העץ העתיק עובר דירה: בחולות הדרומיים של חולון, על תוואי הקו הירוק של הרכבת הקלה, עומד עץ פיקוס השקמה, אשר גילו מוערך במאות שנים ושורשיו נטועים בעומק של כ-8 מטרים באדמה. בנת"ע נערכו למבצע מורכב להצלת העץ והעתקו, אירוע שנמשך כבר מספר שבועות ויגיע מחר לשיאו.
העתקת עץ השקמה בחולוןהעתקת עץ השקמה בחולון
העתקת עץ השקמה בחולון
(צילום: דוברות נת"ע)
לאחר בדיקות מקצועיות ובחינת חלופות על ידי המתכננים, פקיד היערות ורשות הטבע והגנים, הוחלט כי העתקת העץ הכרחית לצורך הקמת הקו הירוק. העץ יועתק לשטח ציבורי פתוח הנמצא כ-200 מטרים דרומה ממקומו הנוכחי, בתנאי קרקע דומים ותוך הבטחה של מקור השקיה קבוע. מדובר בפרויקט מורכב מבחינה הנדסית, שיתבצע בליווי אגרונום ובאישור פקיד היערות בזמן אמת.
העץ מועתק בשיטת העתקה חשופת שורש - בשיטה זו “שולפים” את העץ מהאדמה, מנקים את כל האדמה מסביב לשורשים על ידי שימוש במים או לחץ אויר, ובכך נשאר העץ כולו ולבדו, מה שמוביל להקטנת הסיכוי בפגיעה בקליפת העץ, עקב הפחתת המשקל המיותר והעצום של האדמה. זוהי פעם ראשונה ששיטה זו מבוצעת בארץ.
(דוברות נת"ע)
העתקת עץ השקמה בחולוןהעתקת עץ השקמה בחולון
העתקת עץ השקמה בחולון
(צילום: דוברות נת"ע)
ההעתקה עצמה תבוצע על ידי שני מנופים אשר יניפו את העץ, שיימצא במבנה ברזל שנוצר במיוחד בהתאם למידותיו . המנופים יניחו אותו על מוביל למקומו החדש. הערכת האגרונום להצלחת תהליך ההעתקה וקליטת העץ היא כ-60% אחוזים. ניתן יהיה לדעת זו באופן ודאי כחצי שנה לאחר הצבתו במיקום החדש. עלות ההעתקה מוערכת בכ-1.8 מיליון ש"ח.