הפסיכולוג החינוכי יואב גבע, תושב נס ציונה ובעל קליניקה בחולון שחלה בקורונה, מצא את עצמו בבידוד מול שידורים מזירת הקרב באוקראינה - והחליט לנצל את הזמן כדי לנסות לסייע. הוא פנה לפסיכולוגים באוקראינה ובפולין והציע הדרכה בנושאים של טיפול במצבי מלחמה ופוסט טראומה. כך, ממיטת חוליו, פתח חמ"ל מאולתר שמקשר בין פסיכולוגים במזרח אירופה לפסיכולוגים ישראלים.
"לצערנו, אנחנו למודי מלחמות ומבצעים צבאיים", מספר גבע, שהוא גם מטפל בטבע, ומשמש כסגן אלוף במילואים. "עבור רובם זו התמודדות ראשונה. ראיתי לנכון לתרום מהידע שצברנו כאן ולרתום מטפלים ישראלים נוספים שרוצים לסייע".
1 צפייה בגלריה
"הם לא לבד". יואב גבע, השבוע
"הם לא לבד". יואב גבע, השבוע
"הם לא לבד". יואב גבע, השבוע
(צילום: פרטי)
איך נוצר הקשר הראשוני?
"כמו שרוב הקשרים האנושיים הלא רשמיים נוצרים היום - ברשתות החברתיות. חיפשתי קבוצות פייסבוק של פסיכולוגים בפולין ובאוקראינה וכתבתי פוסט באנגלית שמציע הדרכה ותמיכה".
מי פנה עד עכשיו? ואיזה סיוע אתם מציעים?
"מחפשים הרצאות והדרכות קבוצתיות בנוגע להתערבות במצבי חירום וטראומה - למטפלים, סטונדטים ותומכים. פיתחו בארץ לאורך השנים כלים וטכניקות להגברת החוסן האישי והקבוצתי והבנה כיצד לשקם אוכלוסייה שנחשפה למראות המלחמה. לאורך היומיים האחרונים אני מקבל המון בקשות לשתף ידע, כלים וניסיון. אנחנו מנסים לתרגם את החומרים השונים לאנגלית, רוסית ואוקראינית.
מה אתה שומע מהמטפלים על המצב בשטח?
"המטפלים באים במגע ישיר עם אוכלוסייה שנחשפה לתקיפות צבאיות, בעיקר כאלו שמבטאים סימפטומים מורכבים ומצוקה רבה. המצב שם לא פשוט בכלל. אלה לא אנשים שרגילים לאזעקות וזו לא מדינה שערוכה עם מקלטים.
"המסר החשוב שאנחנו מנסים להעביר להם הוא שהם לא לבד, שיש פה אנשים שאכפת להם ורוצים לעזור בכל דרך אפשרית. אזעקה בקייב ואזעקה בשדרות בסופו של דבר נשמעות ומרגישות אותו הדבר. זאת לא חוויה שהייתי מאחל לאף ילד בעולם".
כל העדכונים - חדשות חולון