מתכננים לקפוץ לאילת או לסיני בחג הפסח הקרוב? אספנו עבורכם את כל מה שצריך לדעת ב-2023 מבחינת המצב בשטח - הסדרי התנועה והחנייה, ההיערכות של עיריית אילת והמשטרה ומה צפוי להיות מצב העומסים באתרים השונים.
5 צפייה בגלריה
אילת
אילת
יורדים לאילת
(צילום: shutterstock)

חופי אילת: מה קורה השנה?


נפתח באזהרה: שימו לב, השנה הצפיפות בחופי הים עתידה להיות גדולה במיוחד בשל העבודות המתבצעות בהם בשנה האחרונה.
המצילים בחופים יעבדו במהלך חג הפסח במתכונת קיץ, וכל אחת מארבע תחנות ההצלה, חוף ציון, חוף נפטון, חוף רויאל ביץ' והחוף הנפרד (חוף הדתיים), תאויש בשלושה מצילים. נוסף על המצילים, יעבדו בשעות הפעילות, החל ב־08:30 ועד 17:00, גם שני חובשים בכל רצועת החוף.

5 צפייה בגלריה
חופי אילת
חופי אילת
חופי אילת
(צילום: עזרא ארבלי)

כמו כן, לא תאפשר העירייה להקים בחופים אוהלים גדולים או מחסות. הלינה על חופשי הים תתאפשר רק בחוף הדרומי, מחוף המגדלור ועד מסוף טאבה, במקומות שבהם מותקנים שלטים המאשרים להציב אוהלים ובאוהלים תקניים בלבד (אוהלי איגלו).
באשר לקרוואנים, החלטת העירייה לפנות באחרונה את הקרוואנים מחופי הים עוררה זעם רב בקרב ציבור הנופשים שנהגו להחנות את הקרוואנים שלהם בחוף המזרחי.
ואולם, לקראת חג הפסח, ובמהלך חודש אפריל בלבד, התירה העירייה להציב קרוואנים למטרות נופש מסביב ללגונה המזרחית. הכניסה למתחם תהיה מבוקרת, ובמקום יוצבו שירותים כימיים ומתקן מיוחד לריקון קסטות השירותים של הקרוואנים.
בעל קרוואן שנהג לבלות באילת את החגים אומר כי השנה בשל השינויים, הוא שוקל אם להגיע לאילת. "יש יותר מדי בלגן ושינויים, היה לנו מתחם מצוין, אבל העירייה החליטה משיקולים שלה לעשות שינויים. תיירות הקרוואנים נפגעה מאוד והרגשנו שאין לנו ממש מקום ואנחנו לא הכי רצויים".

מקומות חנייה - תמונת מצב


בעיריית אילת שבים ומדגישים כי חנייה לילית אסורה בכל רחבות העפר בעיר ולאורך כל רצועת החוף, מחיל הים עד מסוף טאבה.
העירייה החליטה גם לאסור על היוצאים לסיני להחנות את מכוניותיהם ברחבי העיר, למעט במקומות שהוקצו לשם כך. חנייה בכחול־לבן תותר רק לכלי רכב של תושבי אילת נושאי תו חנייה ולכלי רכב לא מקומיים המשלמים באמצעות יישומי חנייה.

5 צפייה בגלריה
חניון טווח ארוך ליוצאים מסיני
חניון טווח ארוך ליוצאים מסיני
חניון טווח ארוך ליוצאים מסיני
(צילום: עיריית אילת)

העירייה הכשירה עבור היוצאים לסיני חניון לטווח ארוך הנמצא בחלקו הצפוני של שדה התעופה הישן. מחיר ליום חנייה: 25 שקל. לרשות החונים הוצבו במקום מדחנים לקניית כרטיסים במזומן או באשראי.
כמה ימים לפני חג הפסח יוקצו בעיר עוד מגרשי חנייה מוסדרים וזמניים ברחבות העפר הסמוכות למלון "דן פנורמה" ומלון "מג'יק פאלאס". מגרשי חנייה אלה יכללו עוד מאות מקומות חנייה.

נוסעים לסיני - מה יהיה העומס?


רשות האוכלוסין וההגירה בשיתוף רשות שדות התעופה נערכת בכוחות מתוגברים לקראת התקופה העמוסה ביותר בשנה. ברשות האוכלוסין מעריכים כי במהלך חג הפסח צפויים לצאת מישראל לסיני ולשארם א־שייח' כחמישים אלף נופשים.

5 צפייה בגלריה
מעבר הגבול בטאבה
מעבר הגבול בטאבה
מעבר הגבול בטאבה
(צילום: יוסי דוס סנטוס)

למי שמחפש אופציה רגועה יותר, במעבר הגבול רבין לירדן צפוי מספר העוברים לעמוד על כ־8,000 נופשים בלבד.
מעבר הגבול בגין בטאבה יהיה פתוח בכל שעות היממה, כולל בערבי חג וחג, והוא יתוגבר בבקרי גבול. כמו כן הוצבו במעברי הגבול עוד מכונות לבדיקת דרכונים ביומטריים. מכונות נוספות הוצבו גם בנמל רמון, שם צופים שמספר הטיסות יגדל.
בשל האיסור להחנות כלי רכב באזור המסוף תכוון רשות האוכלוסין בשיתוף משטרת ישראל את תנועת הנופשים. באזור המסוף תותר תנועת כלי רכב ציבוריים בלבד (מוניות ואוטובוסים להעלאה והורדת נוסעים).
ברשות האוכלוסין ממליצים ליוצאים לסיני ולעקבה לבדוק לפני הגעתם למסוף הגבול אם אין נגדם צו עיכוב יציאה מהארץ, לוודא שתוקף הדרכונים הוא לשלושה חודשים לפחות, ושהדרכונים שלמים ולא מושחתים.

5 צפייה בגלריה
מעבר הגבול "רבין"
מעבר הגבול "רבין"
מעבר הגבול "רבין"
(צילום: יוסי דוס סנטוס)

כמו כן מומלץ לבדוק היטב את תיקי היד והמזוודות ולוודא שאין בהם אמל"ח. יש להדגיש כי המצרים מתייחסים לנושא זה בחומרה, ואם יימצא כדור או קליע שנשאר בטעות בתיק עוד מהשירות הצבאי, הדבר עלול להוביל למעצר ממושך.

שומרים על הביטחון


לקראת פסח הנחה מ"מ מפקד משטרת מרחב אילת, סנ"צ משה קראדי, המוביל את ההיערכות המבצעית, את השוטרים, לוחמי מג"ב והמתנדבים, להיערך בכוחות מתוגברים.
בימים אלה שוקדת המשטרה על תוכנית מבצעית שבמסגרתה יתפרסו לאורך ימי החג עשרות שוטרים, בהם לוחמי יס"מ, מג"ב ומתנדבים, במוקדי הבילוי, מתחמי הקניות וריכוזי הקהל ברחבי אילת. הכוחות יאבטחו את המבלים ויעניקו להם תחושת ביטחון, ולצד זה, ישמרו על הסדר הציבורי ועל התנועה.
נוסף על אלה, תעסוק המשטרה בפעילות מוגברת בשלושה מעגלי אבטחה, החל בגבולותיה החיצוניים של העיר (כביש 12 וכביש 90) ועד פנים העיר. כל זה בשיתוף פעולה מתמיד עם יחידות צה"ל בגזרה (עוצבת אדום, זירת ים סוף) וגופי הביטחון וההצלה במרחב העיר אילת.
כמו כן יוצבו מחסומים נייחים וניידים לאכיפה מוגברת וממוקדת נגד שוהים בלתי חוקיים, לרבות אכיפה חסרת פשרות נגד מסיעים, מלינים ומעסיקי שב"חים. יחידת השיטור הימי תפעל במתכונת מעובה ובנוכחות מוגברת במפרץ ובחופים.
כדי להקל על עומסי התנועה הצפויים בחג, יכוונו שוטרי התנועה של משטרת אילת את התנועה בעיר. כמו כן הכשירה העירייה בשנה שעברה כביש עוקף ליציאה מהעיר לכל הבאים מאזור המלונות הצפוני.
הכביש, הממוקם צפונית ללגונה, עוקף את קריית הספורט ומוביל היישר לכביש היציאה מהעיר ולכביש עוקף מערבי המוביל לתוך העיר. כביש זה, לצד שני כבישי הרוחב בשדה התעופה הישן וכביש האהבה המוביל ליציאה מהעיר מחוף הדקל דרך כביש דרך הגיא אל כביש 12, יקלו את עומסי התנועה בכניסה וביציאה מהעיר.
שוטרי התנועה של משטרת אילת יפעלו במתכונת מוגברת לאורך כל ימי החג, הן בטיפול בהסדרי תנועה והזרמת התנועה והן באכיפה ממוקדת של נהיגה בשכרות ועבירות תנועה המוגדרות בריונות כביש.

ושימו לב: יהיה פיקוח מוגבר


בתקופת החג תפעל יחידת האכיפה של עיריית אילת בנוכחות מוגברת ולשם כך נוספו עוד פקחים שיאכפו את חוקי העזר העירוניים.
צוותי רשות החנייה יעבדו בחופשת החג החל משעות הבוקר המוקדמות ועד לשעות הלילה המאוחרות, ויאכפו חנייה במקומות אסורים, בדגש על היוצאים לסיני. לצד זה הם יתנו מענה לתלונות של תושבים ואורחים.

קראו גם:

גם סיירת התיירות של העירייה תפעל במתכונת מוגברת כדי לשמור על הסדר במקומות הציבוריים ועל הניקיון באזורי התיירות, בדגש על חופי הים. כמו כן תעסוק סיירת התיירות במניעת פעילות אסורה של רוכלים בטיילות.
יחידת השיטור העירוני תפעל במתכונת מוגברת. כל רכב של הפיקוח העירוני, כולל צוות של פקח עירוני ושוטר של משטרת ישראל, והם יעסקו בפעילות השוטפת ברחבי העיר, בטיפול בתלונות תושבים, ובעיקר תלונות על רעש ומוזיקה הבוקעים מהווילות המושכרות.