"קריקטורות פוליטיות הן הייצוג הטוב ביותר לראות את השינוי הגופני והנפשי שעובר על נבחרי הציבור המככבים בהן בקביעות", אומר דן אלון, אוצר התערוכה "וודג" (פנים), שתעלה במוזיאון הקומיקס בחולון.
4 צפייה בגלריה
ביבי ושרה
ביבי ושרה
ביבי ושרה
(איור: ירמי פינקוס)
"קריקטורה טובה מספרת סיפור שלם בקיצור ובתמציתיות, היא מוסיפה לו הלך רוח, מעירה עליו ומאירה אותו. היא לא רק מתווכת מצב נתון ומקבעת אותו, אלא גם מחלצת ממנו איזו סתירה פנימית.
קראו גם:
"ההקצנה הפיזית דוגמת אורך האף, גודל האוזניים או קומתו של אדם, נחוצה לרוב כדי להבליט תכונת אופי של מושא הציור. קריקטורה פוליטית היא גם הדרך הטובה ביותר לבחון איך פוליטיקאים השתנו פיזית לאורך זמן וכמה מהר הם הזדקנו.
4 צפייה בגלריה
איור: דניאלה לונדון-דקל
איור: דניאלה לונדון-דקל
לפיד
(איור: דניאלה לונדון-דקל)
לקראת צילום אפשר להתכונן, להתאפר, לביים ואם כל אלה לא הועילו אפשר לפנות לפוטושופ, אך קריקטורה מראה הכול.
"בנימין נתניהו היה חתיך ותמיר והפך מרוט ומוטרד. ישראל כ"ץ התחיל את הקריירה כאיש גדל מידות אך הלך והצטמק, ובשנים האחרונות עושה דרכו חזרה למידותיו המקוריות. אהוד אולמרט היה בתחילה ממושקף עם תספורת ״הלוואה וחיסכון״, ואט אט איבד את שערו והוריד במשקלו. עמיר פרץ החל את דרכו עם רעמת שיער מפוארת ושפם מהודר, והיום שערו כסוף, בלוריתו קצוצה והוא ללא שפם. איילת שקד, יש האומרים, נראית צעירה יותר ככל שחולפות השנים".
התערוכה משתרעת על פני כשלושה עשורים ומלווה בציטוטים מהתקשורת הממחישים את האינטנסיביות של האירועים הסובבים אותנו. חלק מהציטוטים מזקקים אירועים שייתכן שהאיצו את השינוי הפיזי של דמויות הפוליטיקאים המוצגות בתערוכה.
4 צפייה בגלריה
ליברמן ובנט
ליברמן ובנט
ליברמן ובנט
(איור: ירמי פינקוס)
הקריקטורות הראשונות הן מהתקופה טרום הקדנציה הראשונה של נתניהו כראש הממשלה בתחילת שנות התשעים והן מאזכרות אירועים רבים:
רעידת האדמה בתורכיה, הרשעת משה קצב, הקמת מפלגות שלטון והיעלמותן, פיגועי טרור, חילופי ממשל בארה״ב, רפורמות בתעסוקה, בחינוך ובתחבורה, מלחמות אין ספור בעזה, אירועי המרמרה, הרשעת אהוד אולמרט, חיים רמון ואברהם הירשזון, פרשת גלעד שליט, תנועת me too, פטירתו של אריאל שרון לאחר שלקה בשבץ, המחאה החברתית של 2011, משפט נתניהו, משפט חוקתי של ארבע מערכות בחירות ועוד.
4 צפייה בגלריה
גנץ וביבי
גנץ וביבי
גנץ וביבי
(איור: ירמי פינקוס)
"התערוכה נותנת לצופים ולצופות מבט היסטורי, מחויך ואירוני על מדינתנו הקטנה ועל מנהיגיה, בצירוף תזכורת קלה", אומר אלון, "על אף הניסיונות של מנהיגינו להצניע ולטשטש את עקבות הזמן, הם נותרים בשר ודם, וכדאי שנתייחס אליהם בפרופורציות הראויות.
תערוכת "וודג" (פנים), אוצר: דן אלון. משתתפים: זאב, ירמי פינקוס, איתמר דאובה, דניאלה לונדון-דקל, עמוס בידרמן.
פתיחה: 22.11. נעילה: 7.5.22. המוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס, ויצמן 61 , חולון