מאז פרצה מלחמת "חרבות ברזל" ונשיא טורקיה ארדואן הביע תמיכה בחמאס, החל בישראל גל מוצדק של חרם נגד מוצרים המיובאים מטורקיה ובראשן העגבניות. אבל מה אשם הבורקס הטורקי? בתקופה האחרונה חוותה שרי קריספי, שעלתה לישראל מטורקיה לפני 47 שנה, ניסיון חרם על הבורקסיה שלה "שרי'ס" ברחוב סוקולוב בחולון, ואנחנו כאן לתקן את העוול. זה הרגע לפרגן לבורקס היהודי-ישראלי-טורקי הכי אהוב בעיר.
6 צפייה בגלריה
שרי קריספי
שרי קריספי
שרי קריספי. את כל הבורקסים היא מכינה בעצמה
(צילום: שרי קריספי)
שרי קריספי (50), מתגוררת בחולון עם בן זוגה ושתי בנותיה. היא נולדה וגדלה בטורקיה, ועלתה עם משפחתה לישראל בגיל שלוש. "למדתי בבית הספר היסודי שרת ברמלה, אולם לקראת תיכון חזרנו לטורקיה", היא מספרת בראיון בלעדי ל"מיינט חולון".

קראו גם:

אביה עסק בתחום היהלומים, והם התגוררו בעיר שישלי ליד איסטנבול, שם סיימה את לימודיה בתיכון יהודי, ולאחר מכן המשיכה לתואר ראשון בספרות טורקית. "היינו מאוד עשירים, גדלנו בלב הקהילה היהודית. הסתדרנו יפה מאוד שם, אבל אחרי הפיגוע עם מכונית התופת בבית הכנסת נווה שלום בשנת 2003 – החלטנו שאנחנו חוזרים לארץ", היא מספרת.
משפחתה עברה לרמלה, "ואני בכלל מכרתי נעליים בקניון רמת גן, אבל אז פתאום הקניון נסגר, כי בדיוק הגיעה הקורונה", מספרת קריספי, ומוסיפה: "לא ידעתי לעשות שום דבר מעבר לבורקס. אז בבית עשיתי קצת בורקס לילדים שלי, צילמתי למשפחה והעליתי לאינסטגרם ולפייסבוק. לפעמים הייתי מוסיפה כמה מילים בלאדינו, ופתאום ראיתי שלפי התגובות – אנשים מתגעגעים לאוכל המנחם היהודי שגדלנו עליו בטורקיה, כולם רוצים לחזור לטעם של סבא וסבתא, ורק אז הבנתי שיש קהילה טורקית ענקית בישראל".

6 צפייה בגלריה
הבורקס של "סריס" בחולון
הבורקס של "סריס" בחולון
הבורקס של "שרי'ס" בחולון. זה לא רק נראה טעים
(צילום: שרי קריספי)

איך הגעת להחלטה לפתוח עסק?
"לפני כ-5-6 שנים החל לתפוס בישראל גל הטלנובלות הטורקיות בטלוויזיה. מלבד העובדה שטורקיה הפכה למוקד תיירותי עבור הישראלים, אנשים התחילו לחפש את המאכלים שהם רואים בסדרות: בורקס, קפה טורקי, איירן (יוגורט) ועוד. אז אנשים ראו שאני מפרסמת למשפחה בורקס כמו שהם חולמים עליו, ושאלו אותי אם אני מוכרת. אז מכרתי כמה, והייתי יורדת מתחת לבית, באותו הזמן התגוררתי בבת ים, ונותנת לאנשים תמורת עשרה שקלים לבורקס – זה מה שפרץ ממני בתקופת הקורונה".

6 צפייה בגלריה
הבורקס של "סריס" בחולון
הבורקס של "סריס" בחולון
לא רק בורקסים, והכל בעבודת יד
(צילום: שרי קריספי)

לשמחתה הביקוש הלך וגדל, "ואז שאלו אותי אם אפשר להשיג עוד דברים שהם רואים בסדרות. אז הוצאתי רישיון יבואן של מוצרים מטורקיה, והתחלתי להביא ריבות, קפה ועוד חומרי גלם. ההיצע שלי התרחב ולא הייתה לי ברירה, אלא לחפש חלל שבו אוכל למכור בורקס טרי ואת המוצרים שלי".
בזמן הראיון, היא עוצרת לרגע את השיחה ומסבירה שהיא חייבת לצאת להוביל משלוחי בורקס וארוחות לילדי העוטף המתגוררים במלונות באזור בת ים ולחיילים המשרתים בדרום, רק כעבור שעה היא חוזרת וממשיכה בסיפור.

6 צפייה בגלריה
הבורקס של "סריס" בחולון
הבורקס של "סריס" בחולון
בורקס "שרי'ס" בחולון
(צילום: שרי קריספי)

למה פתחת את העסק דווקא בחולון?
"באותו הזמן גרנו בבת ים, אבל היה מישהו שמוכר בורקס בבת ים, אז החלטנו לפתוח בחולון, כי שם אין דבר כזה, והחלטתי לעשות משהו שאין כמותו בכל ישראל. היום אני עושה בורקס מבצקים שונים – ללא חומרים משמרים וללא שום חומר תעשייתי. יש חמישה סוגי בצקים והכל בעבודת יד, אבל חשוב לציין שהכל זה מהמטבח היהודי-טורקי. כלומר, שום דבר שתמצא פה לא תמצא בטורקיה. לדוגמה, בורקס שבלול, בורקס באבה – אין את זה בטורקיה. גם מלבי עם רוטב אדום לא תמצא באף מקום בטורקיה. באתי להביא את הבורקסים של המטבח היהודי".
עם ההצלחה של המקום קשה להתווכח. "אנחנו עובדים כבר כשנתיים וחצי. מגיעים אליי אנשים מבוגרים - הזקנים של העדה, ויושבים בחוץ ומדברים לאדינו – וזה בדיוק מה שרציתי, להחזיר אותם לעבר. הם נהנים מסוגי בורקס, מלבי אורז, מלבי חיטה, והכי חשוב, מגיעים אליי אנשים מכל הארץ - יש לי 56,000 עוקבים בפייסבוק. אנשים נכנסים לפה ובוכים מול העיניים שלי, כי זה מזכיר להם את הטעם של פעם. זה עושה אותי יותר מאושרת מכל פרסום או פוסט בטיקטוק. האדון המבוגר שיושב אצלי בחוץ עם כוס תה ובורקיטה קטנה. אבל יש גם קהל צעיר – שנכנע לטרנד הבריאות, ומחפש בורקס מים ללא שמן או חמאה, כי הוא מחפש לשמור על עצמו", היא אומרת בחיוך.

6 צפייה בגלריה
הבורקס של "סריס" בחולון
הבורקס של "סריס" בחולון
בורקס טורקי ישראלי
(צילום: שרי קריספי)

לאחרונה ספגה קריספי לתדהמתה ריקושטים מהחרם הישראלי על טורקיה.
היו עלייך כמה פוסטים פוגעניים, בהם קראו להחרים אותך כי את מייבאת מוצרים מטורקיה.
"נורא נפגעתי מכל מה שארדואן אמר, וכל מה שקרה בטורקיה מתחילת המלחמה, לקחתי את זה אישית. אבל מה שקרה פה, זה גם מאוד לא נעים ולא יפה. אנשים אמרו להחרים אותי כי אני יבואן טורקי – ופה הייתה הבעיה. לא יודעים להפריד בין מה שאני מביאה, שזה אוכל יהודי מטורקיה, ובין התרד מגוש קטיף או קמח ישראלי שאני משתמשת בו למוצרים.
"אני יהודייה לפני שאני טורקיה. כבר ביום הראשון של המלחמה הפסקתי את כל ההזמנות מטורקיה למוצרים שלי - אין יותר. התחלנו לחפש ספקים מיוון ומקפריסין. הורדנו את כל הדגלים מטורקיה, ואנחנו מלמדים לתת כבוד לדגל. ברגע שראיתי דגל ישראל על הרצפה, מבחינתי נחצה קו אדום".

6 צפייה בגלריה
כמו בטלנובלה טורקית
כמו בטלנובלה טורקית
כמו בטלנובלה טורקית
(צילום: שרי קריספי)

את עדיין מקבלת הודעות נאצה ברשתות החברתיות?
"אני עדיין מקבלת הודעות של יהודייה מסריחה, טורקיה מסריחה, אבל מה שאני צריכה להגן על עצמי - אני מגינה, אני יודעת לענות טוב מאוד. אמנם יורדת לי החשיפה, הכל טוב, אבל זה מכעיס אותי ברמה האישית. אני בהחלט מקווה שילמדו לכבד אותי לפי המוצרים שאני עושה, ולא בגלל מאיפה שבאתי".
חיבוק בלתי צפוי קיבלה קריספי לאחרונה ממבקרת האוכל, טליה לוין, שהזמינה את הציבור להגיע לבורקסיה שלה וכתבה ב-X (טוויטר לשעבר):
"בחולון יש מאפיה מדהימה של מאפים טורקיים, בשם שרי'ס. אלא שמשום מה החולונים חושבים שצריך להחרים אותם כי הם "מטורקיה". אז כמו שלא נחרים את ריטה כי היא מאיראן, בואו ננשום רגע. אז פליז, אם אתם באזור – סוקולוב 1, זה טעים והלוואי שהייתי יכולה לנסוע עכשיו לקנות מהם!".
וגם אנחנו מצטרפים לפרגון לעסק המקומי שלנו: בואו לבקר ולטעום את הבורקס של שרי ב-"שרי'ס", סוקולוב 1 בחולון. טעים שם.