ועדת המשנה לתכנון ובנייה בחולון תטיל מגבלות בנייה על כל תוכניות התמ"א 38 ופינוי־בינוי בעיר. גורם בעירייה טוען כי מדובר בהגבלות כל כך קפדניות, כך שמבחינת יזמים רבים בעיר ובאיזור מדובר בעצם בהחלטה שמעשית מקפיאה את כל תוכניות ההתחדשות העירונית, כאשר בין היתר גם תוכנית הדגל של עיריית חולון להתחדשות תל גיבורים הוקפאה ומימושה נמצא בספק.
2 צפייה בגלריה
תל גיבורים
תל גיבורים
תל גיבורים
(צילום: אבי מועלם)
בין ההגבלות שתוקפן צפוי להיות כשנתיים: חובה על שמירת קווי הבניין הקיימים בבניית מיגון, הגבלת גודל מגרש, ביטול דירות גן, איסור על בנייה במרחק של פחות מ־8 מטר מקו הגבול הסמוך - הגבלות שלמעשה גרמו להקפאה מלאה של כל התוכניות שטרם אושרו על ידי העירייה.
במחלקת ההנדסה בעיריית חולון מתעקשים כי ההגבלות לא נועדו למנוע אישור תוכניות אלא ליצור איזון בין חיזוק וחידוש מבנים לבין שמירה על תכנון המתאר של העיר, אך בפועל כל תוכנית שטרם קיבלה אישור ירדה מהפרק. "אנחנו כבר כמה חודשים במגעים עם יזם לגבי תמ"א 38 בבניין שלנו ובשיחה האחרונה הוא אמר לנו נדבר עוד שנתיים", מספר דייר בבניין ברחוב אילת.
"ההגבלות האלו יהיו תקפות במשך שנתיים ומבחינתו במצב הנוכחי אין סיכוי לקבל אישור. שאלתי אותו אם יש בניין בכל חולון שמסוגל לעמוד בהגבלות החדשות והוא ממש צחק, אמר שבניין שיכול לעמוד בדרישות שלהם ממילא לא זקוק לתמ"א 38 ושפרויקט נוסף שלו בחולון הוקפא. זה שובר את הלב כי רוב הבניין שלנו זה אנשים מבוגרים ועולים חדשים ואני מרגיש פספוס כי אולי אם היינו פועלים לפני כן היינו מספיקים לקבל אישור לפני ההחלטות החדשות".
2 צפייה בגלריה
ניסים
ניסים
ניסים
( צילום: קובי קואנקס)
את תחושת הפספוס חולק גם חבר מועצת העיר זאב ניסים מסיעת 'חולון מתחדשת', שחבר בוועדה ושוקל בימים אלו להגיש צו לביטול ההגבלות. "למחלקת התכנון בעיריית חולון יש בעיה לטפל בבקשות בנייה שעומדות על הפרק בשנתיים הקרובות, כי הם מפחדים להתמודד מול השינויים שהולכים להתחולל בעיר. צריך להבין, בחולון יש המון בניינים שזקוקים נואשות לחיזוק, אז בעירייה פשוט בוחרים להרים ידיים. אם חלילה תתרחש רעידת אדמה, העיר תיפגע, וזאת תהיה בכייה לדורות".
האם יש עדיין אפשרות לקדם חיזוק מבנים בעיר חולון?
"בעירייה כמובן לא משתמשים במושג הקפאה, מסבירים שאם יש בניין שיעמוד בקריטריונים הוא יקבל אישור אבל במצב הנוכחי יצרו קיפאון. אי־אפשר לעצור את כל העיר ולהרים ידיים רק כי לא עומדים בלחץ".
מעיריית חולון נמסר בתגובה: "תמ"א 38 היא תוכנית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, מטרה חשובה בפני עצמה, אך עם זאת הבינה הוועדה המקומית, שללא קביעת סייגים ומגבלות עלולה העיר בטווח הארוך להיפגע. לפיכך, נדרש לייצר בתוכנית את האיזונם הנכונים. יודגש, כי אין כל כוונה לפגוע בזכויות התושבים לחזק את המבנים אלא רק לקבוע את האופן בהוראות הבינוי על פיהם ראוי לעשות כך".
פורסם לראשונה: 07:57, 17.02.20