1 צפייה בגלריה
אסא והכלבה. יתחרו בקרוב בהולנד | צילום: אבי מועלם
אסא והכלבה. יתחרו בקרוב בהולנד | צילום: אבי מועלם
אסא והכלבה. יתחרו בקרוב בהולנד | צילום: אבי מועלם
את אביב אסא (28) אתם אולי לא מכירים, אך כל חובב כלבים מחולון מכיר את המרפאה המיתולוגית של אביו, ד"ר יוסף אסא, ברחוב סוקולוב. "גדלתי במרפאה של אבי ותמיד הייתי חשוף לבעלי חיים ולטיפול בהם. כמובן שכילד גדלתי עם כלב שאבי הביא מתקופת לימודיו באיטליה ולימים הוריי הביאו לי אחד אחר, כך שתמיד היה לי כלב לטפל בו ובניגוד למה שמקובל ברוב הבתים, אני באמת טיפלתי בכלב שלי", הוא מוסיף בחיוך.
כילד נהג אסא להתחרות בג'ודו ומגיל חמש זכה באליפות העולם שלוש פעמים. כשנפצע ונאלץ לפרוש הוא חיפש דרך יצירתית להישאר בתחרויות ספורט. "אבא סיפר לי על אג'יליטי ומיד נדבקתי בחיידק. תמיד אימנתי כלבים, כבר בגיל 11 ידעתי איך ללמד כלבים להגיב לפקודות, אבל הספורט הזה מוציא ממך משהו אחר. זה כבר תחום שיש בו תחרויות, זה דורש המון כימיה עם הכלב וכמובן כושר של שנינו. בזמנו היה לי כלב תחש שיש לו אופי מאוד עקשן וגם לי לא חסרה עקשנות. לקח זמן עד שהבנתי שיש דברים שעקשנות לא יכולה להשיג, אבל כילד זה איתגר אותי ונכנסתי לזה עם כל הלב".
מה זה בדיוק אג'יליטי?
"זה ספורט כלבנות שדורש זריזות והתמודדות עם מכשולים כאשר הדרך היחידה להוביל את הכלב היא באמצעות שפת גוף וסימנים. לא משתמשים ברצועה או קולר ובתחרות גם אסור להשתמש בחטיפים או משחקים, הכל תלוי בתקשורת בינך לכלב. הרעיון מאחורי הספורט הזה הוא קודם כל כיף. אם הכלב לא נהנה, אתה לא יכול לאמן אותו. בכלל, זה אמנם ספורט של בעלי חיים, אבל בתחום הזה טובת הכלב באה לפני הכל. אם שופט בתחרות רואה שהכלב לא נהנה הוא מוריד ניקוד ואם צריך גם עוצר את המתחרה".
לדבריו, האיגוד העולמי משדרג מעת לעת את המכשולים במטרה לעשות אותם בטוחים יותר לכלבים. "בתחום הכלבנות קוראים לנו 'אנשי הפרחים' כי אנחנו מביאים את הצד הנעים יותר, זה ששם את הכלב בראש סולם העדיפויות. אני רואה איך הכלבה שלי מתנהגת כשאני רק נוגע בתיק האימונים, היא ישר מזנקת לדלת, זה מראה עד כמה היא נהנית".
אסא הוא מאלף כלבים ומדריך מוסמך לאג'יליטי, תחום שעדיין לא מפותח בארץ. לפני שנים הקים את 'דוג אקטיב' מתחם לאילוף כלבים על מכשולים. "אני יכול לספור על יד אחת את מספר המדריכים בארץ, כמובן שיש הרבה מתחרים, אבל יש מעט מאוד מאמנים מוסמכים שמלמדים את התחום. החלום שלי זה לפתח את זה בארץ, שיותר אנשים יכירו אותו כי הרעיון שעומד מאחורי הספורט הוא קודם כל זמן איכות בין הכלב ובעליו.
"לאחרונה אנחנו מפתחים גם את תחום הפרא־אג'יליטי, יש לנו מתאמנים על כיסא גלגלים, עם לקויות פיזיות כמו ניוון שרירים ולקויות נפשיות וחברתיות כמו חרדות ואפילו ילדים היפראקטיביים. לאחרונה הגיעה אלינו בחורה עם ניוון שרירים, ברור שבמצב כזה האימון יותר מורכב כי היא לא יכולה לרוץ אחריו אז כל התקשורת היא באמצעות קולות ושפת גוף. כשסיימנו את האימון היא אמרה 'אף פעם לא חשבתי שאצליח לרוץ', זה היה ממש מרגש. מדהים לראות שגם אדם עם נכות פיזית מסוגל לרוץ באמצעות הכלב שלו, אני באמת מאמין שבתחום הזה יש לכלבים עוד המון יכולת ריפוי שלא באה עדיין לידי ביטוי".
בימים אלו אסא מתאמן עם כלבתו קים ובמקביל מכין גם את הגורה שלה לעסוק בתחום, כאשר הוא מכוון לאליפות העולם. "האימונים שלנו מאוד מסודרים וקפדניים, אבל כמובן שיש ימי מנוחה וימים של פעילות כיפית. לפני שנתיים התחריתי באליפות אירופה בפעם הראשונה ומתוך 1,000 מתמודדים הגעתי למקום ה־28. בשבוע הבא אני שוב טס לאליפות אירופה בהולנד. בגלל שהענף שלנו לא כל כך מוכר אין ספונסרים, זה דורש ממני לשלם על הכל, כולל טיסות ומקום לכלבה, אבל זה אתגר מדהים ואני מקווה לחזור לארץ אחרי שעמדתי על הפודיום".