בסוף יולי 2023 אמורה הרכבת הקלה במסלול האדום מבת ים לפתח תקוה, דרך כל מטרופולין תל אביב, להתחיל ולפעול באופן מסחרי. כמה תעלה נסיעה? כל כמה זמן תגיע הרכבת? המדריך המלא לנוסע הטרי
4 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה בנסיעת מבחן ראשונה בבת ים
הרכבת הקלה בנסיעת מבחן ראשונה בבת ים
הרכבת הקלה בנסיעת המבחן הראשונה שלה בבת ים
(צילום: נת"ע)

מתי ניסע ברכבת הקלה?


אם משרד התחבורה לא יעכב שוב את הפתיחה מסיבות ביורוקרטיות, הקו האדום אמור להיפתח עד סוף החודש, אבל חשוב לציין שכל האישורים החשובים כבר ישנם. מועד מדויק עדיין אין, אבל לכולם ברור שהמשרד בראשות השרה, מירי רגב, לא ירצה להערים עוד קשיים, ויעדיף לרשום לעצמו תמונת ניצחון ראשונה.
נכון, היינו אמורים לנסוע בו כבר בנובמבר 2021, אבל אנחנו שבעי אכזבות מהביורוקרטיה הישראלית, ושנתיים איחור לא ישברו אותנו. להזכירכם, על רכבת קלה בתל אביב דיברו כבר באמצע שנות ה-70 של המאה הקודמת. לפי ההבטחה, תחילת אוגוסט - אתם כבר על הרכבת.

מה יהיה המסלול של הקו האדום?


קו זה משלב בין רכבת קלה לרכבת תחתית, ויחבר בין בית בת ים לפתח תקוה, כשהוא עובר דרך בני ברק, רמת גן ותל אביב. אורך הקו הוא 24 ק"מ, ו-12 ק"מ מהתוואי הם תת קרקעיים ועוברים במנהרה.

4 צפייה בגלריה
מסלול הקו האדום
מסלול הקו האדום
מסלול הקו האדום
(צילום: באדיבות נת"ע)

מה שעות הפעילות של הרכבת הקלה?


בשלב ראשון יופעלו על מסילת הקו כ-26 מערכי רכבות שיפעילו שני קווים שונים, קצר וארוך, משעה 05:40 בבוקר עד 12 בלילה. הקו הארוך (R1) יכלול את מקטע הנסיעה השלם של הרכבת, מתחנת קוממיות בבת ים ועד התחנה המרכזית בפתח תקווה. הקו הקצר (R3) יפעל רק במקטע התת-קרקעי בין תחנת קריית אריה בפתח תקוה לתחנת אליפלט בתל אביב (ולא יגיע עד בת ים).

כל כמה זמן תגיע הרכבת?


בדיוק כמו באוטובוס, גם תדירות הרכבת צפויה להגיע בכל 10 דקות במקטע העילי (הארוך), ובכל 6 דקות במקטע התחתי והקצר. בחברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) מבטיחים כי עד לאחר החגים תעלה תדירות הרכבת ל-4-5 דקות במקטע העילי ול-3-5 דקות במקטע התחתי שלה.

4 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה בפתח תקוה
הרכבת הקלה בפתח תקוה
הרכבת הקלה בפתח תקוה
(צילום: ניצן ינקו)

כמה זה עלה לנו?


עלות הקמת הקו האדום כולו: 19 מיליארד שקלים. למרות שהערכה הראשונית הייתה 7 מיליארד שקלים בלבד.

קראו גם:


כמה עולה כרטיס?


עלות הנסיעה תהיה זהה לנסיעה באוטובוס בינעירוני בגוש דן - 5.5 שקלים לנסיעה בודדת.

איך משלמים?


התשלום יתבצע בכרטיס רב־קו או באפליקציות תשלום, כפי שניתן לעשות כיום בכל נסיעה בכלי תחבורה ציבורית, ויהיה דומה לזה שברכבת ישראל - כלומר, התיקוף יתבצע מראש בתחנות ולא תהיה אפשרות לתקף כרטיס על הרכבת עצמה. משתמשי יישומוני התשלום יידרשו לתקף את הנסיעה רק בתחנות התחתיות, ואילו במפלס הרחוב הם ייאלצו לקנות כרטיס וירטואלי באפליקציה, אך יידרשו להציג אותו רק במקרה של הגעת פקח או ירידה בתחנה תת קרקעית.

4 צפייה בגלריה
פקקים בחולון
פקקים בחולון
פקקים בחולון בשל עבודות הרכבת הקלה
(צילום: קובי קואנקס)

האם הפעלת רכבת הקלה תפתור את כל הפקקים?


לצערנו לא. אם חשבתם שתחילת הפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה משמעותה סוף לעבודות שגרמו לעומסי תנועה ופקקים, אז יש לכם טעות. לקו האדום מתוכננת הארכה עד למחלף משה דיין בראשון לציון, חלק זה טרם החל להיבנות, כך שהפקקים והעבודות ימשכו.
בנוסף, מוקמים בימים אלו שני קווי רכבת קלה נוספים, הקו הירוק והקו הסגול, שצפי הסיום שלהם הוא לקראת 2027 בהערכה הגיונית וללא איחורים נוספים. לכל אלה צריך להוסיף כמובן את בניית המטרו בגוש דן, שיתחיל לפעול חלקית בשנת 2034 ועבודתו צפויה להסתיים רק כעבור שלוש שנים.
במספרים, לתל אביב נכנסים בממוצע מדי יום כ-1.8 מיליון אנשים. הרכבת הקלה תיתן מענה לכ-100,000 אנשים ביום בלבד. אזי, 1.7 מיליון איש עדיין יצטרכו להיכנס לעיר הגדולה בכל יום, והפקקים צפויים להמשך.