מחכים בכליון עיניים לרגע שבו תצא לדרך תוכנית הענק "שער יוספטל" הכוללת פינוי בינוי ובנייה של יותר מאלפיים דירות חדשות? המהלך כרגע מתעכב, הסיבה: התנגדויות רבות של תושבים.
3 צפייה בגלריה
תוכנית ההתחדשות ברחוב יוספטל בחולון
תוכנית ההתחדשות ברחוב יוספטל בחולון
תוכנית ההתחדשות ברחוב יוספטל בחולון
(צילום הדמיות : ישר אדריכלים)

ועדת המשנה להתחדשות עירונית של הוועדה המחוזית תל אביב דנה השבוע בהתנגדויות הרבות לתוכניות מרחב יוספטל בערים חולון ובת ים. המתנגדים למרכז המטרופוליני החדש ליד מחלף יוספטל טוענים: "התוכניות לא כלכליות". לאחר שמיעת ההתנגדויות הוחלט להמשיך לדון בתוכנית.

התוכנית


תוכנית "שער יוספטל" בבת ים מתפרסת על שטח של כ-62 דונם, שנמצא בחלק הדרום מערבי של מחלף יוספטל. במסגרת התוכנית ייהרסו 479 דירות במבנים נמוכים, וייבנו 1,175 דירות במבנים בני 9 עד 59 קומות. כמו כן, 9,000 מ"ר יוקצו לשטחי מסחר, 115,000 מ"ר לשטחי תעסוקה ועוד 35,000 מ"ר למבני ציבור. השלד העירוני של השטח יתוכנן מחדש, כולל כבישים, שבילים ופארקים. בין היתר, התוכנית כוללת שימור של מבנה "בית האונייה", המכונה ע"י ותיקי העיר בשם "הבניין העגול" שממוקם ברחוב יוספטל 120-108 ונמשך לאורך 130 מטר.

קראו גם:

התוכנית החולונית, שמתפרסת על שטח של 68 דונם, בחלק הדרום והצפון מזרחי של מחלף יוספטל, מציעה הריסה של 11 מבני שיכון בני 4 קומות ובהם 350 יחידות דיור, מבנה בן 12 קומות ובו 72 יח"ד ומבנה בן 5 קומות ובו 64 יחידות דיור. התוכנית מחלקת את השטח לשני מתחמי משנה וכוללת 1,340 יחידות דיור חדשות, כ-232,000 מ"ר לתעסוקה וכ-20,000 מ"ר למסחר, שיוקמו במבנים בגובה של 6-65 קומות.


3 צפייה בגלריה
תוכנית ההתחדשות ברחוב יוספטל בחולון
תוכנית ההתחדשות ברחוב יוספטל בחולון
תוכנית ההתחדשות ברחוב יוספטל בחולון
(צילום הדמיות : ישר אדריכלים)

ההתנגדויות


ההתנגדויות לשתי התוכניות נוגעות בסיס הטענה שהן אינן בנות מימוש. מתוך התנגדות של חברת הבנייה פרשקובסקי, שמייצגת 208 דיירים בתוכנית הבת ימית. על ההתנגדות חתומים עורכי הדין עופר טויסטר ותומר רייניך: "ניסיון לאזן את הכלכליות של התוכנית, נעשו שתי פעולות: האחת, תוספת מאסיבית של שטחי תעסוקה, והשנייה, תוספת שטחים עיקריים לדירות, ללא תוספת דירות. לטעמנו ועל פי בדיקות כלכליות כמוצג בדוח הנלווה להתנגדות זו, התוכנית במתכונתה הנוכחית אינה מציגה כדאיות כלכלית, אינה מתחשבת בשינויים שהתרחשו בשוק הנדל"ן בעת האחרונה, ולפיכך לא תהיה ישימה בלא שתינתן תוספת זכויות. מובן, שתוכנית לא כלכלית, קל וחומר תוכנית פינוי בינוי שאינה כלכלית, היא תכנית בלתי ישימה שאין לאשרה".

3 צפייה בגלריה
מתחם יוספטל - לא יעבור מטרו?
מתחם יוספטל - לא יעבור מטרו?
מתחם יוספטל - התוכניות מתעכבות
(צילום: קובי קואנקס)

גורי נדלר, מנהל אגף תכנון ברשות להתחדשות עירונית, שלח אף הוא התנגדות לתוכנית, המתייחסת לדרישה של יזמים רבים לצמצום שטחי התעסוקה שהתוכנית מקדמת, לטובת מגורים: "בדיקות כלכליות מראות שנדרש סדר גודל של לפחות 100,000 מ"ר לשימושי תעסוקה על מנת ליצור מוקד משיכה בקנה מידה אזורי. השינויים שהוועדה שוקלת לערוך בתוכנית, הכוללים הפחתה של 45,000 מ"ר לתעסוקה, יובילו להיקפים הנמצאים מתחת לסף זה, ומעלים חשש ליכולתו של המתחם למשוך שימושי תעסוקה גדולים ומשמעותיים".
כאמור, ביום שני התכנסה הוועדה המחוזית תל אביב לדון בהתנגדויות השונות, והחליטה לקבוע מועד לדיון נוסף, וככל הנראה דיונים נוספים, מה שאומר עיכוב משמעותי בפרויקט.