מחירי העגבניות מטורקיה זולים יותר. עם זה אי אפשר להתווכח, אבל בימי מלחמה כשנשיא טורקיה ארדואן מביע תמיכה בחמאס, האם המחיר הוא היחיד שחשוב? צרכנים רבים מצביעים ברגליים, וברשתות שיווק שונות אף החלו לסמן בשלטים תוצרת ישראלית, אבל לא בכולן. מה עושים בבת ים וחולון? איך תזהו עגבניה ישראלית?
3 צפייה בגלריה
חן שירזי. עגבניות ישראליות בלבד ב-9.90 שקלים
חן שירזי. עגבניות ישראליות בלבד ב-9.90 שקלים
חן שירזי. עגבניות ישראליות בלבד ב-9.90 שקלים
(צילום: עצמי)
את בדיקת "מיינט" התחלנו ברשת רמי לוי.
רונן טל, מנהל סניף רמי לוי בחולון, למה לא תליתם שלטים על תוצרת ישראלית?
"בכל רשת רמי לוי נתנו הוראה לא לייבא מטורקיה יותר. כל התוצרת אצלנו עכשיו היא אך ורק מישראל. אין צורך בשלט, כי הכל אצלנו כחול לבן, אבל יש עם זה בעיה".
מה הבעיה?
"מה שקרה בפועל זה שנוצר מחסור. בסופו של דבר, העם צריך ביטחון תזונתי, והעגבניות עולות עכשיו הרבה מאוד. לצרכנים שאין להם מספיק כסף, אין כבר מה לאכול. אני לא יודע כמה החרמת הייבוא באמת פוגעת בטורקים, אבל היא בהחלט פוגעת אצלנו בעניים – המחירים קפצו, והם כבר לא יכולים להרשות לעצמם מלפפון או עגבניה".
משם המשכנו לויקטורי. בדיקת שני הסניפים של ויקטורי בחולון מלמדת שגם שם החלו לאחרונה למכור עגבניות, מלפפונים ופלפלים רק מתוצרת ישראל. הרשת אף ממתגת אותם בשילוט משלה כירקות מ-"עוטף ישראל".
בדיקה ברשתות שופרסל בבת ים ובחולון מלמדת שגם שם, לטענתם, מוכרים כעת אך ורק ירקות מתוצרת ישראל.
3 צפייה בגלריה
פירות וירקות בכניסה לסניף שופרסל פתח תקוה
פירות וירקות בכניסה לסניף שופרסל פתח תקוה
פירות וירקות בכניסה לסניף שופרסל
(צילום: שירות מיינט)

בדיקה הסטורית מלמדת שסכסוך הייבוא של פירות וירקות, בעיקר העגבניות, חוזר על עצמו בכל פעם שנוצר סכסוך פוליטי עם הטורקים. משנת 2018 כבר הופסק יבוא העגבניות שלוש פעמים. אך ברגע שרוחות המלחמה שוככות, והעם הישראלי שוכח, היבואנים חוזרים לייבא משם עגבניות בשל המחיר הנמוך.

קראו גם:

מי שמעיד על כך הוא חן שירזי, בעל שתי חנויות ירקות בחולון, שמדגיש כי אצלו בחנויות מוכרים כרגע רק תוצרת ישראל, אבל מצביע על בעיה.
"היום עגבניה עולה לי תשעה שקלים לקילוגרם, אבל אם היה לי מטורקיה, היא הייתה עולה לי חמישה שקלים. אני לא מרוויח מהעגבניה ומוכר אותה עכשיו ב-9.90 שקלים לקילוגרם. היום מלפפון עולה לי שמונה שקלים – וגם על זה אני מפסיד. אמנם יש מחסור בעגבניות בישראל, כי רובן הרי גדלות בדרום ובעוטף עזה, אבל עדיין יש, והמגדלים רוצים את המחסור הזמני, הם פשוט תופסים על הגל של כל הסיפור הזה עם טורקיה", הוא אומר.

3 צפייה בגלריה
חנות הירקות של האחים שירזי
חנות הירקות של האחים שירזי
חנות הירקות של האחים שירזי
(צילום: פרטי)

יש עוד פירות וירקות מיובאים?
"ברור. הרי יש תפוחים מצפון הארץ - גם מאיזור שפינו אותו, אבל גם יש ייבוא מקביל של תפוחים ואגסים מארצות הברית וקנדה. הרי משם הרי אין החרמה".
אז הפרי או הירק היחידי שלמעשה מיובא מטורקיה הוא העגבניה?
"כן, מבחינת פירות וירקות זו רק העגבניה – והמחירים בהתאם".
אז איך בכל זאת תזהו עגבניה ישראלית גם בלי שלט "כחול-לבן". שירזי נותן טיפ: "העגבניות מישראל מחוברות לרוב כאשכולות ויישארו עם הגבעול. העגבניות מטורקיה הן קשות, פחות אדומות ואין להן את הגבעול הירוק. ברשתות השיווק בישראל, שלרוב גם מוכרות תוצרת מחו"ל, ניתן לבדוק את מקור התוצרת על גבי האריזה. חשוב לשים לב, שכיתוב בעברית בלבד לא מעיד על ארץ המקור ויש לבדוק היטב מי היצרן".