האם תושבי חולון ובת ים ניצלו את זכותם על פי חוק חופש המידע? השבוע פורסם הדוח השנתי ליישום החוק ברשויות המקומיות לשנת 2020 ובו נתונים מלאים על יישומו, כולל פסקי דין שנפסקו בעד ונגד העיריות בנושא, ועיסוק בשאלות כמו כמה בקשות הוגשו במסגרת חוק חופש המידע וכמה מהן טופלו. כמו כן, הדוח בחן כמה זמן לקח לעיריות לטפל בבקשות, ומאילו סיבות בקשות נדחו או לא טופלו.
1 צפייה בגלריה
עיריית חולון
עיריית חולון
עיריית חולון
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
בחולון המצב נראה מעודד ‑ בשנת 2020 הוגשו לעירייה 141 בקשות על פי חוק חופש המידע, 84.4 אחוז מהן הסתיימו במסירה מלאה של המידע המבוקש, כשזמן הטיפול הממוצע בבקשה הוא 14 יום ב־38.65 אחוז מהמקרים (זמן הטיפול בבקשה אמור לעמוד על עד 30 יום. הזמן המקסימלי הוא עד 120 ימים).
ב־19.7 אחוז מהמקרים זמן הטיפול בבקשה היה31 עד 60 יום, ובנוסף, 2.8 אחוז מהבקשות נדחו.
למרות שמדובר בנתונים מעודדים, הם למעשה מהווים ירידה לעומת שנת 2018, אז 92.4 אחוז מהבקשות הסתיימו במסירה מלאה של המידע ו־0.7 אחוז מהבקשות נדחו. הסיבות לדחייה: לא ניתן לאתר את המידע או שאינו מצוי בידי הרשות, דיונים פנימיים ופגיעה בפרטיות.
כמו כן, 4.7 אחוז מהבקשות עברו בשנת 2020 את זמן הטיפול המקסימלי של 120 ימים.
ומה קורה בבת ים? המצב בעיריית בת ים על פי הדוח לא מזהיר. בשנת 2020 הוגשו 95 בקשות על פי חוק חופש המידע. רק 53.7 אחוז מהן הסתיימו במתן מסירה מלאה של המידע המבוקש, לעומת 75 אחוזי מסירת מידע מלא בשנת 2019 ו־80.4 אחוז בשנת 2018.
15.8 אחוז מהבקשות בשנת 2020 הסתיימו במתן מידע חלקי. ב־8.4 אחוז מהמקרים העירייה דחתה את הבקשה, וב־6.3 אחוז מהמקרים הבקשה הופסקה על ידי הפונה.
מבחינת זמן הטיפול בבקשה, בעיריית בת ים ישנה הידרדרות בשנה האחרונה: רק ב־39 אחוז מהבקשות זמן הטיפול הוא 14 יום, לעומת 61.7 אחוז אשתקד.
על פי הדוח, ועל פי סדר יורד, אלה הן הסיבות לדחיית הבקשה: החוק אינו חל, קיים הסדר אחר למתן המידע, פגיעה בפרטיות או שקיים שיבוש בתפקוד הרשות. עוד עולה מהדוח, כי 5.4 אחוז מהבקשות טופלו בשנת 2020 מעל לזמן המקסימלי של 120 יום.