה".
מעיריית חולון נמסר בתגובה: "אם להורים יש השגות על המטלה הלימודית שניתנה לילדיהם הם מוזמנים לפנות להנהלת בית הספר ולשתף בכך את הצוות החינוכי".

בעד: לחשוף את הילדים לידע

אני לא רואה שום סיבה לא להכניס תכני לימוד בנוגע לחיסונים לתוכנית הלימודים. ברור שהילדים אינם מחליטים בעצמם אבל זה ידע שנצבר במשותף, הורים, תלמידים וצוותים. יש בבית חולים וולפסון פרויקט חונכים במסגרתו נשלחות אחיות לבתי ספר יסודיים, זה פרויקט לקידום בריאות וחלק מהנושאים זה גם חיסונים ורפואה מונעת, כי צריך להעביר את התכנים לצוותים, להורים ולילדים.
3 צפייה בגלריה
ד"ר דיאנה טשר
ד"ר דיאנה טשר
ד"ר דיאנה טשר
(צילום: איל תגר)
הצפי הוא שמשרד הבריאות יאשר ממש בקרוב לחסן ילדים מעל גיל 12, אגב, יש כבר למעלה מ־600 ילדים מתחת לגיל 16 מחוסנים בישראל, מדובר בילדים מקבוצות סיכון שקיבלו טיפול חמלה והסיבה לכך היא שתוצאות המחקרים מצוינות. על סמך ניסוי בקרב 2,000 ילדים מצאו שהחיסון יעיל במאה אחוז ותופעות הלוואי זהות לאלו שהיו אצל מבוגרים. כבר 100 מיליון מבוגרים התחסנו ולא התגלתה תחלואה חריגה או תמותה, אז אילו עוד ניסויים אנשים רוצים?
אני מבינה את החששות של ההורים, אבל אני בעד לחסן את הילדים ממספר סיבות, קודם כל כדי לשמור על מקרי הקצה, כי 1 מתוך 7 ילדים שיחלה בקורונה יסבול מתופעות חמורות שיכולות להוביל גם לאשפוז בטיפול נמרץ. שנית, מדובר בעוד אוכלוסייה שתתחסן ופחות תדביק קשישים שהתחסנו אבל לא מוגנים לחלוטין. בנוסף, עדיין קיים חשש לווריאנט נוסף או התחדשות של התפרצות המחלה וחיסון הילדים יסייע נגד זה.
ברמה הלאומית יש פה עניין משמעותי של אמון הציבור, כמו שהציבור נותן אמון בחיסוני שגרה אחרים הוא צריך לסמוך על משרד הבריאות וגם בין היתר, לחשוף את הילדים למידע וללמד אותם מה הם מקבלים, למה וכיצד, זה חלק מלמידה על בריאות אישית.
* הכותבת היא מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בילדים ב"וולפסון"

נגד: הילדים חשופים מדי

הגיע הזמן שיפסיקו לנסות להשפיע על הדעה של הילדים שלנו, לא בשביל זה הם מגיעים לבית הספר. הילדים ממילא יותר מידי חשופים לכל נושא הקורונה והחיסונים, בשנה האחרונה זה הדבר היחיד שעוסקים בו, אז גם כשחזרנו לשגרה מפמפמים להם את זה בבית הספר?
3 צפייה בגלריה
דנה בריל
דנה בריל
דנה בריל
(צילום פרטי)
אני מרגישה שמנסים לעצב מציאות ולשכנע את הילדים שלנו לקבל דעות של אחרים, וברור שמדובר בבניית תודעה לקראת אישור חיסון ילדים. כמו שלא מכניסים פוליטיקה לבית הספר, אין שום סיבה להכניס לשיעור דיונים על חברת תרופות.
לצערי להורים רבים לא אכפת, אולי כי זה סוף שנה ואולי כי סתם אין להם כוח להתעסק בזה, אבל רבים מעלימים עין וחבל. באופן אישי לא חוסנתי נגד קורונה עקב הגבלה רפואית, אבל אני בכלל לא נגד חיסונים, להיפך, לשפעת אני מאוד מקפידה להתחסן.
עם הקורונה זה שונה, כל הלחץ הפוליטי משפיע על קבלת ההחלטות, יש אינטרסים ולא דאגה אמיתית לציבור, השיווק אגרסיבי וזה אומר דרשני. כשצעקנו שהגיע הזמן לפתוח את החוגים והספורט כולם התעלמו, למרות שבמוסדות חינוך חרדים למדו כרגיל, אז למה שנאמין לגבי החיסונים?
לי אין שום כוונה לחסן את ילדיי ואם נגיע ליום שמדובר בחובה אבחר בלימוד ביתי. לא אחסן את ילדיי בחיסון שקיבל אישור חירום, אין שום חירום ומוטב שכל הורה יקח אחריות על משפחתו.
* הכותבת היא תושבת חולון ואם לשלושה