בשנתיים שבהן שימש עופר רון כעוזרו של דן שמיר בהפועל חולון, זכו הצהובים־סגולים בגביע המדינה והגיעו עד לגמר הפיינל־פור. ועל אף שיתוף הפעולה הפורה בין השניים, עזב הקיץ רון בן ה־56 את היכל טוטו. "בכל מערכת צריך רענון, גם בחולון", מסביר הקואץ' הוותיק והוא אפילו חושב שהפרידה מבורכת. "אני אפילו הייתי בעדה".
3 צפייה בגלריה
רון. "עשינו טוב לקהל, חולון תהיה בצמרת הרבה שנים" | צילום: אורן אהרוני
רון. "עשינו טוב לקהל, חולון תהיה בצמרת הרבה שנים" | צילום: אורן אהרוני
רון. "עשינו טוב לקהל, חולון תהיה בצמרת הרבה שנים" | צילום: אורן אהרוני
בעדה? "לפעמים יכולה להיות תחושה של מיצוי לאדם כזה או אחר. אני לא רוצה להיכנס לסיפור שלי יותר מדי, אבל בשורה התחתונה, לי זה טוב שהשנה לא יהיה לי את זה".
רון, כאמור, החליט הקיץ, בהחלטה משותפת שלו ושל הקבוצה לדבריו, להיפרד מהמשרה הדי בטוחה כעוזר המאמן הראשון בחולון. מודי מאור מחליף אותו ורון ימשיך לאמן וללמד במגמת הספורט בתיכון 'זיו' בירושלים, עיר מגוריו, "עם עוד כמה פרויקטים שיש כבר בקנה".
לא נפגעת מהפרידה? "אני נשמע לך פגוע? ממש לא. בדיוק כשאתה מדבר איתי סיימתי ארוחת ערב עם המשפחה שלי, והחיים באמת נהדרים. אין שום משקעים וגם לא היו".
מה לגבי מעבר למשרת מאמן ראשי בליגת העל, יש מחשבות כאלו? "ממש לא. טוב לי עם איפה שאני".
"הצלחה גדולה" רון, כמו שאפשר לשים לב, לרגע לא לוקח ללב את העזיבה מהצהובים־סגולים. הוא אפילו מסתכל אחורה בערגה על השנתיים האחרונות שלו במערכת.
"אני רואה את השנתיים האלו כהצלחה גדולה", מציין עוזר המאמן לשעבר. "להגיע לאן שהגענו, לזכות בגביע, להעפיל לגמר הפיינל־פור ועונה לפני כן לסיים במקום הראשון, זה לא דבר של מה בכך, בטח לא למועדון כמו הפועל חולון. אני חושב שגם עשינו טוב לקהל, היתה לנו קבוצה שהיה כיף לראות אותה".
3 צפייה בגלריה
רייס. "משקל סגולי גדול" | צילום: ראובן שוורץ
רייס. "משקל סגולי גדול" | צילום: ראובן שוורץ
רייס. "משקל סגולי גדול" | צילום: ראובן שוורץ
רון היה כמובן בסוד העניינים בכמעט כל החלטה במועדון. כעת הוא חושף לראשונה מה קרה לאחר התקרית המדוברת, שבה גלן רייס היכה את גיא פניני, נזרק מהקבוצה והוחזר רק לפני גמר הפיינל־פור.
"בצוות המקצועי רצו להחזיר את גלן כבר חודש לפני סיום הליגה", הוא משחזר. "היתה ישיבת הנהלה והוחלט ברוב קולות דווקא לא להחזיר אותו. למה? את זה תשאל את ההנהלה. לאחר מכן, לקראת סיום הפלייאוף, הגיעו כולם להסכמה שהוא ישוב לקבוצה".
חטפתם הרבה ביקורת על כך. "ואני חושב שהיא לא היתה מוצדקת. המקרה ההוא עם גיא לא היה נעים, אבל היו דברים הרבה יותר גרועים בכדורסל הישראלי. זה לא היה הדבר הכי נורא שקרה בארץ. אל תשכח שעבור הפועל חולון גלן היה גם יותר מעוד שחקן".
הסבר. "זו לא רק האתלטיות, כמו שכולם חושבים. יש לו ראיית משחק נדירה, הוא 'קיצר' לנו כמה מהלכים בתרגילים שבנינו. הוא שחקן שמבחינת המספרים וההשפעה שלו על הקבוצה, היה לו משקל סגולי גדול. אפילו גדול מאוד".
רק שרייס לא הספיק לאליפות ונראה שהפסדתם פעמיים אחרי שהוא חזר. "משחק אחד שמכריע אליפות אפשר לנצח ולהפסיד".
אחרי ההצלחה הגדולה אשתקד, חולון עוברת שינויים רבים בפגרה הנוכחית בגלל האילוצים הכלכליים. אתה חושב שהקבוצה תוכל להמשיך במומנטום גם בעונה הבאה? "אין סיבה שלא. יש שם מערכת חזקה, וזה הכי חשוב בקבוצת ספורט. אני רואה את הפועל חולון בצמרת הכדורסל הישראלי עוד הרבה שנים".
לטובת הישראלים הוא ידוע כאיש מקצוע צנוע, שאוהב לקדם בעיקר צעירים והיה זה שדחף לתת לתמיר בלאט כמה שיותר זמן פרקט בעונה האחרונה. ההחלטה של הרכז המבטיח לעזוב הקיץ את חולוניה ולעבור להפועל ירושלים, הפתיעה גם את רון.
"אני לא נכנסתי למשא ומתן ולא ידעתי משהו עליו, אבל נראה לי שתמיר לא סתם עזב, אלא כי הוא רצה ללכת לעבוד עם עודד קטש", סבור רון. "היה כנראה משהו עוד מלפני. הלוואי שתמיר רק יצליח, אבל אני בטוח שהבחירה הנכונה עבורו היתה אם היה ממשיך בחולון".
3 צפייה בגלריה
בלאט. "היה צריך להמשיך" | צילום: עוז מועלם
בלאט. "היה צריך להמשיך" | צילום: עוז מועלם
בלאט. "היה צריך להמשיך" | צילום: עוז מועלם
הראיון עם רון נערך זמן קצר לפני שנבחרת העתודה זכתה השבוע באליפות אירופה עד גיל 20, אבל הוא לא היה צריך את ההישג ההיסטורי כדי לפרגן לדור העתיד של הכדורסל שלנו. יש לו משנה סדורה בעניין השחקן הישראלי, עם כמה תובנות מאוד מעניינות בנושא.
"אני בעד השחקן הישראלי וחושב שהוא צריך להיות גם מתוגמל יפה", אומר רון. "אני גם חושב שהליגה צריכה להיות מורכבת ברובה משחקנים ישראלים. אני לא רואה שהזרים פה הם מודל או דוגמה לדבר הכי טוב שיש. תראה, הקהל מחפש זהות ישראלית וזו ליגה שמשוחקת במדינת ישראל".
ועדיין, הקהל רוצה לראות גם רמה גבוהה. "אבל אני לא בעד ריבוי זרים ומתאזרחים. ברור שלא להגביל לגמרי, אבל חלק גדול מהמתאזרחים תופסים מקום של ישראלים בלא מעט קבוצות. הזר הרביעי, לטעמי, הוא מיותר. המנהלת צריכה לבטל אותו".
אם זה יקרה, קבוצות ישראליות שמשחקות באירופה ייפגעו ויצטרכו להחתים זרים שישחקו רק פעם אחת בשבוע. "מה זה אירופה? צריך לעשות הפרדה בין מכבי תל אביב לשאר הליגה. המתאזרחים של מכבי הם זרים שהוסבו למתאזרחים. לא מדובר באותם מתאזרחים שיש באשדוד, נהריה או כל קבוצה אחרת. אני לא חושב שהאינטרס של מכבי תל אביב הוא תמיד בעד הליגה והשחקן הישראלי".
אז למה גם שאר הקבוצות פחות נותנות במה לשחקנים הישראלים הצעירים? "חלק מהמאמנים בארץ מתרפסים בפני השחקנים הזרים. בסופו של דבר נקודת ההתחלה של שחקן זר או ישראלי היא לא שווה. צריך לעשות דברים דרסטיים לטובת השחקן הישראלי. הכוכבים של פעם גדלו על פחות זרים ועל פחות מתאזרחים".