1 צפייה בגלריה
בר אור. צילום: קובי קואנקס
בר אור. צילום: קובי קואנקס
בר אור. צילום: קובי קואנקס
בחולון ובת ים מתנהל בשבועות האחרונים דיון ציבורי בשאלה אם יש להצטרף לפרויקט 'נעים בסופ"ש', המקדם הפעלת תחבורה ציבורית בגוש דן בשבת. יהודה בר אור מחולון העומד בראש איגוד המוניות הארצי, טוען כי בתוך הסערה הציבורית שכחו את המחיר שנהגי המוניות נאלצים לשלם בעקבות היוזמה.
בר אור מתרוצץ בימים אלה מאולפן לאולפן ומסביר מדוע היוזמה, במתכונתה הנוכחית, מסבה נזקים כלכליים גדולים למגזר שאותו הוא מייצג. "אין לנו שום בעיה עם תחבורה בשבת, להיפך, במשך 70 שנה אנחנו חלק מהסטטוס קוו שקובע כי מוניות פרטיות יכולות לעבוד בשבת", מסביר בר אור, "הבעיה שלנו היא עם ההחלטה להעניק את הנסיעות האלה בחינם. מישהו מדמיין מה היה קורה או כיצד היה מגיב אם היו מציעים את אותו שירות שהוא מציע מבלי לגבות שקל? זאת תחרות לא הוגנת ולא מוסרית".
אז מה אתה מציע?
"אם כל כך רוצים לסבסד תחבורה בשבת, שישלמו לנו ואנחנו נעשה את זה באופן מסודר ובשמחה. הרי בקרוב ייכנס לתוקף נוהל נסיעות משותפות שמאפשר לנו להוציא מספר חשבוניות למספר נוסעים שונים באותה נסיעה. אם יעבירו לנו את התקציב גם לא יפגעו בפרנסה של אלפי נהגים וגם יציעו תחבורה ציבורית בשבת מבלי לפגוע ברגשות הדתיים. בימים אלו אנחנו בודקים את גודל הפגיעה בהכנסות שלנו ואז נקבל החלטה. לא נרשה שיזלזלו בנהגי המוניות".
בכל גוש דן עובדים כיום 5,000 נהגי מוניות שמדווחים על פגיעה קשה בהכנסות מאז החל השירות לפעול. מה יקרה אם יגיע השירות לחולון או בת ים? נהגי המוניות האזוריים חוששים לגלות.
"יש אנשים שעובדים רק בסופי שבוע", מספר נהג מתחנת מונית בבת ים. "כל השבוע הם קורעים את עצמם בעבודה אחת, ובמקום לנוח בשבת הם יוצאים לעבודה נוספת כי רק ככה הם סוגרים את החודש. אם ביום חול משלמים בסביבות 250 שקל להשכרת מונית, אז מי ששוכר רק בסוף שבוע משלם כמעט 500 שקל, לא כולל מע"מ, דלק ומיסים ופתאום ביום אחד לקחו לו הכל. הפכו אותו למיותר, כאילו הפרנסה שלו לא חשובה".