חוגגים את החיים: הרמת כוסית מרגשת במיוחד לכבוד החנוכה, חג הניסים, התקיימה השבוע במערך ההמוטולוגי של בית החולים "אסותא" רמת החייל בתל אביב, בהשתתפות תשע נשים וגבר אחד שניצחו את מחלת הסרטן והצליחו לאחר טיפולים כימותרפיים קשים ביותר להביא ילדים לעולם.
2 צפייה בגלריה
הנס במחלקה ההמטולוגית
הנס במחלקה ההמטולוגית
נס במחלקה ההמטולוגית
( צילום: "אסותא" רמת החייל)
קורל כהן (31) מחולון, חלתה בלימפומה מסוג הודג'קין. "אובחנתי בגיל 25", היא מספרת. "עברתי טיפולים כימותרפיים קשים ביותר שפגעו לי בפוריות. החלמתי, ושנה וחצי אחר כך התחתנתי, ושוב התחלתי להרגיש לא טוב. חשבתי שהמחלה חזרה, אז ניגשתי לרופא ואז הוא גילה לנו שמדובר בהריון. כל המחלקה ההמטולוגית באסותא הייתה בשוק - כולם היו בטוחים שלא אוכל ללדת. זה היה לפני חמש שנים, בדיוק שנה אחרי הטיפולים. מאז נולדה הבת הבכורה שלנו שי־אל, שהיא היום בת שלוש. עכשיו אני בהריון שוב, בחודש החמישי".
בזמן הטיפולים אמרו לך שלא תוכלי ללדת?
"במהלך המלחמה בסרטן הייתי באסותא בחצי שנה של טיפולים, מתוך זה חלק גדול מהזמן מאושפזת ובבידוד. הרופאים הודיעו לי שהכימותרפיה תפגע בפוריות, ברמה של עד 70 אחוזים. בן הזוג שלי היה איתי לאורך כל הטיפולים, והיה מודע לכך שהסבירות לילדים היא כמעט אפסית, ונשאר איתי לאורך כל הדרך. אין זוג יותר מאושר מאיתנו היום".
פרופ' עופר שפילברג, מנהל המערך ההמטולוגי באסותא רמת החי"ל, שטיפל בכל המטופלים לשעבר שהגיעו למפגש: "תשע מטופלות אצלנו קיבלו טיפול כימותרפי או טיפול ביולוגי עקב סרטן הדם, בעיקר לימפומה - גידול בבלוטות הלימפה, וגבר אחד נוסף שקיבל טיפולים כימותרפיים אינטנסיביים, הצליחו להיכנס להריון וללדת. לגבר נולדו תאומות לפני שנה, ובסך הכל עשרה מטופלים שלאחר מאבק בסרטן וכימותרפיה הצליחו ללדת".

2 צפייה בגלריה
מימין: פרופ' שפילברג, פרופ' שמר, מנכ"ל אסותא גידי לשץ, ד"ר הדר מרום וקורל כהן
מימין: פרופ' שפילברג, פרופ' שמר, מנכ"ל אסותא גידי לשץ, ד"ר הדר מרום וקורל כהן
מימין: פרופ' שפילברג, פרופ' שמר, מנכ"ל אסותא גידי לשץ, ד"ר הדר מרום וקורל כהן
( צילום: "אסותא" רמת החייל)

מה היו הסיכויים שלהם ללדת לאחר טיפולים כה קשים?
"הסיכויים היום לא אפסיים, אבל בטח שלא 100 אחוז, ואפילו לא 80 אחוז. גם כתוצאה מהסרטן וגם כתוצאה מהטיפולים יש פגיעה מערכתית בפוריות, ולכן אנו נוקטים אמצעים לצמצם זאת עד כמה שניתן, באמצעות שאיבת ביציות לנשים, טיפולי IVF (הפריה חוץ גופית), או הקפאת שחלות. בשימוש בכל הטכנולוגיות המתקדמות שפיתחנו, אנו מצליחים להשיג שיעור לא מבוטל של פוריות והולדת ילדים".
אתה מגדיר את היכולת שלהן להיכנס להריון וללדת סוג של נס?
"זה בהחלט סוג של נס, ואלה אירועים רפואיים שלא רואים בכל יום ולכן חשבנו לציין זאת בנר השני של חנוכה ולהזמין את אותן תשע מטופלות ומטופל שהחלימו ממחלת הסרטן וילדו ילדים. החלטנו להזמין ולכבד את הלוחמות והלוחם בסרטן ולחגוג איתם את הקמת המשפחה".

קראו גם:

אתה שומר על קשר עם המטופלים אחרי סיום הטיפולים?
"אני מרגיש כמו חצי אבא שלהם – אני בקשר נהדר עם כולם, אבל יותר חשוב מזה, אני גאה להיות בקשר עם מטופלות ומטופלים אמיצים שנלחמו וניצחו בכל החזיתות".