המשטרה פתחה השבוע בחקירת נסיבות מותם של שלושה חוסים במעון דפנה בחולון, שעל פי החשד נפטרו עקב צריכת מזון מקולקל.
1 צפייה בגלריה
חתולים ומכרסמים. מעון דפנה
חתולים ומכרסמים. מעון דפנה
חתולים ומכרסמים. מעון דפנה
(צילום: דנה קופל)
קראו גם:
חקירת משרד הבריאות במטבח המעון, שהחלה מיד לאחר מות החוסים, חשפה עד כה ליקויים חמורים, אך המשפחות לא ממהרות לגזור את דינם של העובדים. "שלא יהפכו אותם לשעיר לעזאזל".
הפרקליטות הורתה השבוע על פתיחת החקירה בנושא, שתתנהל במפלג לחקירות הונאה של מחוז תל אביב והיא תמשיך את החקירה שכבר החלה במשרד הבריאות.
האירוע החמור התרחש במעון בתחילת חודש מאי. תחילה דווח על חשד להרעלת מזון, כשיותר מ־30 דיירים סבלו מתופעות לוואי שונות כגון הקאות ושלשולים, שככל הנראה נגרמו עקב זיהום במזון שצרכו. בהמשך אושפזו מספר דיירים ושלושה מהם נפטרו, כולם בעלי מחלות רקע שונות.
בשלב הראשון ניהל משרד הבריאות את החקירה בשיתוף משרד הרווחה. מיד לאחר הבדיקה, המטבח במעון נסגר לאחר שהדוח קבע כי קיימים בו ליקויים חמורים.
"רמת התברואה, הסדר והניקיון הכללי טעונים שיפור", נכתב בדוח. "אין הקפדה על עבודה במדורים ייעודיים וניכר כי אין נוהלי עבודה ברורים וחלק מהפעילויות נעשות בשיטת 'מקום פנוי'".
בין הליקויים שהוצגו לדוגמה: נמצאה מחית מזון ליד פירות או ירק לא שטופים; באיזור הטיפול בדגים שטפו כלים; לא נמצא נוהל לניקוי ציוד, למרות שהדבר עלול לגרום לזיהום; רמת השטיפה והניקיון של כלי הבישול נמצאה לקויה, וכלים אחרי שטיפה שהיו מלוכלכים חיצונית הונחו זה על זה; לא הייתה הקפדה על סגירת דלתות, דבר שאיפשר לחתולים להיכנס; בכיורים לא היו מים חמים; הטמפרטורה במקרר לא הייתה נמוכה מספיק; כלי האשפה היו ללא מכסה.
בנוסף, חודש לפני האירוע המדובר דיווחו עובדי המעון על כך שמכרסמים מסתובבים בשטח. המוסד ביצע הדברה ועיריית חולון גם דאגה להדביר את הרחוב. בהמשך, בשר שנשלח לבדיקת מעבדה התגלה כמזוהם וחיידקים שהיו בו התגלו אצל חלק מהחוסים שאושפזו. במעון "בית דפנה" חיים כ־130 חוסים בעלי מוגבלויות, ולמרות הטלטלה שעבר המעון, חלק לא מבוטל מההורים מתעקשים כי במקום צוות איכותי וסבלני.
"הם הוסיפו צוות של רופאים ואחיות, סגרו את המטבח, הזמינו מומחים בתחום התברואה. לא יודע מה עוד אפשר לעשות"
"הילד שלי מרוצה. טוב לו. אני לא באמת יודע להיכנס לפרטים הקטנים", סיפר אב לחוסה כבן 38 ששוהה במקום מעל חמש שנים. "בהתחלה, את רוב המידע קיבלתי מהתקשורת. כשהבינו שזה אירוע גדול, המעון העביר לנו דיווחים ישירים. הם הוסיפו צוות של רופאים ואחיות, סגרו את המטבח, הזמינו מומחים בתחום התברואה. אני לא יודע מה עוד אפשר לעשות במצב כזה. הבנתי שחוסים שנפטרו לא היו בריאים. אני לא יודע מה היה החלק של המזון במוות שלהם. אף אחד לא יכול להחזיר למשפחות את מי שאיבדו. אני מתנחם בזה שהם באמת היו במקום טוב. כבר שמעתי סיפורי זוועה על מעונות. בית דפנה זה מקום שונה".
האם שקלת להוציא את בנך מהמעון לנוכח המקרה?
"ממש לא. הבן שלי וחברים שלו לא יהיו מאושרים בבית של ההורים שלהם. כאן יש להם חברה, פעילות, הם מרגישים כמו כולם, הם עצמאיים ולא צריכים פיקוח צמוד, זה משהו שאני לעולם לא אוכל להעניק לו בשכונה שלנו. בשנים שהוא חי בבית הכל היה סביבו, גם אם רציתי לא ידעתי איך לתת לו חופש. בבית המלון הכי יוקרתי יש ליקויים. זה לא אומר שזה בסדר, אבל אם היית מכירה את הצוות, את המדריכים ואת המנקות, שהם באמת אנשים פשוטים וטובים, היית מבינה. אסור להעניש אותם ולהפוך אותם לקורבן רק כי רוצים שעיר לעזאזל".