ב־21 ביוני זה יקרה, ליגת העל בכדורסל תצא לדרך, כאשר באופן די מפתיע, הקבוצות כבר הספיקו לגבש את הסגלים שלהן. חלקן שמרו על הסגלים באופן מלא, דוגמת הפועל ירושלים, וחלקן פחות. קבוצות האיזור שלנו מייצגות את המגמות השונות, כאשר מכבי ראשון לציון ועירוני נס ציונה שמרו על צלמן, לעומת הפועל חולון שלמעשה פותחת עונה כמעט חדשה, בכל הנוגע לסגל האמריקנים שלה. אבל בין אם זה טוב או רע, המחשבות הן כבר עמוק בעונה הבאה, ועל איך הקאמבק הקצר הזה ישפיע (לחיוב או לשלילה) על הג'אמפ הראשון של עונת 2020/21. עבור לפחות שתיים מהקבוצות, הקיצוץ הצפוי בכספי תמיכות הספורט עלול להפוך לצעד משמעותי במיוחד.

רשימת נזקים

איתן לנציאנו, יו"ר הפועל חולון, מודה: "אף קבוצה בליגה לא יכולה להיערך אפילו למה שיקרה בעונה הנוכחית, בטח קבוצות כמו הפועל חולון שבנויות על קהל. אצלנו התמיכה העירונית מהווה לכל היותר עשרה אחוזים מהתקציב, אבל גם אם יורידו מחצית מזה, זה משמעותי. אבל באמת שכל נושא התקציב הוא בחזקת לא נודע - גיוס הספונסרים גם מתחיל מאפס, זה לא שיש לנו איזו הסכמה מראש לעונה הבאה".
3 צפייה בגלריה
איתן לנציאנו. "ליגת קיץ"
איתן לנציאנו. "ליגת קיץ"
איתן לנציאנו. "ליגת קיץ"
(צילום: קובי קואנקס)
ובסופו של דבר, גם העונה הבאה סופגת מבחינת חולון מכה קשה, בגלל ההחלטה שהיא התנגדה אליה נמרצות, לחדש את המשחקים כבר בעונה הנוכחית: "אני חושב שמדובר בהחלטה שפגעה בכל הקבוצות, כמעט כל הליגה חדשה. דרך בחירת הזרים לא היתה מקצועית ורצינית, וגם לסגל שנבחר לא יהיה זמן להיערך. גם אם הצלחת והבאת שחקן שאתה מכיר, זה עדיין שחקן שאתה חושב שאתה מכיר, אתה לא יודע באמת באיזה מצב הוא הגיע. ומה זה הכנה של 20 יום? וגם האימונים, שוכחים שיש פה מהלך שעלול לסכן שחקנים ותיקים, כמו שיש לחולון. אם אחד מהם ייפצע, זה מתווסף לרשימת הנזקים לעונה הבאה".
לנציאנו: "המהלך עלול לסכן שחקנים ותיקים, כמו שיש לחולון. אם אחד ייפצע, זה מתווסף לנזקי העונה הבאה"
מצד אחד אין כדורסל בלי קהל, ומצד שני, חזרה של קהל היא מכה תקציבית לא קטנה עבורכם, בעיקר בהקשר הנוכחי.
"ההחלטה עכשיו היא שאין קהל, אבל אם יחליטו פתאום שיאפשרו הכנסה של קהל, זה עוד 200 אלף של הוצאות בקבוצה כמו הפועל חולון, שלא נקבל משום מקור. אבל לאף אחד לא ממש אכפת. מה שאכפת למינהלת זה המשחקים והשידורים, אבל אנחנו נקלענו לליגה שאני מכנה אותה 'ליגת קיץ'. אנחנו לא אותה הקבוצה. שלא יבינו אותי לא נכון, אנחנו לא לוזרים, אבל זה לא אותו הדבר ולא אותה הרמה שהצגנו בתחילת העונה".
אבל יש גם פלוסים.
"כן, מקום רביעי כבר השגנו וזה טוב. הרצון שלנו היה לליגת האלופות והגענו, גם ניסינו להימנע מנסיעה למקומות כמו אילת והצלחנו. מבחינתנו התחרותיות הסתיימה בחודש מרץ. אני רק מקווה שבתוך כל זה, יידעו במנהלת לנצל את המצב לטובה כדי לשווק את הליגה בקיץ, מבחינת שידורים, וזה אולי גם יכניס קצת כסף".

להניע את הגלגלים

בעיריית נס ציונה, שמתחזקת בימים כתיקונם שלוש קבוצות ספורט בשלוש הליגות הבכירות בישראל (כדורסל, כדורגל וכדוריד), נשמעו השבוע מאוד דיפלומטיים בכל הנוגע לתקציב התמיכות בשנה הבאה: "עיריית נס ציונה תומכת בקבוצות הספורט באופן מאסיבי, יותר מכל רשות אחרת. בימים אלה אנו בוחנים את המדיניות לקראת עונת המשחקים הבאה".
אין ספק שב"לב המושבה" פחות התחברו להבטחה לבחון, כאשר על פי יו"ר הקבוצה, יניב מזרחי, מהווים כספי התמיכות של העירייה כ־30 אחוז מתקציב הקבוצה. "אם יורידו את התמיכות באופן משמעותי אנשים צריכים להבין שלא תהיה קבוצה מקצועית בנס ציונה", אומר מזרחי, "וגם אין סיבה שזה יקרה. ברור שכל המשק נפגע, אבל הרשויות המקומיות דווקא לא נמצאות בתוך הרשימה של הנפגעות הגדולות".
3 צפייה בגלריה
מזרחי. בשבחי הספורט הקהילתי
מזרחי. בשבחי הספורט הקהילתי
מזרחי. בשבחי הספורט הקהילתי
(צילום: אבי מועלם)
ובכל זאת, מעבר לקורונה, היתה שנה תקציבית קשה בגלל ממשלה זמנית שכיהנה מעבר למצופה. לגיטימי לחתוך בשומן.
"אני יכול להתווכח עם האבחנה שספורט הוא שומן. ספורט זה דרך חיים, בחו"ל הוא גבוה מאוד בסדר העדיפויות. ברור שיש דברים חשובים יותר, בסיסיים יותר, אבל הספורט לא אמור להיות בשוליים".
אתה כבר יודע עד כמה יקצצו בתקציב?
"לא, מחכים להחלטה של העירייה. ברור לכולנו שהמשבר פגע בכולם אבל צריך לנהוג באחריות כלפי כל הגופים. ובכלל, גם המדינה תצטרך להכניס את היד עמוק לכיס ולפצות את הקבוצות. מדובר במועדונים שמעסיקים עובדים, וזאת לא רק הקבוצה הבוגרת בליגת העל, יש פה מערכת שנותנת מענה להרבה מילדי העיר".
מזרחי: "אם יורידו את התמיכות באופן משמעותי אנשים צריכים להבין שלא תהיה קבוצה מקצועית בנס ציונה"
עירוני נס ציונה היתה מהמועדונים שצידדו בחידוש הליגה, על אף חסרונות בולטים: "המטרה שלנו הייתה להניע את הגלגלים. המינהלת אמורה להפעיל כדורסל ולא להפסיק אותו, וכשכנוצרה הזדמנות בחרנו לתמוך בהפעלת הכדורסל. אני לא אומר שהמוצר יהיה כפי שהיה, אבל בנסיבות הוא יהיה אחלה מוצר. מקווה שבהמשך ימצאו את המתווה הנכון לשלב גם את הקהל".

מייצגים את העיר

במכבי ראשון לציון נהנים גם כן מתמיכה לא מבוטלת מהעירייה, שמהווה כ־30 אחוז מסך התקציב, או כפי שמגדיר זאת היטב היו"ר יצחק פרי, "עוגן שמלווה את הקבוצה במשך 30 שנה, בדומה להכנסות ממשחקי היורוליג של מכבי תל אביב".
3 צפייה בגלריה
(פרי. סומך על ראש העירייה | צילום: יאיר שגיא)
בימים אלה פרי גם שוקד על דוח עבור המינהלת, שמסכם את המציאות הכלכלית אליה נקלע הכדורסל הישראלי, על כל היבטיה. "כדוסל מקצועני יהיה גם אחרי הקורונה", אומר פרי, "אבל יהיו גם בעיות בעקבות הירידה הדרסטית בתקבולים של הקבוצות - מכירת מנויים וכרטיסים שמוערכים בכמיליון שקל, הספונסרים שיהיה קשה יותר לרתום אותם, והירידה בשוק ההימורים כי במצב הכלכלי הנוכחי אנשים מהמרים פחות".
בכל הנוגע לחידוש הליגה, פרי עבר שינוי. "אני לא מתבייש לומר, הייתי נגד חידוש הליגה בגלל הערך הספורטיבי, אבל שוכנעתי בשיחות עם חברי הנהלת המועדון והמנהלת שעצם החזרה היום תתחיל להניע את הגלגלים של הליגה לקראת העונה הבאה. לא משנה מי יהיו האלופים, חשוב שהקהל יחזור, ושהמפרסמים יחזרו. בסוף יולי, כשנשב לתכנן את העונה הבאה, אנחנו בעצם כבר נהיה אחרי הצעד הראשון לקראת החזרה המלאה של הספורט".
ובכל זאת, המכה תהיה קשה.
"להערכתי התקציבים יירדו בחצי, ועדיין, יהיה כדורסל. אגודות הספורט בעיר יודעות להחזיר לעיר עבור התמיכה שהן מקבלות, ובעירייה ובמועצה יודעים להעריך את זה. יש לנו גם ראש עירייה, רז קינסטליך, שהוא איש ספורט, שבא מבית של ספורט, והוא כבר אמר בעבר שהוא ייתן את המקסימום שאפשר כדי לסייע, ולא רק לנו, אלא גם לכדורגל ולכדוריד. אנחנו עומדים לפני שנתיים מאתגרות, ואנחנו צריכים את הגב כדי לעבור אותן, ובסופו של דבר, אנחנו לא מייצגים רק את עצמנו אלא גם את העיר כולה".