הוועדה המחוזית לתכנון ובניה בתל אביב, בראשות ערן ניצן, אישרה למתן תוקף את התוכנית להתחדשות עירונית בחולון (ח/619). מדובר בתוכנית ההתחדשות הגדולה ביותר במטרופולין תל אביב.
4 צפייה בגלריה
"יעד אטרקטיבי". שכונת תל גיבורים
"יעד אטרקטיבי". שכונת תל גיבורים
שכונת תל גיבורים. לקראת התחדשות ענק
(צילום: קובי קואנקס)
התוכנית הינה תכנית כוללת להתחדשות עירונית המקודמת על ידי עיריית חולון וחלה על אזורי המגורים הוותיקים של העיר (כ-7,550 דונם), ותאפשר עם יישומה המלא לאורך זמן רב תוספת של כ-30,000 יחידות דיור בכל רחבי העיר, תוך שמירה על איכות החיים, מתן מענה לרווחת תושבי העיר ובטיחותם והגדלת המרחב הציבורי.
באיזה שכונות עומד להתרחש המהפך?
אגרובנק, קרית עבודה, גרין ועם, מפדה אזרחי, רסקו א, רסקו ב, ג'סי כהן, נאות יהודית, נווה ארזים, קרית שרת מזרח, קרית שרת מערב, נאות רחל, נווה רמז, שיכון ותיקים, נאות שושנים ותל גיבורים.

4 צפייה בגלריה
שכונת תל גיבורים. בקרוב זה יראה אחרת
שכונת תל גיבורים. בקרוב זה יראה אחרת
שכונת תל גיבורים. בקרוב זה יראה אחרת
( צילום: יריב כץ)

התוכנית, שתוקפה יחול גם לאחר פקיעת תמ"א 38, חלה על כל מגרשי המגורים בתחומה ומסדירה את הכלים להתחדשותם תוך התאמת עקרונות תמ"א 38 למאפייניה הספציפיים של העיר ולמדיניות התכנונית. תכנית המתאר הכוללנית העירונית של חולון מקודמת במקביל.
התכנית שאושרה קובעת שני מתווים: התחדשות מגרשית באמצעות היתרי בניה מכוחה במסלולי חיזוק או הריסה ובניה והתחדשות מתחמית, על ידי קביעת מתחמים להכנת תכניות מפורטות עתידיות. מתחמים אלו ממוקמים בסמיכות לתחנות הרכבת הקלה והמטרו שצפויות לקום בעיר ותחנות רכבת ישראל.

4 צפייה בגלריה
אגרובנק (מלמעלה). קלאסיקה מקומית
אגרובנק (מלמעלה). קלאסיקה מקומית
שכונת אגרובנק. לקראת שינוי
(קובי קואנקס)

הוועדה התמודדה עם סוגיות מורכבות כמו היחס בין שיקולים תכנוניים וכלכליים, תקן חניה לאור פיתוח אמצעי הסעת המונים, הרחבת התחולה ביחס לתמ"א 38, היקף זכויות הבניה בכל אחד מהמסלולים, הצורך ביידוע הציבור בכל היתר, ויצירת הוראות מעבר. בכל מקרה היא נתנה עדיפות למסלול הריסה ובניה מחדש ולרחובות הראשיים.

קראו גם:

יו"ר מטה התכנון הלאומי, עו"ד שלומי הייזלר: "מדובר בתכנית חסרת תקדים המשלבת תוספת יחידות דיור משמעותית באזור הביקוש תוך שילוב התחדשות עירונית שיביאו תנופת פיתוח לעיר חולון ולאזור כולו".
מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח: "כחלק מההערכות להכפלת האוכלוסייה בישראל, עוסק מינהל התכנון בהגדלת היצע יחידות הדיור, כאשר כ-40% מכלל יחידות הדיור המתוכננות יקודמו במסגרת התחדשות עירונית. כדי לעמוד ביעד זה, הוקם אגף ייעודי במינהל שיתמקד בתוכניות משמעותיות רחבות היקף של עשרות אלפי יחידות דיור כדוגמת התוכנית שקיבלה היום תוקף בחולון".

4 צפייה בגלריה
העבודות בציר יוספטל "מהיר לעיר"
העבודות בציר יוספטל "מהיר לעיר"
עבודות בציר יוספטל לקראת "מהיר לעיר"
(צילום: קובי קואנקס)
יו"ר הוועדה המחוזית תל אביב, ערן ניצן: "התוכנית היא תוצאה של תהליך ארוך שכלל מאות שעות ישיבות עם העירייה, דיון בעשרות התנגדויות וניסוח של כללים חדשניים של התחדשות המאפשרים ליישם תכנית מורכבת זו. יש לברך את חולון על התעוזה שתכנית זו, שהובלה על ידה, מייצגת. לראשונה בישראל מאושרת תכנית התחדשות עירונית על מרבית שטח העיר ומייצרת את הוודאות התכנונית והקניינית שכה נדרשת בבואו של השוק לממש את כלי ההתחדשות".