בין עתירה לבג"ץ, התנגדות נחרצת של הוואקף וארגוני בעלי חיים שמתריעים מפני הנזקים, נראה כי תוכנית המטרו הולכת ומתרחקת מחולון ולא כולם בטוחים שזה דבר רע.
1 צפייה בגלריה
יסכן את פארק חולות? המטרו בנסיעת מבחן
יסכן את פארק חולות? המטרו בנסיעת מבחן
יסכן את פארק חולות? המטרו בנסיעת מבחן
(צילום: טל שחר)
קראו גם:
בתחילת החודש הודיע הוואקף המוסלמי כי הוא מתנגד למתווה התוכנית של קו M3 של הרכבת התחתית, שעתידה לעבור בחולון ובבת ים. התוכנית היתה אמורה להיות מאושרת לפני סיום 2021, אך לטענת הוואקף, התחנה בחולון תפריע לבית העלמין המוסלמי.
מדובר בשטח שנמצא בין שני צידי כביש 44 בשטח שבין חולון לאזור, כאשר התחנה מתוכננת לקום בצד הצפוני, בו יש כיום שטח פתוח, אך לטענת הוואקף השטח הוא חלק מבית העלמין, שנמצא בצד השני של הכביש.
בנוסף, נטען כי המעבר התת־קרקעי בין התחנה לצד השני של הכביש ימנע כניסה לבית העלמין. בנת"ע הסבירו כי התחנה כלל לא תפגע בבית העלמין המוסלמי וכי בשטח הצפוני כלל אין קברי מוסלמים, אך ייתכן כי יש בו קברים מתקופה קדומה יותר.
הוואקף דחה זאת וטען כי ההבדל היחיד בין השטחים הוא שבצד הדרומי הקברים טרם שקעו ובאלו שבצד הצפוני האדמה כבר עלתה על הקברים.
בא כוח הוואקף, עו"ד מוחמד אדריעי, אף הוסיף כי שלח לוועדה לתשתיות לאומיות שבמינהל התכנון מסמך שמוכיח את דבריו וכי הוואקף מביע חשש שהדיון בהתנגדותו הוא למראית עין בלבד והודיע כי לא יבליג על בנייה בשטח.
אך לא רק גורמים דתיים מאיימים על המטרו. גם עיריית חולון החליטה לפעול נגדו, ובשבוע שעבר הגישה עתירה לבג"ץ נגד הוועדה לתשתיות לאומיות וחברת נת"ע בטענה כי ההחלטה על אישור סלילת קו M1 בליבו של פארק החולות בחולון תפגע קשות בצמחייה ובחיות שהחולות הם ביתן.
בעתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד ד"ר ציפי איסר־איציק, עו"ד ניר מנחם ועו"ד ישראל שמאי ממשרד "ליפא מאיר ושות'", מסבירה העירייה כי בפארק החולות, שגודלו כ־1,100 דונם, קיימים בתי גידול שנחשבים למערכת אקולוגית ייחודית ורגישה האופיינית אך ורק לאיזור זה וכי 70 אחוזים משטחי החולות שהיו מצויים במישור החוף בעבר, נעלמו בשל התיישבות ופיתוח.
בנת"ע הסבירו כי התחנה כלל לא תפגע בבית העלמין המוסלמי וכי בשטח הצפוני כלל אין קברי מוסלמים, אך ייתכן כי יש בו קברים מתקופה קדומה יותר
"בהתאם לטיוטת סקר סביבתי שנערכה על ידי החברה להגנת הטבע במרץ 2021", טוענת העירייה, "נמצא כי פארק החולות הינו בית גידול חולי ייחודי ברמה לאומית ובינלאומית, שמתקיימות בו תופעות טבע ייחודיות, ומצויים בו בתי גידול אשר מרחפת מעליהם סכנת הכחדה. אלו הם שרידיהם האחרונים של בתי הגידול בחולות אשר היו נפוצים בעבר באיזור מישור החוף... במסגרת הסקר, נמצאו בפארק החולות 201 מיני צומח, מתוכם ארבעה בסכנת הכחדה ומינים רבים נדירים. בין היתר תועדו מיני בעלי חיים ייחודיים, כמו זוחלים, עופות, יונקים ופרפרים, שחלקם מצויים בסכנת הכחדה. על בסיס זאת נקבע כי מדובר בערכי טבע בעלי חשיבות לאומית, שיש לעשות כל שנדרש על מנת לשמרם".
בשלב זה מבקשת העירייה להוציא צו ביניים שיורה לוועדה שלא לפרסם את התוכנית לסלילת הקו המתייחס לתוואי קו המטרו העובר בפארק החולות.
תוכנית המטרו בנויה משלושה קווים שיחצו את גוש דן, שניים מהם עוברים בחולון, כאשר קו M1 עובר מהכיוון הדרומי בין חולון לאזור וקו M3 אמור לעבור בחולות חולון ולחבר בין קו M1 לבין קו M2, שמתחיל בהרצליה ומסתיים בבית חולים וולפסון.
עלות התוכנית מוערכת בכ־150 מיליארד שקלים והמטרו צפוי להתחיל לפעול רק בשנת 2032, אך על בסיס כל ההתנגדויות, עדיין לא ברור היכן בדיוק יעברו המסלולים שלו.