"לעולם לא אשכח את ההתקף הראשון של בתי. בלי שום התראה, היא החלה לפרכס, להיחנק ולגלגל עיניים ופשוט נפלה על הרצפה", מספרת אמה של א', שבגיל שנתיים ושלושה חודשים לקתה בהתקף ראשון של אפילפסיה.
4 צפייה בגלריה
נשות מרכז קש"ת
נשות מרכז קש"ת
נשות מרכז קש"ת
(צילום: דוברות וולפסון )

הפעוטה נלקחה באמבולנס לבדיקות נוספות - היישר למרכז הרפואי וולפסון, שם אובחנה לאחר סדרת בדיקות במחלת האפילפסיה. "בתור אמא, הרגשתי שהשמיים נופלים עליי. אפילפסיה מגיעה לעיתים עם עיכוב התפתחותי, ולכן א' - היא לא כל כך דיברה. כשהחלטנו לבדוק את מקור העיכוב לעומק, א' אובחנה על הספקטרום האוטיסטי בתפקוד גבוה. ללא ספק אלו היו רגעים קשים, וראיתי הכל שחור", מסבירה אמה של א'.
לתמונה נכנסו בשלב זה נשות הצוות של מרכז קש"ת מכבי-וולפסון לאבחון ולטיפול באוטיזם: "מרכז קש"ת הוא אחד מהמרכזים הייעודיים הבודדים בארץ שמציעים את כל המענים בתחום הכוללים אבחון, טיפול ומחקר בקשיי שפה ותקשורת", מסבירה פרופ' לידיה גביס, מנכ"לית מרכז קש"ת.

4 צפייה בגלריה
פרופ' גביס ומנהלת המרכז מורן דלין קפלן
פרופ' גביס ומנהלת המרכז מורן דלין קפלן
פרופ' גביס ומנהלת המרכז מורן דלין קפלן
(צילום: דוברות וולפסון )

פרופ' גביס מספרת כי למרות ניסיונה עתיר השנים, הרגע בו היא מודיעה להורים על כך שילדם אובחן באוטיזם, אף פעם לא קל: "אלו רגעים קשים. אולם, כשאני מבשרת להורים שלילדם יש אוטיזם או לקות התפתחותית אני זוכרת שהתפקיד שלי הוא להביא אותם ממצב של שבר החלום על ילדם לבניית חלום חדש עבורו".
א' מטופלת במרפאת מג"ן למחלות נוירולוגיות נדירות במרכז הרפואי וולפסון ובמרכז קש"ת לאוטיזם. "היום אני רואה ילדה אחרת לגמרי לעומת מה שראיתי לפני שנה", אומרת אמה, "היא מתקשרת יותר, סובלנית יותר ומתחברת יותר עם ילדים אחרים ואפילו משחקת בקבוצה".

קראו גם:

גם ההורים, מקבלים מעטפת רחבה במרכז קש"ת: "נותנים להורים מעטפת רגשית ופסיכולוגית. אני מרגישה שיש לי תמיד למי לפנות ושיש מענה, שהפיל לא כזה גרוע. עבורי מרכז קש"ת זו מתנה והצוותים עושים עבודת קודש".

4 צפייה בגלריה
א' בטיפול במרכז
א' בטיפול במרכז
א' בטיפול במרכז
(צילום: דוברות וולפסון )

בתחילת המלחמה, התנאים במרכז הותאמו בהתאם להנחיות: "העבודה הייתה רבה ואינטנסיבית, למטופלים לא היו מסגרות והוריהם התמודדו עם סוגיות לא פשוטות של רגרסיה, חוסר ודאות וחששות", מסבירה דנה הראל, פסיכולוגית התפתחותית במרכז.
ד"ר אדרת שטרית, קלינאית תקשורת מספרת: "קלטנו קלינאית שפונתה מהדרום, קלינאית נוספת בעלה נקרא למילואים וגם בעלי. בנוסף האמהות מבינינו התמודדו עם היעדר מסגרות". בחודשים האחרונים חזר המרכז לפעילות פרונטלית מלאה.

4 צפייה בגלריה
צוות המרכז
צוות המרכז
צוות המרכז
(צילום: דוברות וולפסון )

לדברי ד"ר שטרית, "למרות האתגרים בגיוס קלינאיות למגזר הציבורי, יהיו תקנים נוספים בקרוב וייווצר איזון". הראל, פסיכולוגית המרכז מספרת למה בחרה לעבוד דווקא במרכז קש"ת. "תחום האוטיזם תמיד סיקרן וריתק אותי. היכולת לחולל שינוי בחייהם של ילדים והוריהם, לקדם את התפתחותם ורווחתם, להיות עבורם בזמנים מאתגרים וצמתים חשובים, מתגמל ומרגש".
במרכז קש"ת שומרים על אופטימיות: "אנחנו רואות את התהליכים וההתקדמות שהילדים עושים במרכז ומתמלאות תחושת סיפוק וגאווה. מה שנותן לנו את המוטיבציה לגייס עוד נשות צוות ולפתוח תכניות טיפול נוספות הוא הרצון שלנו כמרכז שמתמחה באוטיזם לאפשר לכמה שיותר משפחות שילדיהן אובחנו על הרצף האוטיסטי לקבל מענה מקצועי מותאם ומקיף", מסכמת מורן דלין-קפלן, מנהלת המרכז.