שלולית החורף
5 צפייה בגלריה
בריכת החורף ליד רחובות | צילום: קובי קואנקס
בריכת החורף ליד רחובות | צילום: קובי קואנקס
בריכת החורף ליד רחובות | צילום: קובי קואנקס
אחת האטרקציות המרכזיות של תושבי רחובות ויישובי הסביבה היא ללא ספק שלולית החורף שליד רחובות. חובבי הטבע שגילו בשנים האחרונות את אתר הטבע יוצא הדופן הזה, מאושרים עוד יותר השנה בעקבות הגשמים הרבים שהפכו את השלולית לאגם של ממש.
מה רואים? למען האמת, בעקבות מיקומה המיוחד ולאור העובדה שהיא מהווה בית גידול למספר יצורי מים נדירים למדי בישראל, החליטה רשות הטבע והגנים להכריז על השלולית כשמורת טבע מאושרת, על אף שהיא טרם הוגדרה כשמורה מוכרזת. בינתיים פוקדים אותה אלפים, המגיעים אליה ברכב או ברגל כדי ליהנות מאגן ההיקוות מוקף העצים והעופות הרבים המגיעים למקום.
איך מגיעים? נוסעים על כביש 40 מכיוון צפון לדרום ופונים ימינה לדרך כורכר, רגע לפני תחנת הדלק. ממשיכים בנסיעה על השביל עד לפנייה ימינה לדרך חולית ולאחר כ־300 מטר מגיעים לאתר.
מאגר יער לח"י
5 צפייה בגלריה
מאגר יער לח"י | צילום: קובי קואנקס
מאגר יער לח"י | צילום: קובי קואנקס
מאגר יער לח"י | צילום: קובי קואנקס
מאגר מים גדול המתמלא בכמויות גדולות של מי גשמים, בעיקר לאחר חורפים גשומים במיוחד, כמו זה שחווינו השנה. אגן ההיקוות של המאגר הוא למעשה סכר מלאכותי שהוקם במקום בסמוך לקום המדינה במטרה לאגור מי גשמים לחקלאות, אלא שהקרקע החולית אינה מאפשרת אגירה למשך זמן, עובדה שאותה הבינו מקימי הסכר רק לאחר בנייתו.
מה רואים? ביקור במקום מאפשר ליהנות גם ממאגר המים המוקף צמחייה טבעית ופראית, גם ממראה הסכר הישן הבנוי סלעים שהתפוררו עם השנים וגם מספק תצפית על יער לח"י הסמוך. מסביב למאגר יש לא מעט פינות ירוקות ומוצלות שבהן מומלץ לשבת עם כוס תה או קפה ולהביט במאגר ובנוף.
איך מגיעים? נכנסים אל יער לח"י (ליד היישובים בן נון ומשמר איילון) ונוסעים ק"מ בערך על שביל הכורכר המתפתל לכיוון צפון מזרח.
מאגר יסודות
5 צפייה בגלריה
מאגר יסודות | צילום: קובי קואנקס
מאגר יסודות | צילום: קובי קואנקס
מאגר יסודות | צילום: קובי קואנקס
המאגר, המוכר גם בשם מאגר חולדה, הוא אחד מאתרי הטבע היפים והשקטים באיזור העיר רחובות והמועצות המקומיות מזכרת בתיה וגדרה.
התקופה הטובה ביותר להגיע אליו היא בחודשים מרץ, אפריל ומאי מאחר שהמאגר מתמלא במי גשמים ונחלים מהסביבה ולמעשה מהווה 'כתם' כחול בלב השדות הירוקים והשטחים החקלאיים שבאיזור.
מה רואים? האתר מהווה מוקד משיכה לא לרק לאוהבי טבע ולמחפשים שקט מהמולת העיר, אלא גם לחובבי בעלי חיים מכיוון שהוא משמש כביתם של מינים רבים של עופות וציפורים.
איך מגיעים? לבאים מכיוון מערב, נוסעים על כביש רחובות־חולדה (כביש 411) ומול הפנייה לכניסה לקיבוץ חולדה (יש במקום תחנת אוטובוס) פונים ימינה לתוך דרך עפר בין עצי אקליפטוס ותיקים, וממשיכים בנסיעה זהירה של כ־800 מטר, עד גדת המאגר.
עיינות גיבתון
5 צפייה בגלריה
עיינות גיבתון | צילום: אבי מועלם
עיינות גיבתון | צילום: אבי מועלם
עיינות גיבתון | צילום: אבי מועלם
אתר טבע עירוני העובר בשנים האחרונות שיקום מורכב על ידי אנשי רשות הטבע והגנים על מנת להחזיר אליו את בעלי החיים והצמחייה שגדלה בשטחו במשך שנים.
מה רואים? מדובר למעשה בבריכת מים גדולה מאוד, מוקפת סבך שיחים צפופים, שהיתה בעבר ביצה שיובשה, ממש כמו ביצות אחרות שייבשו ראשוני המתיישבים בארץ. פעולת השחזור והשימור של האתר הביאה להרחבת שטח אגן ההיקוות של בריכת המים ולחזרתם למקום של עופות רבים.
נוסעים אל המושב יציץ וחונים בחניון בית העלמין של היישוב. חוצים ברגל את המעבר מתחת למסילת הברזל, פונים מיד ימינה ועולים אל התל שבקצה השביל, ממנו ניתן לצפות בבריכה.
מעיין עין ורד
5 צפייה בגלריה
מעיין עין ורד | צילום: קובי קואנקס
מעיין עין ורד | צילום: קובי קואנקס
מעיין עין ורד | צילום: קובי קואנקס
המעיין נקווה אל בריכת מים עגולה בקוטר של כשלושה מטרים. היא ממוקמת במורדות הצפון מזרחיים של תל גזר בסמוך ליישוב כרמי יוסף. מדובר במעיין המתמלא מדי חורף וכדאי לקפוץ אליו לביקור בחודשים שאחרי החורף ועד תחילת הקיץ, אז אפשר עוד ליהנות ממימיו הצלולים והקרירים.
מה רואים? המעיין מוקף בסבך פראי של שיחי קנה וכמה עצי תאנה, והוא האחרון מבין מספםר מעיינות שיבשו, ובעבר שימשו כמקור מים לתושבי רמלה.
איך מגיעים? נוסעים ליישוב כרמי יוסף וחונים בחניון עפר בקצה רחוב גפן. משם צועדים לכיוון שביל כורכר המוביל, לפי שילוט, אל תל גזר. לאחר כ-300 מטר פונים ימינה (סימון שבילים אדום) אל עבר המעיין הנמצא בקצה השביל.
שישה כללים לטיול מוצלח בטבע
1. הכנה מקדימה - תכננו את המסלול מראש והיו בקיאים בפרטיו, כגון אורכו, משך הטיול, דרגת הקושי ולאיזה סוג מטיילים זה מותאם.
2. היצמדות למסלול - הצטיידו במפת סימון שבילים מעודכנת, קראו את הנחיות השילוט והישמעו להנחיות הפקחים בשטח.
3. רק באור - התחילו את המסלול בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו טרם החשיכה. ליתר ביטחון קחו מרווחי בטיחות בלוח הזמנים.
4. ציוד מתאים - קחו כמות מים מספקת בהתאם לאופי הטיול. בצפון מומלץ לשאת 2 ליטר מים לאדם ובדרום 5 ליטר לאדם.
5. עדכנו - עדכנו את הקרובים לכם בפרטי המסלול והשאירו הודעה בכתב על חלון הרכב בה יפורט פרטי המטייל, המסלול המתוכנן, מספר המשתתפים ולוח הזמנים.
6. שמרו על הטבע - קחו שקית אשפה לאיסוף הפוסולץ במהלך המסלול. אל תתקרבו לחיות הבר, גם לא למטרת צילום, ואל תאכילו אותם.
*** המידע באדיבות רשות הטבע והגנים.