לפני 5 שנים, לאחר שיעולים רבים, שלח רופא המשפחה את זורי כהן מחולון לבדיקת CT ריאות. שם התגלה שחלה במחלת ריאות בשם IPF, מחלת ריאות צלקתית שיכולה להופיע גם ללא קשר לעישון, ובמהלכה הריאה מצטלקת ומדרדרת עם השנים מבלי יכולת לרפאה. בדיעבד מתברר שהמחלה הסתתרה בגופו זמן ארוך הרבה יותר.
1 צפייה בגלריה
זורי כהן ואשתו אילי
זורי כהן ואשתו אילי
זורי כהן ואשתו אילי
(צילום: מהאלבום המשפחתי)
קראו גם:
לכבוד חודש המודעות למחלה מבקש כהן להציג את סיפורו בתקווה שהמילים יוכלו להציל חיי אחרים. "בהסתכלות לאחור, האבחנה הייתה יכולה להיות יותר מוקדמת וכך גם קבלת הטיפול", מסביר כהן.
למה אתה מתכוון?
"כמעט 10 שנים קודם כבר התחילו אצלי סימנים. כאלו שלא הכרתי קודם. עם הופעת השיעולים הופיעה גם עייפות כרונית ושינה מאוד לא טובה בלילות. לעתים אלה היו אפילו שיעולים יבשים שנמשכו לאורך חצי שעה, לעתים באמצע הלילה ואז הייתי חוזר לישון. במשך התקופה כולה בביקורים אצל רופאי המשפחה ייחסו את הסימנים האלה לכך שהייתי מעשן בעברי, למרות שגם אחרי שהפסקתי, השיעול לא פסק".
צילום חזה אינו חושף את המחלה ולמזלו של כהן הוא נשלח לבדיקת CT שגילתה את האמת.
"הרופא הפנה אותי למי שלימים ילווה אותי בהמשך הדרך, פרופסור מרדכי קרמר בבית החולים בלינסון. אצלו הבנתי שיש לי לכל היותר חמש שנים לחיות עד שהריאות יקרסו סופית".
איך מתמודדים עם בשורה כזאת?
"אשתי אילי ואני חזרנו הביתה בתחושה שנפלו עלינו השמיים. כל אותן שנים טופלתי בתרופות שלא מתאימות למחלה וכמעט עשור חלף עד שאובחנתי".
כהן מסביר שמדובר במחלה שלא עוצרת ומידרדרת כל הזמן, "אבל האבחון המוקדם שלה מוביל לטיפול הנכון באופן מוקדם, וזה מאט את ההידרדרות ונותן לנו החולים יותר זמן ואיכות חיים טובה יותר".
התקופה שלאחר האבחון כללה טיפולים, שיקום ריאות וטיפולים מיוחדים במרפאת הריאות בתל השומר ובבלינסון.
"התמודדתי עם חוסר אונים ופחד מהלא נודע, שאוטוטו הכל נגמר. המחלה הפכה להיות חלק משמעותי מהחיים, גם בפעולות הפשוטות ביותר שכולנו עושים בכל יום. היציאה מהבית הופכת ליותר ויותר קשה, ההליכה למרחקים גדולים כבר הרבה יותר מאתגרת. בשלב מסוים הצורך להתחבר למחולל חמצן גם הביא לכך שפעולות פשוטות כמו מקלחת מצריכות היערכות גדולה. אשתי מספרת שהיא כבר לא ישנה כמה שנים, צמודה לטלפון ושומרת עליי ערה עד שאני מתעורר ואז היא מרגישה בטוחה ללכת לישון".
השינוי האמיתי התרחש לפני כשנה - נמצא תורם ריאה. ומאז מעריך כהן כל רגע שהוא חי ונושם.
"אני מקבל את החיים כמו שהם ולא מסתכל לעבר, רק לעתיד", הוא אומר ומסכם בקריאה "למי שקורא את השורות האלה: רק אומר, כל שיעול שמלווה בליחה שהוא לא זמני של שבוע שבועיים, תתעקשו על CT ריאות כדי לאבחן. תתעקשו על רופא מומחה ואל תסתפקו בצילום ריאות. אל תזניחו ואל תפחדו".
לעדכונים נוספים היכנסו לחדשות חולון