זר לא יבין זאת אך עבור תושבי חולון ובת ים המילה 'חוב"ת' נחשבת עד היום למילת גנאי שאסור להשתמש בה. ברשת 'טיב טעם' שלא היו מודעים לקונוטציה השלילית ולאופן בו היא נתפסת בקרב פלח נכבד מלקוחותיה, הבינו זאת מאוחר מדי, ונאלצו להתנצל.
1 צפייה בגלריה
צילום: רועי רובינשטיין
צילום: רועי רובינשטיין
צילום: רועי רובינשטיין
הגילוי המביך התרחש לפני מספר שבועות. אז גילה תושב חולון כי לאחר ששהשלים הזמנת מוצרי מזון באתר של רשת 'טיב טעם' אושר לו איזור המשלוח במילה "חוב"ת". האיש זעם, עורר סערה ברשתות החברתיות והתלונן בפני הרשת.
בחברה הבינו את הטעות שעשו, מיהרו לשנות את האזור ל'חולון ובת ים', ואף התנצלו בפני הלקוח שנפגע.
בדקנו - מדוע מילת 'ראשי התיבות' המאחדת את שתי הערים השכנות נחשבת למילת גנאי כה שלילית?
בדיקה אינטרנטית העלתה כי בדף 'ויקימילון' מוגדרת המילה 'חוב"ת' כסלנג המייצג את תושבי בת ים וחולון: "ביטוי של זלזול והמעטה בערך תושב הערים הללו. ביטוי זלזול וגינוי לאדם נטול גינוני תרבות, ברברי, שאינו יודע כיצד נוהגים בחברה".
גם תושבי האיזור יודעים להסביר. "זו מילה שנשארה מהימים שבהם התייחסו לשתי הערים כיחידה אחת ולתושביהם בצורה מזלזלת כ'ערסים', 'ברברים' ו'דרומים' לעומת 'צפונים'. זו הייתה הסטיגמה. תווית שלילית של ערי פשע ורשע. אבל מאז דברים השתנו, העיר בת ים השתנתה לטובה, יש לנו טיילת יפיפייה, חינוך ברמה גבוהה, והכינוי הזה הוא מזכרת שלילית שצריך להיעלם מהעולם", טוען פנסיונר תושב בת ים.
גם בחולון, שעברה מהפך תדמיתי, והיום ממותגת כעיר הילדים, מסרבים לקבל את הכינוי המאחד ביניהם לשכנים ממערב. "זאת עיר נפרדת, עם סגנון אחר והן ממש לא קשורות אחת לשנייה. פעם ניסו להצמיד לנו גם את ראשון לציון, ואמרו חב"ר ו'חיבר' אבל באמת שאין קשר בין הערים", אומרת פרידה כהן מחולון, פנסיונרית מתחום החינוך. "אני לא נעלבת מהמילה אבל ברור שכשלא מקבלים יחס נפרד זה מגיע ממקום של התנשאות, וזה בדרך כלל מטבע לשון של 'תל אביבים'. אני זוכרת שככה היו קוראים לילדים שהיו מתפרעים".
דווקא צעירי האזור לא מתרגשים מהכינוי. "זה בצחוק. מי בכלל חושב על זה", אומר תלמיד תיכון בבת ים ומוסיף: "תושבי חולון היו מתים להיות בת ימים, לנו יש ים".
מרשת טיב טעם נמסר בתגובה: "מדובר בקיצור תמים של שם האזור ובראשי תיבות של הערים המרכזיות באותו אזור שילוח מבחינה גאוגרפית. מרגע שהערתם את תשומת ליבנו הנושא תוקן מיידית".