תושבי חולון המבקשים לטפל בשירותים חיוניים במשרדי הממשלה החדשים ברחוב הסדן 8, ובהם משרד הפנים, משרד הרישוי ולשכת העבודה, נתקלים בימים אלה במציאות קשה ומקוממת של חוסר נגישות משווע, מצוקת חניה בלתי נסבלת, והתעלמות מוחלטת מחוק הנגישות וצרכי האוכלוסייה המוגבלת. מה שהיה אמור להיות שיפור בשירות לאזרח, הפך לסיוט מתמשך עבור רבים, ויש המטילים את האשמה באופן ישיר על העירייה.
אולי יעניין אתכם:
"בושה לעיריית חולון"
"בושה לעיריית חולון!", זועקת דנה בריל, תושבת העיר, ואשה נכה הסובלת ממחלה ניוונית, בפוסט שהפך ויראלי ברשתות החברתיות וחשף את עומק הבעיה. בריל, שהגיעה באחרונה למשרד הפנים החדש כדי להנפיק לבנה בן ה-16 תעודת זהות, גילתה להפתעתה כי המקום נטול חניה לחלוטין, ואין אף חניית נכים מסומנת אחת. היא זיהתה מגרש חנייה סמוך ובו 19 חניות בלבד – וכולן תפוסות על ידי בעלי עסקים קטנים העובדים סמוך ומגיעים בשעות הקטנות של הבוקר.
המקום הנוסף והאחרון בחניון הקטן מיועד לנכים – אך בדיוק על שטח חניה זה מונח צפרדע אשפה ירוק של העירייה – ולכן גם לא קיימת חניית נכים בפועל. משיחה של בריל עם עובדים המשרדים הממשלתיים, היא מספרת כי נאמר לה כי גם להם אין חניה – ומצופה מהם להגיע בתחבורה ציבורית.
"תתפללו לא להידרס"
"חוק הנגישות לא חל על עיריית חולון", מספרת בריל ל-"מיינט חולון", ומתארת בכעס את המצב שבו נכה מגיע לאזור בכיסא גלגלים. "אין סיכוי כי יתמזל מזלו של אדם נכה למצוא חניה פנויה באזור, ואז ייאלץ לנוע על הכביש הראשי ולהתפלל שלא ידרסו אותו".
העדר תשתית הולמת בא לידי ביטוי לא רק במחסור בחניות. האזור כולו סובל מהעדר מדרכות ומעברי חציה, מה שמוסיף לקושי הרב של הולכי רגל, ובוודאי עבור אנשים עם מוגבלויות, להגיע אל הבניין בבטחה. בריל לא מסוגלת ללכת כמעט עקב מצבה, ומחוסר ברירה נאלצה להגיע סמוך לבניין משרדי הממשלה ולחנות על המדרכה, מבלי להפריע לתנועה ותוך הצגת תו נכה.
כשחזרה לרכב זיהתה פקחית נותנת לה דו"ח. בריל לא ויתרה, ורצתה לפנות לפקחית כדי להסביר את מצוקתה ואת היעדר החניות, אך חוותה על בשרה את ההשלכות הפיזיות של המחדל: "כשצלעתי לפקחית, כדי להסביר לה את המצב, נקעתי את הרגל על המדרכה. הייתי בבדיקת רופא ונשלחתי לצילומי רנטגן. אני נאלצת להשתמש בקביים".
הספקת לערער על הדו"ח?
"על כל הכאב והמצב שהייתי שרויה בו, כמובן ניסיתי לערער – ואני יודעת שאני צודקת, כי פשוט אין מקום להניח את הרכב. עכשיו אני רוצה להישפט, לא יתכן שאין חניית נכים באיזור".
"לא חוזרת לשם"
בריל פנתה עם מצוקתה ואף פרסמה את השתלשלות האירועים ברחבי הרשתות החברתיות. תגובות התושבים לא איחרו לבוא ומשקפות תמונה עגומה לא פחות, ומציגות מנעד מקרים הממחישים את הקשיים. חגית וקנין מספרת: "הייתי עם אמא שלי נכה 100 אחוז ולא מצאתי חנייה. נאלצתי לחנות את הרכב ארבעה רחובות ולתפוס מונית, בושה". מזי כהן מביעה את זעמה במילים חריפות: "חוסר אכפתיות לתושב, אטימות אל מול האזרח הקטן".
תומר כץ מגדיר את המצב בכך ש-"מי שחשב להעביר לשם את משרד הפנים בלי התחשבות בכלל לתושב ולנכים. הייתי שם פעמיים השבוע, ולא יכולתי לחנות אפילו בקרבת מקום. ברחתי משם". אורטל מסורי חזן, גם היא בעלת תו נכה, חשה את התסכול על בשרה: "אני חוויתי את זה בדיוק השבוע. גם אני עם תו נכה ואין חנייה. במשרדים אומרים להחנות בחניון שהיה של שופרסל – אבל זה רחוק. אני לא מסוגלת ללכת מרחק כזה". לדבריה, קיבלה מענה ציני מצד עובדי המשרד: "עשו פרצוף שמצטערים אין מה לעשות, אנחנו מבינים אבל זה מה יש. איפה ההתחשבות באנשים מוגבלים?! לא מספיק אדם מוגבל חייו בסבל אז להעצים את תחושת התסכול וחוסר אונים? תתביישו".
אבל המקרה הנורא מכל היה אצל מוריה בנתיה ולדמן, שמספרת חוויה מזעזעת: "בתור אישה בהריון בחודש השמיני, הייתי צריכה לעלות 50 מדרגות כדי להגיע לכניסה של הבניין. כשחזרתי הביתה אחרי הפעם האחרונה שהגעתי למקום - איבדתי הכרה והתעלפתי מהמאמץ ומהחום. אני לא חוזרת לשם יותר".
המצב המתואר על ידי תושבי חולון הוא תעודת עניות לעיריית חולון, שאישרה בניית מרכז ממשלתי מפואר – אך מבלי להתחשב בדרכי הגעה או חנייה למקום. שתיקת העירייה לנוכח תלונות רבות ועוצמתיות אלה מדאיגה לא פחות. תושבי העיר מצפים לתגובה, ובעיקר לפתרונות מידיים, שיבטיחו לכלל האזרחים, ובעיקר לאוכלוסיות הפגיעות, נגישות ראויה ושירות הוגן וזמין במשרדי הממשלה המשרתים אותם.
תגובת עיריית חולון
מעיריית חולון נמסר, כי במהלך האירוע לחנוכת לשכת האוכלוסין החדשה בחולון, הודיע ראש העירייה שי קינן על הכוונה להכשיר חניון לטובת באי מתחם קריית הממשלה בעיר. כשנשאל עתה לקראת הכתבה מהו המועד להכשרת מגרש חניה זה – הושב כי "אין מועד קונקרטי, אך ניכנס לתהליך עבודה".