מעט מאוד אנשים מסוגלים לעבוד 8-10 שעות ביממה, לפרנס משפחה ולפתח במקביל קריירה ספורטיבית. אלכס קרצ'בסקי הוא אחד מאותם יחידי סגולה. חמש פעמים בשבוע הוא עושה את דרכו מביתו שבאשדוד למועדון האיגרוף בבת ים בו הוא מתאמן כבר עשר שנים ורשם לא מעט הישגים.
2 צפייה בגלריה
קרצ'בסקי באולם האימונים | צילום: קובי קואנקס
קרצ'בסקי באולם האימונים | צילום: קובי קואנקס
קרצ'בסקי באולם האימונים | צילום: קובי קואנקס
קרצ'בסקי, המשתייך להפועל בת ים, זכה לפני שבועיים במדליית כסף באליפות ישראל במשקל עד 75 ק"ג בתום קרב בו נוצח על ידי מיכאל אסטראומוב מעפולה. בשנה שעברה הוא זכה במדליית הזהב באליפות הארץ במשקל עד 91 ק"ג וב-2012 הוכתר כאלוף ישראל במשקל עד 69 ק"ג. במקום השני הוא סיים גם ב-2017, כשהתחרה במשקל עד 81 ק"ג.
המתאגרף (1.75 מ') העלה והוריד משקלים ועבר בין הקטגוריות השונות בשנים האחרונות, בעיקר מכיוון שבאליפות ישראל מורשה כל מועדון לרשום מתאגרף אחד בלבד בכל קטגוריה. "כשהתחריתי במשקל עד 91 ק"ג שקלתי 84 ק"ג, אחר כך הורדתי ל-78 ועל מנת להשתתף בתחרות האחרונה הורדתי עוד שלושה ק"ג", הוא מסביר. "לפעמים אני עולה במשקל ולפעמים מוריד, תלוי איך זה יוצא. אני אוכל טוב בסך הכל וגם כששקלתי 84 ק"ג נראיתי שרירי ולא שמן".
האבא דחף
קרצ'בסקי בן ה־27, נשוי לאלינה ואב לדוד (3.5) ומייקל (שנה וחצי) עובד כמאבטח, אבל בכל יום מקפיד להתאמן במשך שעה וחצי לפני העבודה ושעתיים נוספות אחריה. הוא החל להתאמן באיגרוף לפני 15 שנה, כאשר היה בן 12 והתגורר באופקים. "בהתחלה זה לא כל כך עניין אותי", הוא מספר, "אבא שלי היה זה שדחף אותי להתאמן יותר מאשר אני רציתי".
בהמשך התאהב בענף וגם לאחר גירושי הוריו והמעבר לאשדוד הוא המשיך להתאמן. בילדותו העריץ את מייק טייסון ("אהבתי את הסגנון שלו, הוא נמוך וגם אני כזה") וגם כשהתבגר לא זנח את אהבתו הגדולה לאיגרוף.
קרצ'בסקי התאמן תחילה באשדוד ובשנים האחרונות עושה בכל יום את הדרך לבת ים על מנת להתאמן אצל מאמניו, איגור קז'נר ויובל קגנוב. בנוסף הוא מתאמן בהרמת כוח (Powerlifting) לצורך חיזוק מסת שריר אצל המאמן ולארי טומילוב.
2 צפייה בגלריה
טייסון. אהב את הסגנון שלו | צילום: shutterstock
טייסון. אהב את הסגנון שלו | צילום: shutterstock
טייסון. אהב את הסגנון שלו | צילום: shutterstock
"אלכס בחור נחוש ומסודר", מספר קז'נר על חניכו. "זה לא קל כשאתה אב לילדים, אבל אלכס לא מוותר על האיגרוף והוא גם מאוד חברותי ונעים הליכות. הוא לא גדל במשפחה אמידה שיכלה לתמוך בו, אז תמיד הוא עבד כשהיה נער כדי שיהיה לו קצת דמי כיס על מנת שיוכל להגיע לאימונים. מגיע לו שאפו על כל זה. יש אנשים שמתעצלים לעבור כביש, אבל אלכס מראה שבן אדם שרוצה משהו יכול להגיע לכל דבר.
כשהוא לבוש הוא לא נראה כמו מתאגרף, כי הוא מחייך כל הזמן ואין לו אף שבור או פציעות או חתכים בפנים. רק כשהוא בלי חולצה רואים גוף מחוטב וכתפיים של ספורטאי מקצוען. אנחנו מאוד מחבבים אותו גם בגלל הנאמנות, זה לא דבר של מה בכך שספורטאי מגיע אליך כל הזמן משך יותר מעשור למרות כל הקשיים".
אף שכבר התרגל לזכות באליפות ישראל, קרצ'בסקי לא התאכזב מכך שהפעם סיים "רק" במקום השני: "המתאגרף שניצח אותי (אסטראומוב) זה בחור שמשקיע את כל הזמן שלו באיגרוף. הוא נמצא כל הזמן בווינגייט ומתאמן שלוש פעמים ביום. איגרוף זה מה שהוא עושה, אין לו משפחה ואני גם עובד וגם אבא לילדים, אז ברור שיש הבדל".
על התכונות של קרצ'בסקי כספורטאי, סיפר קז'נר: "אלכס מתאגרף בצורה מאוד אינטלגנטית. בגלל שהוא בחור חכם הסגנון שלו יותר קלאסי ולא הרסני. הוא משתמש הרבה בטכניקה וחשיבה מהירה יותר מאשר בכוח ומשנה מצבים בו זמנית מספר פעמים. כל זה עוזר לו להתגבר על חסרונות כשהוא נלחם נגד מתאגרפים יותר גבוהים וחזקים ממנו. כדי לא להיפצע ולא להפסיד צריך לא רק להגיב מהר, אלא גם לחשב כמה מהלכים קדימה ולצפות מה היריב יכול לעשות".
בעיות מימון
על אף הישגיו, למשחקים האולימפיים גם קרצ'בסקי יודע שקשה יהיה לו להגיע. לשם כך הוא צריך לא רק לסיים בשמינייה הראשונה באליפות אירופה, הקריטריון האולימפי הנדרש, אלא גם להתברג אחר כך בשמינייה הראשונה באליפות העולם. השתתפות באליפות אירופה כרוכה בעלות כספית גבוהה וגם לאליפות העולם המתאגרף לא טס בגלל היעדר מימון. בשל כך הוא משתתף בתחרויות בינלאומיות אחרות ובשנים האחרונות סיים במקום השני בתחרויות שנערכו ביוון, קפריסין ופולין.
על בעיות המימון בהן נתקלים המתאגרפים בארץ, אומר קרצ'בסקי: "ברוסיה למשל, מתאגרף שסיים במקום הראשון באליפות המדינה מקבל סכום השווה ל-22,000 שקל. הזוכה במקום השני 20,000 שקל והשלישי 17,000. גם המאמנים שלהם מקבלים פרסים כספיים מכובדים. אני זכיתי פעמיים באליפות ישראל ולא קיבלתי כלום. כדי להתחרות באליפות אירופה אתה צריך תמיכה כספית ובארץ לא נותנים, אז זה קשה מאוד".
איך אתה מצליח לשלב בין הקריירה הספורטיבית לבין עבודתך כמאבטח שהיא לפחות שמונה שעות ביום? יש לך זמן למשפחה ולדברים אחרים?
"החיים קשים, אבל אני עושה מאמץ ומסתדר. ברור שבסופי שבוע יש לי יותר זמן איתם".
לא שואלים אותך למה אתה משקיע כל כך הרבה באיגרוף? לא עדיף לך להשקיע בדברים אחרים?
"זה מה שאני אוהב לעשות. כמו שיש אנשים שאוהבים לטייל או לעשן ולשתות, אז אני אוהב להתאמן. חוץ מזה, אני גם גאה לייצג את המדינה בתחרויות בינלאומיות".
ומה בת זוגך חושבת על העיסוק שלך?
"ברור שאם הייתי מרוויח מזה יותר כסף וזה היה עוזר לפרנס את המשפחה היא הייתה מרוצה יותר, אבל היא מבינה שאני אוהב את זה ותומכת בי".
אני מניח שבמסגרת עבודתך כמאבטח או סתם כשאתה מסתובב להנאתך, אף אחד לא רוצה להתעסק איתך.
(צוחק) "זה לא קרה אף פעם ואין סיבה שיקרה. אני בן אדם חיובי ומנסה לפתור הכל בחיוך, גם אם אני נתקל בגישה שלילית של מישהו בעבודה שלי. אני גם פוחד שזה יקרה, לא בגלל שאני חושש להיפגע, אלא בגלל שאני יודע שהאגרופים שלי חזקים ואם אפיל מישהו ויקרה לו משהו אני יכול להסתבך".
את הילדים שלך תשלח להתאמן באיגרוף?
"בוודאי, זה סוג של בית ספר לחיים".