לפני כשבועיים הוזעקה המשטרה לטפל באירוע אלימות חריג שהתרחש בבית כנסת באיזור: ילד כבן 13 הותקף על ידי נער בן 17 ואחיו הגדול ממנו שהיכו אותו נמרצות בתוך בית הכנסת. על פי עדי ראייה לתקרית החמורה, אביהם של התוקפים עמד בצד והסתכל על הנעשה מבלי להתערב. על פי העדויות, האב לא רק סירב להפריד ביניהם, אלא אף עודד את בניו להמשיך להלום בילד, בזמן שבן ה־13 מתחנן בפניהם להפסיק.
2 צפייה בגלריה
המבוגרים מוצאים את עצמה עם תיק פלילי
המבוגרים מוצאים את עצמה עם תיק פלילי
המבוגרים מוצאים את עצמה עם תיק פלילי
(המחשה: שאטרסטוק)
קראו גם:
בחקירה ניסו החוקרים להבין כיצד מסוגל אדם בוגר לעמוד מהצד ואף לקחת חלק מעשי ולעודד פגיעה בקטין שכל חטאו הוא תגרה מילולית, אבל לא נדהמו מעצם ההתנהלות. בכמה וכמה אירועים שטופלו לאחרונה באיזור חולון ובת ים, נראה כי התערבות של הורים בקטטות בין קטינים הפכה לתופעה מדאיגה שרק מחמירה את המצב: "כדי למנוע מהילד שלהם להיות קורבן, ההורים הופכים אותו לתוקף ובסוף מוצאים את עצמם במעצר", אומרים במשטרה.

לוקחים את החוק לידיים

זה לא סוד שמאז שפרצה הקורונה לחיינו נרשמה עלייה משמעותית במקרי אלימות בקרב בני נוער. הבידוד החברתי, החודשים הארוכים ללא מסגרת חינוכית והיעדר השגרה השפיעו על הילדים, ונראה כי לאחרונה בכל יום נחשף מקרה חמור נוסף. אלא שבמשטרת מרחב איילון טוענים שלא רק הילדים איבדו את הגבולות.
מחקירות משטרתיות רבות, עולה כי בחלק מהמקרים שבהם פורץ סכסוך בין ילדים צעירים, מתערבים גם מבוגרים - הורים או אחים גדולים. לא פעם מעורבותם רק מסלימה את המצב. "כשמנהלים תיק שמעורבים בו קטינים זה נראה אחרת, לקטין נותנים יותר הזדמנויות כדי לתקן ולא ממהרים לפנות למישור הפלילי, אבל כשמבוגרים מעורבים בחקירה, המצב מיד מסלים", אומרת רס"ר מימי ווקה סנבטה, חוקרת נוער ועבירות מין ורכזת מניעה והסברה במרחב איילון. "לצערי המצב השתנה, אם בעבר רק ב־20 אחוז ממקרי האלימות שעסקנו בהם היו מעורבים אנשים נורמטיביים, היום זה כבר עומד על 80 אחוז. יותר ויותר אנשים שאינם נחשבים לחלק ממעגל הפשיעה מוצאים את עצמם מעורבים באירועי אלימות, כשבאופן מובהק יש עלייה משמעותית במקרים שבהם הורים מעורבים בקטטות בין קטינים".
2 צפייה בגלריה
רס"ר ווקה סבנטה
רס"ר ווקה סבנטה
רס"ר ווקה סבנטה
(צילום: טל שחר)
רס"ר ווקה סבנטה מבינה את הצורך של ההורים להגן על ילדיהם וגם להעניק להם תחושת גיבוי, אך מניסיונה, לאחרונה הדבר הפך לגורם מפריע ולא מסייע, "יש הורים רבים שכשהם מגלים שילדם היה מעורב בקטטה הם לוקחים את החוק לידיים, הם אפילו לא מגישים תלונה במשטרה אלא מיד מנסים לחנך בעצמם את מי שהם מאמינים שפגע בילד שלהם, גם אם מדובר בילד שבעצמו עדיין קטין. הם למעשה מעבירים את הילד שלהם ממקום של קורבן לתוקף, הם אולי חושבים שהם מסייעים לילד שלהם אבל בפועל הם רק מלמדים אותו לפתור דברים באלימות".
גם ורד דנינו המשמשת כיו"רית ועד ההורים בת ים מכירה את התופעה מקרוב, "לצערי זה קורה הרבה פעמים, לכן אנחנו תמיד מנסים לומר להורים שאפשר אחרת. אסור להם להתערב במריבות בין ילדים, הם צריכים קודם כל לפנות להנהלת בית הספר ואם דברים לא מסתדרים אנחנו כאן בשבילם. אלימות היא אף פעם לא הפתרון, כוועד אנחנו חסרי אינטרס ולכן יכולים להיות ישרים עם כולם, לנסות לגשר כי זה לא תמיד משנה מי צודק ומי טועה, בסופו של דבר כשאדם מגיע טעון ב־90 אחוז מהמקרים הוא קודם כל צריך אמפטיה ואוזן קשבת ורק כשמקשיבים אפשר לשקף לו את המציאות, שיחשוב בעצמו האם הוא היה בסדר בסיטואציה. במצבי קיצון כשאין שיתוף פעולה אנחנו מערבים את הרווחה, אבל זאת כמובן ברירת מחדל".

מארב במקום סולחה

לגבי המקרה שאירע בבית הכנסת, רס"ר ווקה סבנטה מספרת כי גם היא התקשתה להאמין לממצאים, "זה היה ויכוח בין ילד בן 13 לבין ילד בן 17, משהו מילולי, אולי קללות, לא ברור. בגלל שזה קרה בשבת יכול להיות שבכלל לא היו מזעיקים משטרה, אולי זה היה נפתר ביניהם, אולי ההורים היו עוזרים לגשר, אבל זה לא מה שקרה. על פי החשד, הילד חזר עם אחיו הגדול ואביו שהיכו נמרצות את בן ה־13. הילד ממש התחנן שיניחו לו, אבל האבא רק עודד את בניו, הם בעטו בו כשהוא שרוע על הרצפה ובשלב מסוים ככל הנראה אף נשלף סכין. הילד היה מאוד מבוהל. בשלב הראשון הוא בכלל סירב שנעדכן את הוריו, בגלל השבת הוא לא יכל ליצור איתם קשר. עד עכשיו הוא ממש מפחד ממה שעבר והאירוע כולו עדיין בחקירה".
"יותר ויותר אנשים שאינם נחשבים לחלק ממעגל הפשיעה מוצאים את עצמם מעורבים באירועי אלימות, כשבאופן מובהק יש עלייה משמעותית במקרים בהם הורים מעורבים בקטטות בין קטינים"
ההתעקשות על פנייה למשטרה אינה מקרית, בחודשים האחרונים נחשפה רס"ר ווקה סבנטה למקרים שבהם אחרי המריבה, כשנראה כי האירוע כולו הסתיים, אנשים בוגרים עודכנו במידע, התערבו והיכו קטינים, "היו לנו לאחרונה כמה מקרים בחולון ובבת ים של ילדים שרבו ביניהם ואחרי שהם עשו 'סולחה', אחד פנה לשני באמצעות הודעות וואטסאפ וביקש להיפגש. במקום המפגש המתין להם אדם מבוגר, בדרך כלל אלו אחים גדולים ולפעמים חברים בוגרים יותר, והיכו את הילד, שלמעשה צעד לתוך מארב. זה כדור שלג שברגע שהוא מתחיל, מאוד קשה לעצור אותו".

האבא "הצטרף לחגיגה"

אחד המקרים החמורים התרחש לפני כחודש בבית ספר יסודי בחולון: שני ילדים התווכחו ביניהם, אחד מהם הזעיק את אביו, שעל פי החשד התייצב בחצר בית ספר והורה לבנו להרים לבנה ולהטיח אותה בילד השני. כשאמו של הילד שהותקף, שעובדת בבית הספר, ניסתה להתערב, האב תקף אותה. עדי ראייה סיפרו כי שני הילדים היו מאוד מבוהלים, האב נעצר ושוחרר למעצר בית שכבר הסתיים, והמקרה עדיין נמצא בחקירה. "זה מקרה קלאסי של הורה שהגיע לאירוע, ובמקום לנסות להרגיע את הרוחות הוא רק 'הצטרף לחגיגה' והחמיר את המצב. מדובר בשני ילדים מאוד קטנים, הם בכלל לא ברי עונשין ובמקום לנסות לגשר ביניהם במילים, לנסות להראות להם שמריבה היא לא הדרך, האבא פשוט תקף וברור שאין כאן יחסי כוחות, זה לא רק ברמה החוקית אלא גם ברמה המוסרית, איך הורה מעלה בדעתו לעשות דבר כזה? במקום מריבה קטנה שהיתה יכולה להסתיים בשיחה בחדר המנהלת, קיבלנו אירוע פלילי שיש לו השפעות גם על המבוגרים המעורבים בו".
האם יש פתרון לתופעה? רס"ר ווקה סבנטה מאמינה שכן. "בשיחות עם ההורים הם טוענים שברגע שהבינו שהילד שלהם נפגע הם הגיבו, זה מגיע ממקום של לחץ, כשלעתים הם בכלל לא יודעים את מלוא הפרטים. זה דבר הרסני ללמד את הילד שאתה מגבה אותו באלימות, לאדם המבוגר אסור לפספס את התפקיד שלו רק כדי לרצות את הילד שלו, אי־אפשר להילחם באלימות עם אלימות".
ניתן להגיע לתחנת המשטרה ברחוב פיכמן 18 חולון לבקש לדבר עם קצין נוער, חוקר נוער או רכז נוער. מספר הטלפון במחלק הנוער במרחב איילון: 03-5027936