זה קרה בשעת צהריים, א' הוריד את אשתו בבית ותכנן להמשיך למקום אחר, אך היא התקשרה ואמרה לו לבוא מהר. "הדלת הייתה פתוחה. אני אדם קפדן, אשתי ידעה שאני תמיד בודק שנעלתי את הדלת, לכן היה ברור לה שפרצו. כשנכנסנו כל חדר השינה שלנו היה הפוך, הם הוציאו הכל, כסף רב וטכשיטים, אבל לא גנבו כרטיסי אשראי, צ'קים ודרכונים, למרות שהם מצאו".
המקרה שחווה א' הוא חלק מסטטיסטיקה גוברת של פריצות בהן נעשה שימוש במפתח משוכפל, שהעלתה את רמת הכוננות במשטרה. כל זאת לאחר שהתברר כי הן נעשו באופן 'נקי'. המשמעות: הפורצים נעזרו בהעתק מדויק של המפתחות המקוריים. בהתאם לכך הגבירו במרחב איילון את הפעילות הקהילתית שמתקיימת מול אוכלוסיית הקשישים במסגרת מפגשי הסברה לקהילה.
2 צפייה בגלריה
קשישים ברמות רחל, השבוע. השגרה מהווה לפעמים סכנה | צילום: קובי קואנקס
קשישים ברמות רחל, השבוע. השגרה מהווה לפעמים סכנה | צילום: קובי קואנקס
קשישים ברמות רחל, השבוע. השגרה מהווה לפעמים סכנה | צילום: קובי קואנקס
במשטרה מבקשים ליידע את הציבור בשיטות שבהן יכולים פורצים להשתמש כדי להעתיק צרור מפתחות של קורבנות מזדמנים, במרכזים המסחריים או בגנים הציבוריים. חלק מהשיטות יפתיעו גם את ותיקי התחום הפלילי.
כבר לא פורצים בשביל טלוויזיה "בחקירה של כמה פריצות שנתקלנו בהן לאחרונה, ובמסגרת התשאול הקבוע, מהר מאוד הבנו שלכל המקרים האלה יש מכנה משותף", מספר פקד אבי וובר, קצין זיהוי פלילי במחוז תל אביב.
"מרבית האנשים שפרצו לדירתם זכרו מקרה שבו הם סייעו לאדם באמצעות צרור המפתחות שלהם. לעיתים זה היה אדם שנמצא ליד תיבת הדואר וביקש להשתמש במפתח שלהם כדי 'לשחרר' את המנעול שלו, לעיתים אדם שמנסה לשחרר חלק תקוע ממנעול הרכב שלו - אבל תמיד זו בקשת עזרה שקשורה לצרור המפתחות. זו לא השיטה הכי חדשה בספר, אבל לאחרונה היא זוכה להתעוררות שאנחנו מבקשים לעצור. ברגע שאדם מקבל לידיו את צרור המפתחות שלך, זה לוקח לו בדיוק חמש שניות להטביע את מפתח הבית בפלסטלינה או בחומר גמיש אחר. כך הוא משיג העתק מדויק למפתח של דלת הבית שלך".
אבל זאת השיטה הישנה. מתברר שיש גם חדשה. "כן. אנשים רבים לא מודעים לזה, אבל גם כשאתם משאירים מפתחות על שולחן בית הקפה או מחוברים לעגלת הקניות, אתם חשופים".
כלומר? "כל מה שצריך זאת תמונה או קוד, ויש לעבריין את המפתח לבית שלכם. בדרך כלל הם עובדים עם מנעולן שנמצא בסוד העניין, וזה הליך מאוד פשוט. נוסף על כך יש את כל השיטות הקלאסיות והמוכרות, כמו אדם שמתחזה לאיש מקצוע, מספר שיש נזילה או בעיה בבית והוא חייב להיכנס".
מה עושים במקרה כזה? "כל מה שהוא צריך זו שנייה אחת שבעל הבית יסובב את הגב והוא מספיק להעתיק את המפתח או אפילו לגנוב משהו. במרבית המקרים הגנבים כיוונו לאוכלוסייה מבוגרת. לאנשים מבוגרים יש סדר יום. כשהם יוצאים מהבית זה בדרך כלל לזמן ממושך, כי הם איטיים יותר.
2 צפייה בגלריה
פקד אבי וובר. "בדרך כלל הפורצים עובדים עם מנעולן שנמצא בסוד העניין" | צילום: קובי קואנקס
פקד אבי וובר. "בדרך כלל הפורצים עובדים עם מנעולן שנמצא בסוד העניין" | צילום: קובי קואנקס
פקד אבי וובר. "בדרך כלל הפורצים עובדים עם מנעולן שנמצא בסוד העניין" | צילום: קובי קואנקס
"הם גם נוטים להחביא מזומן ותכשיטים בבית. במקרה אחד גנבו עשרות אלפי שקלים לקשיש שביקש להחליף את הרכב, ובמקרה אחר גנבו כסף שאדם התכוון להעביר לבנו לרכישת דירה. גונבים בעיקר חפצי ערך. אנחנו כבר לא בימים שגונבים טלוויזיות. היום הגנבים מחפשים מזומן ותכשיטים, שני דברים שקשישים רבים מחזיקים בביתם".
מה עוד? "לעיתים גונבים גם בקבוקי אלכוהול. למעשה, כל דבר שניתן למכור באופן מיידי מועיל לגנבים. באחד המקרים שראינו ההרס שנגרם לבית היה גדול מאוד, ממש החריבו את הבית, הפכו ארונות, עקרו מדפים, לא חסו על אף פינה בבית. במקרה אחד גם השאירו ברז מים פתוח. כאב הלב לראות איזה כאוס יוצרים ובלי שום סיבה".
"לא רוצה לחיות במצב כזה" גם על ביתו של א' מבת ים לא חסו הגנבים. כשהוא ואשתו יצאו לסידורים במרכז העיר, כאמור, נכנסו אלמונים לביתם מצוידים במפתח מועתק, והצליחו לגנוב כסף רב ותכשיטים. "כיוון שאשתי תכננה טיול עם חברות היו לנו אלף יורו בבית ועוד 500 שקל, כסף מזומן שאני שומר לשעת צורך. זה היה מאוד לא נעים לראות את הבית שלנו במצב כזה.
מלבד זה גם גנבו לאשתי את כל התכשיטים, זהב ויהלומים שקיבלה מאמה מטורקיה, שאמי קנתה לה לחתונה ושאני קניתי לה לאורך 50 שנות הנישואים שלנו. היא נשארה רק עם התכשיטים שענדה באותו יום. גנבו גם שעון יקר שלי ובעיקר עשו המון בלגן. בגילנו לא היה פשוט לעשות סדר, את כל הניירת הרפואית בלגנו לנו".
איך הגיבו במשפחה? הנכדה באה לעזור וניסינו לחשוב אופטימי ולומר שלפחות זו הזדמנות לעשות סדר בבית. הפריצה היתה נקייה, כאילו מישהו החזיק מפתח שלנו, אבל אני יודע בוודאות שלא נתתי לאף אחד את הצרור שלי. מאז החלפנו צילינדר והוספנו מנעול, ואני מתכנן גם להתקין מצלמות אבטחה. זו פעם ראשונה ואני מקווה שגם אחרונה שפורצים לנו. אם זה יקרה שוב אשקול דיור מוגן. אני לא רוצה לחיות במצב כזה".
כך תשמרו על המפתחות שלכם
במשטרה הצליחו לתפוס חלק מהעבריינים שאחראים על ה'טרנד' החדש, אך בכל זאת מבהירים כי על הציבור לנקוט אמצעי זהירות. הנה כמה שיטות להימנע מהעתקת מפתח:
● לעולם אל תתנו לזר להחזיק את צרור המפתחות שלכם ● אל תניחו מפתחות במקום גלוי, כמו שולחן בית הקפה או דלפק במשרד ● אל תמסרו מידע בטלפון לגבי סדר היום שלכם ● אל תכניסו אנשים זרים לבית, בעיקר כשאתם לבד ● אם מגיע בעל מקצוע, בקשו לראות את התעודה שלו ביד שלכם. אם הוא לא מאפשר לכם להחזיק את התעודה או להתקשר לוועד הבניין או לחברה שמטעמה הגיע, סימן שיש לו מה להסתיר ● היו ערניים גם אם מבקשים ממכם סיוע, ובקשו מבן משפחה להיות נוכח