נהגים ונהגות אוטובוס מתלוננים כי בתחנות הקצה אין להם מקום להתרענן או לנוח, שלא לדבר על להתפנות לשירותים. לטענתם, אחרי התעלמות של ההנהלה, הנחה יו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי את נהגות האוטובוס לנסוע להתפנות במקום ראוי עד שבאגד ימצאו פתרון. המחאה החלה הבוקר (שלישי), אך לא צפויים שיבושים בקווי האוטובוס.
"כשאנחנו מגיעות לתחנות הקצה אחרי שעות על ההגה, אין לנו מקום נורמלי לנוח בו", מספרת סיגלית מרגי שעובדת בקווי אגד באזור רחובות. "שלא לדבר על להתפנות או לשטוף פנים להתרענן. הנהגים נאלצים לעשות צרכים ליד האוטובוס, דבר מביך בפני עצמו, אבל אנחנו הנשים כמובן לא יכולות אפילו את זה לעשות. זה לא יתכן שנעבוד בתת-תנאים, ושצריך להתחנן לדבר אלמנטרי כמו שירותים".
1 צפייה בגלריה
אוטובוס של אגד תעבורה
אוטובוס של אגד תעבורה
אוטובוס של אגד תעבורה
(צילום: יואב דודקביץ')
עוד מוסיפה מרגי: "אנחנו משמיעות את הקול שלנו ומבהירות כמה המצוקה חריפה. זה מגיע לכדי כך שאנחנו כנשים לא יכולות לעשות קווים מסוימים בגלל היעדר נקודות מנוחה ושירותים. הדרישה שלנו היא פשוטה – שיהיה לנו מקום ראוי להתפנות ולזכות לתנאים בסיסיים כעובדות וכעובדים".
קראו גם:
מדובר במהלך בהמשך לסכסוך העבודה שהוכרז לאחרונה. בהסתדרות מסבירים כי המחאה מגיעה בעיקר לנוכח היעדר נקודות התרעננות ושירותים בתחנות הקצה שאליהן מגיעים הנהגים והנהגות בסיום הנסיעה. "במרבית המקומות הללו, שבהם הם צריכים להמתין ליציאה לנסיעה הבאה, אין להם אפשרות לנוח. כך, נאלצים נהגים רבים לעשות צרכיהם בשיחים לעיני כל. המגעים של ההסתדרות בנושא אלמנטרי זה מול הנהלת אגד לא העלו עדיין הסכמה", נכתב בהודעת ההסתדרות.
יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי הוציא כאמור הודעה שלפיה הוא מאשר ומגבה כל נהגת שתבקש לנסוע להתפנות במקום ראוי, וכי ההסתדרות תעמוד לצדה. "בהיעדר תנאי עבודה מינימליים ולאור העובדה שב-26 תחנות קצה אין סביבת עבודה המאפשרת התרעננות או מקום להתפנות, הנחיתי בשלב זה את נהגות האוטובוס להגיע לכל מקום שבו ימצאו חדרי נוחיות תקינים וזאת בין היתר בכדי לממש את זכותן הבסיסית ובעיקר כדי לשמור על כבודן, שנרמס מידי יום. לא ניתן שכבודם של העובדים יירמס תחת גלגלי הבירוקרטיה".
נהגת אגד באזור השפלה תהילה ווהב מספרת: "אמרו 'בואו תתגייסו לאגד', ובאתי בחדווה. אבל בפועל, לא מספקים לנו את התנאים הבסיסיים ביותר. אני כנהגת יוצאת בארבע-חמש בבוקר ל-12 שעות עבודה על הכביש. אפילו את הקפה אני מביאה איתי מהבית. וכשאני צריכה להתפנות? מצפים מאיתנו להתאפק. במקרה הטוב, כשאנחנו בתחנה המרכזית, אני נכנסת במבוכה לבית קפה מקומי. זה מבייש אותנו, אבל יותר מזה זו בושה לאגד".
פרט לכך, המאבק כולל גם את הפקחים והפקחיות של אגד שמשתכרים לטענתם קרוב לשכר מינימום. במסגרת המחאה, החל משלישי יעלו הפקחים והפקחיות לנסיעות כשהם לובשים חולצת מחאה ועליה כתוב: "עובדי אגד נאבקים על הכבוד".
מאגד נמסר: "בתחנות הקצה של הרוב המכריע של הקווים ישנן תחנון רענון ושירותים. לגבי מיעוט הקווים בהם יש קושי, אגד פועלת כל העת מול הגורמים המוסמכים להרחבת והוספת תחנות רענון ושירותים לנהגיה, אולם האחריות לנושא זה מוטלת על משרד התחבורה והרשויות המקומיות בהן מצויות תחנות הקצה. חוקי התכנון והבניה אוסרים על אגד להקים תחנות רענון ושירותים על דעת עצמה בשטחים ציבוריים שאינם בבעלותה. ישנה פעילות נמרצת של אגד מול הרשויות המוסמכות בענין זה ורק לאחרונה הוספו בעקבות זאת תחנות רענון חדשות.
"נציגות העובדים יודעת היטב שהכתובת היא משרד התחבורה. יתר על כן, אגד הציעה לנציגות העובדים להקים שירותים כימיים זמניים כפתרון ביניים. ההודעה על סכסוך העבודה בעניין זה אינה חוקית וכל פעולה לפגיעה בתחבורה הציבורית תחת כותרת שביתה או צעדי מחאה אינה לגיטימית ופוגעת בנוסעים ללא כל תכלית. לאור כל זאת, אגד פנתה לבית הדין לעבודה למניעת הצעדים בהם מאיימת נציגות העובדים. גם הידיעה כאילו ההסתדרות אישרה לנהגות לסטות מן המסלול של הקו ולנסוע למקום אחר אינה חוקית בעליל והנהגות לא יכולות לקחת את האוטובוס כבן ערובה ולנסוע למקום אחר מזה שנקבע לקו במסלול שקבע משרד התחבורה. אגד עושה כל מאמץ לאפשר לכל נהג ונהגת התרעננות ושימוש בשירותים, מקיימת הדברות שוטפת כל העת עם נציגות העובדים בעניין זה תוך קידום הפתרונות במקומות המועטים בהם ישנה עדיין בעיה״.
כל העדכונים - חדשות חולון