מורה בבית ספר יסודי ומוכר מאוד בחולון קיבל מאב לתלמיד בכיתה ג' בכיתתו שיחת איומים, ועל כן והחליט לתבוע אותו.
2 צפייה בגלריה
כיתה ריקה שביתה
כיתה ריקה שביתה
איים על המורה
(צילום המחשה: shutterstock)

במסגרת פסק דין שניתן השבוע בבית המשפט לתביעות קטנות בבת ים, האב הורשע במסגרת הליך פלילי ונקנס. רשם בית המשפט לתביעות הורה לאב לפצות את המורה ב-5,500 שקלים, כולל הוצאות משפט: "מן הראוי כי עובדי ההוראה יזכו לכבוד, להערכה וליחס הולם – הן מצד התלמידים והן מצד הוריהם", כתב הרשם, אדי לכנר, בפסק הדין.
המורה המוכר סיפר, כי הוא בעל ותק של מעל 45 שנים בהוראה. לטענתו, הוא תמיד הקפיד מאוד על יחס הוגן ומכבד כלפי תלמידיו, ומעולם לא נתקל בהתנהגות, כפי שחווה מצד הנתבע במהלך שיחת הטלפון. על פי כתב התביעה, ההורה השפיל והטריד אותו באופן חמור במהלך השיחה, וההתנהגות הייתה פוגענית ומאיימת, והובילה לכך שנגרמו לו נזקים של לחץ דם גבוה, חרדות וסיוטים בלילה.

קראו גם:

במהלך שיחת הטלפון, המורה אף הציע לאב להיפגש וללבן את הדברים, אולם האב ענה לו: "אין לי מה לבוא לשבת. אם אני אבוא אליך, לא טוב שאני אראה אותך, אני לא בן אדם נורמלי". המורה שאל בתמימותו את האב אם הוא מאיים עליו, וזה אף השיב בחיוב: "אני מאיים עליך - פעם אחת תפגע בבן שלי, אני בא אליך, אתה מבין אותי? לתוך בית הספר אני בא אליך... אם תנסה לפגוע בו עוד פעם אחת... אני רוצה לשמוע הבנת אותי יא חתיכת זבל, יא בן זונה, יא רוסי מסריח, עוד פעם אחת תדבר ככה".

2 צפייה בגלריה
טלפון נייד - תמונת פייסבוק
טלפון נייד - תמונת פייסבוק
השיחה הוקלטה
(צילום המחשה: shutterstock)

המורה אף דאג להבהיר לאב שהשיחה מוקלטת, והאב הגיב: "יופי, הנה מוקלט - אתה זבל, אני אשבור לך את הראש אם תדבר אליו ככה עוד פעם, הבנת אותי?".
במהלך המשפט, האב אישר כי ניהל שיחה טלפונית עם התובע במועד הרלוונטי לתביעה ואת תוכן השיחה. עם זאת, לטענתו היא נבעה מתסכול וכעס על התנהלות המורה כלפי בנו. האב מספר כי בנו הגיע מבית הספר בוכה וסיפר לו כי המורה מתעמר בו ומשפיל אותו, זו אינה פעם ראשונה. לכן כאשר נודע לו על אירוע נוסף של התעמרות, החליט להתקשר למורה ולהבהיר לו כי אסור שהדבר יישנה. האב אמנם הודה שנקט בלשון בוטה מדי בשיחה, אולם טען כי פעל מתוך דאגה כנה לבנו ומתסכול.
רשם בית המשפט ציין בפסק הדין, כי "תופעת האלימות כלפי מורים הפכה בשנים האחרונות נפוצה, ואף למגפה חברתית, תופעה שחדרה באופן עמוק לבתי הספר. יש לראות בכל מקרה של אלימות נגד מורה חלק מגל רחב יותר, ולא כאירוע מבודד".
הרשם אף הוסיף: "התוצאה של תופעה זו היא פגיעה אנושה במעמד המורים ובביטחונם העצמי, ופגיעה ביכולתם למלא את תפקידם החינוכי ברמה הראויה. בטווח הארוך עלול מצב דברים זה לגרום למורים מצטיינים רבים לעזוב את המקצוע ולפגוע באיכות כוח האדם בהוראה... זוהי, אפוא, תופעה שיש לייחס לה משקל רב, שכן יש לה השלכות קשות ורחבות על מערכת החינוך".
הרשם אף מסיים: "על אף טענותיו של הנתבע בדבר התנהגות בעייתית לכאורה של התובע כלפי בנו, הרי שהדרך שבה בחר להעביר את מסריו כלפי התובע אינה יכולה להיות מקובלת בשום צורה. גם אם הייתה אמת בטענותיו, מן הראוי היה כי ינהל שיח מכבד עם התובע או עם הנהלת בית הספר. במקום זאת בחר הנתבע לנקוט בדרך של עלבונות, קללות ואיומים - וזו התנהגות פסולה שיש להוקיע אותה".
כאמור, האב נקנס ב-5,500 שקל בתוספת הוצאות המשפט.