הקורונה שוב חוזרת לחיינו. בימים האחרונים חולון ובת ים שוב נצבעו בצהוב לפי מדד הרמזור. קורונה 2023 הגיעה לביקור נוסף אחרי כמעט שנתיים של שקט. הנתונים מלמדים על עלייה חדה במספר הנדבקים בעיר, והמגמה נראית מדאיגה.
3 צפייה בגלריה
זן חדש של קורונה הגיע
זן חדש של קורונה הגיע
זן חדש של קורונה הגיע
(צילום המחשה: canva)
אחרי שנתיים של שקט, צבעי הרמזור של ממד הקורונה שוב משתנים. אשקלון וחדרה כבר נצבעו באדום, מה שמלמד על עלייה חדה במספר הנדבקים במחלה, בת ים וחולון כבר צהובות. מספר הנדבקים בבת ים, לפי נתוני משרד הבריאות מלמדים עליה - כאשר 23.9% מהבדיקות חיוביות, וחלה עלייה של 35% במספר הנדבקים. מתוך אוכלוסייה של 127,772 תושבים, כ-29 חולים פעילים נרשמו השבוע באתר משרד הבריאות.

קראו גם:

בחולון, מדד ההדבקה גבוה עוד יותר. בעוד 21.2% מהבדיקות חיוביות, חלה נסיקה של 52.9% במספר הנדבקים. מתוך אוכלוסייה של 196,510 תושבים, כ-23 חולים פעילים נרשמו השבוע באתר משרד הבריאות. בשל שיעור ההדבקה הגבוה (מעל 50%), שכמות החולים בחולון צפויה ככל הנראה לגדול משמעותית בימים הקרובים.

3 צפייה בגלריה
מפת צבעי הרמזור המעודכנת. הצהוב משתלט
מפת צבעי הרמזור המעודכנת. הצהוב משתלט
מפת צבעי הרמזור המעודכנת. הצהוב משתלט
(צילום מסך: משרד הבריאות)

מה עם החיסון לקורונה?


נכון להיום, אין עדיין בארץ חיסון לזני הקורונה האחרונים שהגיעו אלינו והחלו להדביק את האוכלוסיה. ממשרד הבריאות נמסר כי "החיסון המעודכן לאומיקרון יגיע בשבועות הקרובים, ונוכל להתחיל לחסן. ניתן יהיה להתחיל כנראה בסוף ספטמבר או בתחילת אוקטובר, בהתאם לאישורים שיתקבלו".
בתוך כך, כאשר ברקע החשש מהווריאנט החדש של הקורונה, קופות החולים הודיעו השבוע (שלישי) על פתיחת מבצע חיסוני השפעת לחורף 2023-2024. כל הקופות הצטיידו במנות חיסון רבות מסוגים שונים, כאשר מומלץ לזמן תור באתר, באפליקציה או במרפאה של קופת החולים. אוכלוסיות היעד לקבלת חיסון שפעת הם חולים כרוניים, מרותקי בית, נשים המתכננות הריון, נשים הרות ולאחר לידה, תינוקות וילדים, עובדי מערכת הבריאות ודיירי בתי האבות.

מה הנחיות הקורונה 2023?


לפי הנחיות משרד הבריאות אין כיום חובת בידוד, כפי שהיה בגלי הקורונה הקודמים. ההנחיות הכלליות קובעות כי יש להישאר בבית רק אם יש סימפטומים או חום. יחד עם זאת, כיוון שאין פיקוח על הנדבקים והפצת המחלה, קיימת סבירות גבוהה שהקורונה רק תלך ותתגבר בתקופה הקרובה, וכל המשתייכים לקבוצות הסיכון נדרשים להיות זהירים במיוחד.

3 צפייה בגלריה
ד"ר יסמין מאור
ד"ר יסמין מאור
ד"ר יסמין מאור. זן חדש הגיע
(צילום: דוברות וולפסון)

ד"ר יסמין מאור, מנהלת היחידה למילות זיהומיות במרכז הרפואי וולפסון: "הקורונה עדיין איתנו למרות שאיננו נמצאים במגפה שבה היינו. הווריאנטים משתנים בכל העת וישנם תתי זנים של אומיקרון, אחד מהם הוא הזן החדש - פירולה. ההמלצה שלי היא להתחסן עם הגעת החיסון המעודכן באוקטובר. חיסון הקורונה יעיל בהפחתת סיבוכים ותמותה, וגם בהפחתת תסמיני פוסט קורונה. בנוסף לכך, ישנה חשיבות בקבוצות סיכון (קשישים ואנשים עם מחלות רקע, בפרט דיכוי חיסוני) לאבחן מוקדם ולקבל טיפולים מוקדמים בתחילת המחלה על מנת למנוע הדרדרות וצורך באשפוז".
לפני כשבועיים כבר קראה פרופ' גליה רהב ממשרד הבריאות כי "הקורונה מרימה ראש, ממליצה לעטות מסיכה בטיסות", ואפילו היום (רביעי) נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, התחיל להסתובב עם מסיכת קורונה לכל מקום. גם ברחבי העיר חולון ובת ים אפשר למצוא לא מעט אנשים המסתובבים בימים אלו עם מסיכת קורונה, וכך גם בחלק מבתי האבות התחילו חלק מהדיירים לעטות מסיכות.