המגבלות המוטלות על הציבור ומתעדכנות מדי יום כמעט בעקבות ההתמודדות עם התפשטות מגיפת הקורונה משפיעות על כל תחומי החיים ואחד הענפים שעשויים להיות מושפעים ביותר, בעיקר לרעה, הוא ענף הנדל"ן.
2 צפייה בגלריה
אליהו. "היה לי לכבוד להיות איש ציבור"
אליהו. "היה לי לכבוד להיות איש ציבור"
ששון אליהו. "אנשים בחוסר ודאות"
(צילום: קובי קואנקס)
בכירי המשק הישראלי חוששים כי הסגר המתהדק על המשק הישראלי יגרום להפסקת העבודה באתרי בנייה ברחבי הארץ, בעיקר בשל מחסור בידיים עובדות אולם גם בשל העובדה כי בתקופה הקרובה עשוי הביקוש לדירות חדשות לרדת מאחר ומאות אלפים מתושבי המדינה מצטמצמים כעת מבחינה ההוצאות הכלכליות.
העיר בת ים היא אחת הערים הבולטות בארץ מבחינת תנופת הבנייה, בעיקר של אלפי יחידות דיור חדשות הנבנות במתחם פארק הים בדרום מערב העיר ולדברי אחד מיזמי הנדל"ן הראשיים בעיר ובאזור בכלל, ששון אליהו, מבעליה של חברת הבנייה 'ניסים אליהו ובניו', גורלו של הענף ייקבע בחודשים הקרובים.
"אם המשבר הנוכחי ימשך עד חודשיים יש סיכוי שלא תהיה פגיעה חמורה בענף הנדל"ן", אומר אליהו, "אבל אם המצב יימשך מעבר לכך, בין ארבעה חודשים ועד חצי שנה, חברות שתלויות רבות במימון של הבנקים עלולות להיפגע בצורה קשה ולכן חוסנן הפיננסי של החברות חשוב בימים אלה".
2 צפייה בגלריה
(אתר בנייה. אילוסטרציה | צילום אבי מועלם)
לטענת אליהו, מה שבעיקר משפיע בשלב זה על חברות הבנייה בעיר ובאזור כולו הוא מצב חוסר הוודאות באשר למה יתרחש בסופו של המשבר הנוכחי.
"הרבה תלוי בהשלכות של חזרת המשק לפעילות כלכלית, כולל ברמה האישית של כל אזרח", אומר אליהו, "כי אנשים שתכננו לרכוש דירות חדשות או לשפר את תנאי המגורים שלהם ולא עובדים כעת יעשו חשבון בעוד מספר חודשים וסביר להניח שרבים מהם יסירו את נושא רכישת נכס מסדר העדיפיות שלהם".
"מנגד יכולה להתרחש תופעה אחרת והיא רצון של אנשים שנקלעו למצב כלכלי קשה בעקבות המשבר למכור נכסים ואז יהיה באופן טבעי יהיו מי שירוויחו מהגדלת ההיצע".
מי שעוד עלולים להיפגע בעקבות המצב לדברי אליהו הם מי שזכו בהגרלות מחיר למשתכן בפרויקטים, שהיזמים שאחראים עליהם אינם חסינים מבחינה כלכלית.
"זה עלול לקרות באזורי פריפריה, שם הרווח של הקבלנים בפרויקטים קטן יחסית ואז בזמן מצוקה כלכלית הם עלולים להיקלע לבעיה בהשלמת פרויקטים", אומר אליהו. "אבל באזור שלנו – בת ים, חולון, ראשון לציון ונס ציונה אני לא חושב שתהיה השפעה לפרויקטים של מחיר למשתכן, גם אם המשבר יימשך כחצי שנה, וכל זה תלוי שוב במצבם הכלכלי של הקבלנים".
לפחות כרגע, נראה כי אי הוודאות בקרב בעלי חברות הנדל"ן דומה גם למצבם של בעלי הדירות, ביניהם גם שוכרים ומשכירים וכפי שמסביר אייל רמסקי, מתווך בת ימי, עדיין לא ברור מה יהיו השלכות המשבר.
"אנשים מדברים על הנושא אבל חודש הוא לא פרק זמן נכון למדידת תמורות", אומר רמסקי, "וזה בעיקר כי עוד לא ידוע מה יהיה ושינוי מגורים לא על הפרק כרגע".
על השמועות כאילו בעלי דירות מנצלים את המצב לטובתם אומר רמסקי: "בכל משבר יש מי שמנצל את המצב להעלאת שכר דירה ולהתניית תנאים כמו למשל חיטוי הדירה בימים אלה או הצגת הוכחות כי המשכירים הפוטנציאליים בריאים".
"כך או כך, בעוד חודשיים מהיום נוכל להיות חכמים יותר וברור שכרגע יש האטה בעסקאות נדל"ן, אין פשוט מה לעשות".