אלישע בן אברהם, גרסת אליצור חולון: ה־MVP של העונה שעברה בליגת העל לנשים, ג'ני סימס, קיבלה השבוע אור ירוק במסלול לקבלת אזרחות ישראלית, והיא צפויה לשחק עם הנבחרת ביורובסקט שיתקיים בישראל ביוני 2023.
2 צפייה בגלריה
סימס. "שחקנית ראויה לנבחרת"
סימס. "שחקנית ראויה לנבחרת"
סימס. "שחקנית ראויה לנבחרת"
( צילום: מנהלת ליגת העל לנשים בכדורסל)
סימס (28), שחקנית פניקס מרקורי מה־WNBA, שיחקה בליגת העל במשך ארבע העונות האחרונות. אחרי האלופה אליצור רמלה, הפועל פתח תקוה וא.ס רמת השרון, לבשה הסווינגמנית בעונה שחלפה את מדי הפועל ראשון לציון, במדיה זכתה בגביע המדינה ורשמה שורה סטטיסטית בלתי מבוטלת - 21 נקודות, 9.3 כדורים חוזרים ו־7.3 אסיסטים.
הנתונים הללו גרמו למאמן הלאומי, שרון דרוקר, לגלות עניין מיוחד באיזרוח השחקנית האמריקנית, כבר במהלך העונה שעברה, והתהליך, כאמור, הבשיל בתחילת השבוע הנוכחי. את הדרכון ותעודת הזהות צפויה סימס לקבל עם חזרתה לישראל לקראת פתיחת האימונים לעונת 2022/23 בליגת העל, אז, כאמור, תלבש את מדיה של אליצור חולון של מנחם וידהורן, ששימש השבוע ראש משלחת של נבחרת הנערות מטעם איגוד הכדורסל.
"אנחנו מבקשים לפני הכל להודות לשרת הפנים איילת שקד שהבינה את הצורך שלנו בג'ני סימס - כדי לחזק את נבחרת ישראל לקראת אליפות אירופה - ולרב גלויברמן שסייע ככל יכולתו", אמרו השבוע באיגוד הכדורסל בעקבות הההחלטה המדוברת. "אנו רוצים להעמיד נבחרת חזקה ותחרותית באליפות שתתקיים בארץ ומבינים שכדי לעשות זאת צריך לחזק את הנבחרת. ג'ני הראתה בשנותיה כאן מחויבות גדולה, רצון אדיר וגרף שיפור מתמיד. אנחנו בטוחים שהיא תסייע לנבחרת ולנו לקדם את כדורסל הנשים בישראל.
אגב, סימס היא הכדורסלנית האמריקאית הראשונה שמקבלת אזרחות על אף שאין לה שורשים יהודיים. ב־2015 התאזרחה אפרקו־אמריקאית אחרת, אלישה קלארק, אולם בניגוד לסימס, שחקנית העבר של בנות אשדוד נכדה לסב יהודי. עוד לפניה הייתה בראשידה אלוהים, אקס אליצור רמלה ובנות אשדוד, שרשמה הופעה אחת במדים הלאומיים, אולם גם לה יש שורשים יהודיים.

יש בעיה

את המהלך מקבלים בכדורסל הישראלי ברגשות מעורבים, לפחות מחוץ לקבוצה שאמורה ליהנות מהשינוי בסטטוס של סימס, אליצור חולון. במכבי חיפה הביעו כוונה להגיש תלונה לאיגוד על הכוונה לרשום את סימס כמתאזרחת גם בליגה, על אף שהקבוצה מהכרמל נהנתה בעבר הלא רחוק משירותיה של שחקנית מתאזרחת בשם קורטני דגלאס, שהקשר שלה ליהדות היה בעלה היהודי.

2 צפייה בגלריה
גלויברמן
גלויברמן
גלויברמן
(צילום: אבי מועלם)

"קודם כל אני חושב שמדובר בשחקנית מצוינת וסופר ראויה", אומר השבוע מאמן הפועל ראשון לציון, זיו ארז, שכאמור אימן בעונה שעברה את סימס. "היא תסייע מאוד לנבחרת וזה מאוד חשוב ברמה הלאומית. אני גם לא נכנס לשיקולים לאזרח אותה, כי מדובר בנוהג שמקובל בכל אירופה ואין סיבה שאנחנו פה בישראל נהיה יותר צדיקים מהאפיפיור ולא נעשה את זה. מה שכן, יש פה בעיה שצריכים לקחת בחשבון".
מהי?
"לאזרח אותה בשביל הנבחרת, זה דבר אחד. אני לא נכנס לאם זה טוב או רע אבל כולם עושים את זה, אבל ברגע שבליגת העל היא תשחק על משבצת של ישראלית, וזה אומר שאליצור חולון תוכל להחתים עוד שלוש אמריקאיות בנוסף אליה, זה כבר מהלך שלטעמי פוגע בספורטיביות".
"כל עם ישראל צריך לשמוח על המהלך הזה", אמר השבוע יו"ר חולון, וידהורן, בתגובה. "ידעתי בסיום העונה כמו שכל הקבוצות ידעו, שיש כוונה לאזרח את סימס, ואנחנו בניגוד לאחרות ההחתמנו אותה. לבוא היום ולטעון כאילו היה פה איזה מהלך סודי, זה לא דבר רציני.
"גם אין פה איזה יתרון מיוחד. ברמלה לא שיחקו בעונה שעברה עם אליסה ברון? היא לא מתאזרחת? ויש עוד דוגמאות. אלה שבאים היום בתלונות צריכים לבוא בתלונות לעצמם שלא החתימו את סימס כשהיו יכולים".

בא לעזרה

שם שבלט בהודעת ההתאחדות הוא של הרב גלויברמן, על אף, כאמור, שמדובר בהליך שלא כלל מסלול גיור מזורז. "אני מדבר עם הרבה אנשים ועוזר להרבה אנשים", אמר השבוע הרב גלויברמן, מראשי העסקנים של חב"ד בישראל המשמש גם כרבה של מכבי תל אביב בכדורסל. "אתה מאמין לי שמעולם לא הייתי במשחק כדורסל? פנו אליי, שאלו אם אני יכול לסייע וסייעתי".
מה זה אומר? מדוע עסקני האיגוד זקוקים לרב?
"לא הבנתי מה זה צריך להפריע. אני עוזר הרבה לכדורסל בהרבה תחומים, ועושה סעודת שבת בפיינלפור. אני מקרב את כולם בכל צורה. יש יהודים בגרמניה שלא יודעים שהגיע חנוכה עד שרואים את החנוכייה שלנו".
ובכל זאת, איך תרמת לאיזרוח השחקנית?
"איגוד הכודסל פנה לשרת הפנים ואני נפגשתי איתם יחד. בלעדיי אני לא יודע מה היה. זה לא משהו שצריך לדוש בו. אם צריכים כיפות אני גם עוזר. אנשי האיגוד ביקשו שאצטרף והצטרפתי".