סוף לסאגה שנמשכה עשרות שנים אודות שטח שאליו פלשה עיריית חולון בשנות החמישים השייך למקווה ישראל. בית משפט השלום בפתח תקוה קבע בשבוע שעבר כי על העירייה להשיב את השטח בגודל 3,300 דונם בצומת קוגל למקווה ישראל, זאת לאחר שהוקם עליה לפני כעשור תחנת דלק של פז.
1 צפייה בגלריה
צילום: קובי קואנקס
צילום: קובי קואנקס
צילום: קובי קואנקס
תחילתו של הסיפור בשנות החמישים של המאה הקודמת, אז אישרה עיריית חולון הקמה של תחנת דלק בשטח שלמעשה לא היה בבעלותה אלא בבעלות "מקווה ישראל". מדובר בשטח בגודל 3,300 דונם שהוקצה ללא מעמד מוניציפאלי עבור הכפר וממוקם בסמוך לצומת קוגל על שדרות לוי אשכול.
לטענת "מקווה ישראל", בשלב הראשון הכפר עדכן את העירייה כי היא פולשת לשטח שלא שלה אך היא סירבה להחזירו. בינתיים הקימה חברת פז תחנת דלק במקום והשקיעה בו כסף רב אך בשנת 2010 ועדת חקירה ממשלתית שבחנה את שטחי הרשויות המקומיות עלתה על הסוגיה ובמקווה החליטו לפתוח במאבק משפטי להשבת השטח.
"עיריית חולון יודעת כבר עשרות שנים שהיא פולשת לשטח שלא שייך לה, לא היה כל ספק בזה. המאבק המשפטי היה נסיון למרוח ולמסמס את המקרה, אבל מקווה שומרת על אדמות עוד לפני קום המדינה ואין שום כוונה להפקיר אותן" אומר גורם בכיר המקווה המעורה בפרטי המקרה.
בשבוע שעבר בית המשפט השלום בפתח תקווה פסק כי נסיבות המקרה מלמדות על פלישה של תחנת הדלק למשטח ללא היתר. מי שנקלע למאבק על לא עוול בכפה היא חברת "פז" שהסתמכה על אישורים של עיריית חולון. בית המשפט קבע כי על עיריית חולון לפתוח בהליכים להשבת האדמה עד תחילת שנת 2020 ובנוסף, נגזר כי עליה לפצות את "מקווה ישראל" ב60 אלף שקל הוצאות משפט.
מעיריית חולון נמסר בתגובה: "העירייה דוחה מכל וכל את טענת מקווה ישראל למשיכה מכוונת של ההליך המשפטי. בכל מקרה, העירייה לומדת את פסק הדין ותבחן את המשך צעדיה".