בחודשים האחרונים פועל 'פורום ג'סי כהן' בראשותו של מנכ"ל העירייה, יוסי סילמן, במטרה להביא שינוי לשכונה המכונה 'החצר האחורית של חולון'. חברי הפורום סיירו בשטח, התייעצו עם גורמי מקצוע ושוחחו עם תושבים ובעלי עסקים.
המטרה: גיבוש תעדוף של פרויקטים לשיפור השכונה. ההחלטה הראשונה והלא מפתיעה של הפורום - שיפוץ מקיף ומעמיק של המרכז המסחרי ברחוב התנאים. בעלי העסקים מרוצים, אך לתושבים אין ספק "זה בקושי טיפה בים, אם רוצים לגאול את השכונה צריך מהפך".
2 צפייה בגלריה
המרכז המסחרי, ג'סי כהן | צילום: קובי קואנקס
המרכז המסחרי, ג'סי כהן | צילום: קובי קואנקס
המרכז המסחרי, ג'סי כהן | צילום: קובי קואנקס
"דרוש שינוי מהותי"
השכונה הממוקמת בדרום־מערב העיר היא שם נרדף להזנחה, פשע ועוני, על אף שבמשטרה מדווחים על ירידה משמעותית במקרי הפשיעה באיזור. המתנ"ס המקומי לזרוס יצר קהילה עוטפת ופעילה, בית הספר היסודי החדש 'יחד' הביא בשורה של חינוך ייחודי ומתקדם אבל איכשהו השכונה פשוט לא מצליחה להשתחרר מהסטיגמה השלילית.
"יש כאן אוכלוסייה מאוד ייחודית", מסבירה פעילה חברתית בשכונה. "כזאת שאין לה הרבה בכיס אבל יש לה הרבה בלב הרחב. בגלל זה, לא משנה כמה החוסן הקהילתי יתחזק, האוכלוסייה עדיין תישאר מוחלשת. אי־אפשר לשנות אנשים, אבל אפשר להעניק להם כלים לקידום. אנשים כאן לא יכולים לשפץ לבד את הבתים שלהם, הם לא יכולים למכור את דירת שלושת החדרים בבניין הרכבת שבו הם גרים עם ההורים ופתאום לעבור לשכונת יוקרה. נכון שזה עניין פרטי ואף אחד לא חייב להם, אבל כל עוד לא יהיה שינוי מהותי - הם ימשיכו להנציח את המצב הקיים".
עבודות השיפוץ במרכז המסחרי אמנם ישפרו את מראית השכונה, אבל אף אחד לא באמת צופה מהפכה בזמן הקרוב. "למרות כל הציניות אני מברך על המהלך הזה", אומר חבר מועצת העיר לשעבר ויו"ר המשמר החברתי בחולון, ניסן זכריה, המשמש כוועד הלא רשמי של השכונה. "זה לא סוד שיש לי המון ביקורת נגד העירייה, אבל כשהם פועלים אני מאוד מרוצה. לפני מספר חודשים גם פתחו מתחם כלבים ברחוב הגאונים, אני לא יודע כמה זה נחוץ כאן, אבל לפחות משהו זז.
"בשורה התחתונה, אם יש הבנה שצריך להשקיע כאן ורוצים שדברים יזוזו אז חייבים מהפכה אמיתית. המרכז המסחרי צריך להיות רק אבן פינה של קומפלקס חדש, שיקימו בנייני ענק עם 200 יחידות דיור, חניות תת־קרקעיות ושטח ירוק. אפשר להפוך את ג'סי כהן לרמת אביב, וזה מה שישנה אותה.
"שישנו את השם משכונת ג'סי כהן לשכונת טראמפ ויהפכו את כל האיזור הלא מתפתח הזה לאיזור מפותח. בדברים האלה ראש עירייה נמדד, כשהוא מצליח לעשות שינוי מהותי באזורים הכי חלשים בעיר".
זכריה כמו רבים אחרים יודע כי שינוי מהותי בשכונה יגיע דווקא מאזורי המגורים ולא מאזורי המסחר. לכן, אין פלא שיזמים רבים מגששים בתקופה האחרונה אחרי אופציות לפינוי־בינוי ברחובות הישנים ביותר בשכונה, כמו מסילת עולים וארבע הארצות. התושבים מלאים תקווה כי רוחות השינוי יגיעו גם למקבלי ההחלטות באגף ההנדסה ופרויקטים של פינוי־בינוי ישתלטו על בנייני הרכבת הישנים.
ריצוף טריטוריאלי
לפני כשבועיים התחילה העירייה בעבודות השיפוץ והשדרוג בשטחים הציבוריים של המרכז המסחרי ולפי גורמים בעירייה הכוונה היא לבצע מתיחת פנים של ממש שתשנה את המראה של המרכז הישן.
אז מה בתוכנית? במסגרת העבודות יוסדר שטח החניה, שתהפוך להיות מאונכת לחנויות, המרכז ירוצף באופן אחיד באריחים בגוון אפור, יפורק האספלט שמאחורי המרכז לכיוון הגינה הציבורית ובמקומו יותקן ריצוף תואם.
יוצבו חמישה עמודי תאורה חדשים ופרוז'קטורים נמוכים שיאירו את כל אזורי המעברים לגינה האחורית. בנוסף, יעשו גם עבודות הנגשה, יותקנו מאחזי יד במדרגות שבמעבר לגינה ורמפת הנגישות הישנה תוחלף ברמפה חדשה.
2 צפייה בגלריה
צילום: קובי קואנקס
צילום: קובי קואנקס
צילום: קובי קואנקס
בעירייה מבקשים גם לפתור את עומס האשפה במרכז ועל כן שתי הקרטוניות שמוצבות במרכז המתחם ישנו את מיקומן ויעברו בסמוך למכולה שמוצבת מאחורי המרכז, תפורק האדנית שממוקמת במרכז הרחבה ובמקומה יוצבו פינות ישיבה לרווחת הבקרים.
פינות הישיבה שממוקמות בחלק הצפון־מערבי יוחלפו בספסלים, ייעקרו השיחים בפינה המערבית ותוחלף הגדר לאורך בית המאפה ובית העסק לזגגות בחלק המערבי. השטח האחורי של המרכז ייצבע בלבן ויוסרו ממנו כתובות הגרפיטי הרבות שמעטרות אותו, מרביתם 'איחולים' לשוטרים הרבים שפעילים בשכונה והצליחו להביא לשיתופי פעולה חיוביים עם בני הנוער.
בעירייה מבקשים לציין כי התאורה ברחוב עצמו תוחלף בשנה הבאה במסגרת ההתייעלות האנרגטית, וכי במהלך השיפוץ ייחסם חלק מחניית המרכז עד לסיום העבודות באמצע חודש יולי. עם זאת קשה למצוא במרכז בעל עסק שמלין על כך.
"כבר שנים שאנחנו מחכים לרגע הזה, לא האמנתי עד שראיתי את הפועלים מתחילים לעבוד", סיפרה בעלת עסק במרכז. "במרכז המסחרי שברחוב מסילת עולים נאבקו שנים ורק לפני שנתיים שיפצו להם, לא האמנו שהיום שלנו יגיע".
מנגד, בקרב תושבים קיים חשד לגבי התזמון של העבודות. "אם אחרי כל ההזנחה בשכונה נזכרו בנו חמישה חודשים לפני הבחירות, אז חבל שאין בחירות כל שנה", אומר תושב השכונה ראובן דוידי.
"אין ספק שכל העיר חולון פורחת לקראת אוקטובר, אבל ככה זה בכל מקום. אני פותח עיתון והכל מלא בהתחדשות עירונית, בונים, יוזמים ועושים. גם למנכ"ל החדש, יוסי סילמן, יש חלק בזה. מאז שהוא הגיע רואים שינוי, אני מקווה שיתנו לו להמשיך לעבוד גם אחרי הבחירות באוקטובר".
לסילמן עצמו יש השגות בנושא. "זה לא מדויק. יש התעוררות בעיר כבר לפחות שנתיים. גורמי המקצוע בעירייה חייבים להתעלם מאמירות כאלו אחרת זה ישתק אותנו. אנחנו מתמקדים בעשייה. יש המון פעילות מתחת לרדאר כך שזה לא קשור לזמן זה או אחר.
"לדוגמה, הלוואות למשפחות בשכונה על מנת לממן צהרונים, זאת החלטה שהתקבלה כשהבנו שהתמ"ת מעביר את התקצוב רק בינואר ולכן הורים רבים מתקשים לרשום לצהרון. שיפצנו את מגרש הכדורגל במתנ"ס, הבאנו את הפרויקט של רביבו לבקשת התושבים ועוד. פורום ג'סי כהן פועל כבר יותר משנה ואנחנו מתנהלים לפי המלצותיו.
"בפורום לוקחים חלק כל האגפים הרלוונטיים בעירייה כולל רשת קהילה ופנאי, מנהלת לזרוס, החברה לבילוי ובידור ונציגי המוזיאון הדיגיטלי. הפורום מיפה את הצרכים העיקריים בשכונה, שוחחנו עם תושבים בעשרות מפגשים.
"הדבר הראשון שהבנו זה שצריך לזכות באמון התושבים, הם לא בוטחים כל כך מהר ואנחנו חייבים לבנות איתם יחסי אמון. לכן חשוב לנו לא להבטיח להם הרים וגבעות אלא להראות להם עבודה בשטח.
"בנוסף, בימים אלו אנחנו בשלבי סיום הקמת מנהלת התחדשות עירונית שתתמקד בעיקר בתל גיבורים וג'סי כהן, כאשר אחד מהדברים העיקריים שהיא תקדם זה תמ"א 38 ופינוי בינוי במטרה לעשות מהפך בכל בנייני הרכבת בשכונות האלו".