במשך 16 שנים נאבקו דיירי מתחם הבניינים ברחוב חנקין למען השלמת פרויקט פינוי־בינוי בבתיהם.שלוש פעמים ניסו חברות שונות להרים את הפרויקט וכשלו, בית המשפט נדרש להתערב ורק לפני שנתיים הבניינים נהרסו ולמרות כל החששות, הסחבת והמכשולים הרבים, ביום שני השבוע הם קיבלו את המפתחות לבתיהם החדשים.
1 צפייה בגלריה
התושבים מתחדשים השבוע, ברחוב חנקין | צילום: קובי קואנקס
התושבים מתחדשים השבוע, ברחוב חנקין | צילום: קובי קואנקס
התושבים מתחדשים השבוע, ברחוב חנקין | צילום: קובי קואנקס
"אני רוצה לומר שאני מאושר, אבל המילים לא יוצאות מהפה", אמר ביום שלישי השבוע אחד הדיירים. "בחיים שלי לא חשבתי שאזכה לישון בבית כל כך יפה וחדש, שאוריש לילדיי כזה נכס".
לפני ארבע שנים גייסו דיירים משמונה בניינים ברחוב חנקין את עו"ד יוסי עומיד המתמחה בהתחדשות עירונית וביקשו ממנו להציל את בתיהם רגע לפני שהם מתייאשים. למרות הסיכון הגדול, חברת 'עופר לוינסקי' הסכימה לקחת על עצמה את הפרויקט, אחרי שנתיים הבתים נהרסו והשבוע אוכלס המבנה הראשון מתוך שלושה מבנים חדשים שנבנו במקום.
על מנת להמחיש את גודל ההתרגשות יש להבין כי מדובר בפרויקט ההתחדשות העירונית הגדול ביותר שאושר למתן היתר בנייה בישראל במסגרת תמ"א 38/2, עם ערבות בנקאית של מיליארד שקל.
הפרויקט כולל הריסה ובנייה מחדש של שמונה בנייני רכבת ברחובות חנקין ובן יהודה, שבעבר היו מיועדים לשימור ורק לאחר מאבק תושבים התקבלה החלטה יצירתית, להרוס את המבנים ולשמר את התוואי. כך זכו עשרות דיירים, רבים מהם קשישים, לקבל דירות חדשות ומרווחות עם מרפסת, מעלית וחניה בטאבו.
מתנדב השכונות, מאיר רוטמן, שהניע את הפרויקט במשך שנים, אמר השבוע: "עבדנו קשה וזכינו לראות הצלחה. הרבה אנשים אומרים שפינוי־בינוי זאת רק אשליה, שאין לזה סיכוי להצליח, והנה אנחנו רואים שזה אפשרי. צריך רק לא להתייאש ולעבוד עם האנשים הנכונים". גם עו"ד עומיד התקשה להסתיר את ההתרגשות.
"זה לא מעשה קל לקחת על עצמך להרוס בתים של כל כך הרבה משפחות, אבל עשינו את זה במלוא הזהירות ועם המון ניסיון. אנשים מבוגרים שלא היה להם סיכוי לשדרג את הנכס שלהם קיבלו במתנה מיליון שקל. אנו מקווים שחנקין יהיה התקדים לעוד הרבה פרויקטים טובים ומוצלחים".