מתחילת השנה נאבקים בבית הספר היסודי "ישורון" בחולון על שיפור מצב ההסעות, בהן מתניידים 70 מתלמידי בית הספר. המאבק הזה הביא לאירוע חמור השבוע שמעורר שאלות קשות.
1 צפייה בגלריה
הפגנה בישורון | צילום: באדיבות ההורים
הפגנה בישורון | צילום: באדיבות ההורים
הפגנה בישורון | צילום: באדיבות ההורים
מכיוון שבית הספר "ישורון" הוא ממלכתי דתי, הוא גם על-אזורי ועל כן מגיעים אליו תלמידים מכל העיר. שלושת קווי ההסעות שאוספים את התלמידים מבתיהם ומחזירים אותם בסוף יום הלימודים, קבעו נקודת הורדה ואיסוף שאינה בסמוך לבית הספר ומאלצת את התלמידים לעבור כביש סואן ועל כן הוחלט למנות לתלמידים מלווה.
ביום שני האחרון בשעה 13:30 הבחין מנהל בית הספר כי המלווה מבקש להעביר את כל 70 התלמידים יחד - וסירב. המנהל הודיע למלווה כי עליו להוליך את התלמידים בקבוצות נפרדות כיוון שלא יעלה על הדעת שאדם אחד יכול להשגיח על 70 ילדים בכביש סואן.
תחילה המלווה אכן לקח קבוצה אחת, אך כשהגיע לנקודת האיסוף והנהגים הבינו כי התלמידים מתעכבים - הם נסעו מהמקום.
בשעה 14:00 הוציא מנהל בית הספר הודעה להורי התלמידים כי עליהם להגיע לבית הספר ולאסוף את ילדיהם, אך עקב ההתראה הקצרה הורים רבים התקשו להגיע לבית הספר במהירות.
בזמן שהילדים המתינו לפתרון הם שיחקו במתקנים של בית הספר ותלמיד כיתה א' כבן 7 נפל ושבר את ידו. עדי ראיה מספרים כי הוא בכה וצרח, אך בכאוס שנוצר בחצר בית הספר לא היה אף איש צוות שנתן לו מענה.
רק בשעה 15:30 כשבן דודו הגיע לאסוף אותו הוא הבחין כי הילד נפצע. הוריו מיהרו לפנות אותו למיון שם התגלה כי הילד שבר את ידו בשתי נקודות שונות, הוא עבר מספר בדיקות וכבר באותו הערב עבר ניתוח מסובך בידו בהרדמה מלאה.
הוריו שלא משו ממיטתו התקשו להאמין כי בנם סבל מכאבים עזים במשך שעות ואיש לא טיפל בו, כעת וועד בית הספר דורש מעיריית חולון למצוא פתרון בדחיפות טרם יקרה אסון נוסף.
"בסופו של דבר, ההסעות לקחו רק חלק מהתלמידים, ועשרות ילדים נשארו לבדם ברחבת בית הספר ללא כל השגחה. המנהל הוציא הודעות להורים אבל בשעות כאלו של עומס בכבישים ועם התראה כל כך קצרה, לקח הרבה זמן עד שכל ההורים הגיעו", מספרת יו"ר ועד ההורים של בית הספר, אסתר יצחקוב.
"זה מצב אבסורדי, בגלל שהעירייה הנחתה את ההסעות לא לחכות, עשרות ילדים, חלקם בכיתה א' בלבד, מצאו את עצמם ללא כל השגחה והיה ברור שזה עניין של זמן עד שיקרה אסון. לא מזיז להם שנפגע ילד בגלל ההתנהגות הכושלת והביריונית שלהם. איך הם יסתכלו בעיניים של אמא שעכשיו צריכה לטפל בבנה במשך חודשיים ולומר לה שזאת לא האחריות שלהם?".
מעיריית חולון נמסר בתגובה: הסעת ילדי החינוך הרגיל לבית הספר ישורון מתבצעת בשלושה אוטובוסים ובמסגרת זו הציבה מחלקת ההיסעים של העירייה מלווה לילדי בית הספר, וזאת למרות שהם אינם זכאים לליווי (בניגוד לחינוך המיוחד). עם סיום יום הלימודים מורים מבית הספר מלווים את התלמידים עד לשער בית הספר, בודקים נוכחות, דואגים לחלוקה למיקום הכינוס על פי ההסעות השונות ומשגיחים על התלמידים עד הגעת המלווה, שמלווה את התלמידים משער בית הספר ועד מקום חניית האוטובוסים, על פי סדר הגעתם.
"בשל העובדה ששלושת הסבבים נעזרים במלווה אחד, שממונה על כ-90 ילדים והולך הלוך וחזור בכל פעם עם קבוצת ילדים אחרת, נוצר מצב לפיו נאלצים הנהגים (שלהם קווים נוספים לאחר הסעות ילדי ישורון) להמתין מדי יום לתלמידים כ-20-15 דקות בסיום יום הלימודים. ביום שני נוצר עיכוב דומה ומכיוון שלא היה מענה טלפוני מבית הספר, שוחררו האוטובוסים בלית ברירה. מנהלת מחלקת ההיסעים הסבירה לא אחת כי המלווה הוקצה על ידי העירייה לפנים משורת הדין וכי על ההורים/בית הספר למצוא פתרונות נוספים, על מנת לקצר את משך ההמתנה".