מדי שנה מפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) סקר מקיף על איכות החיים ב-19 הערים הגדולות בישראל (מעל 100 אלף תושבים). הסקר בודק את איכות החיים בערים השונות ב-57 קטגוריות ביניהן: חינוך, בריאות, ניקיון ועוד. והשנה יש מגמת שיפור בחולון: העיר עברה מקבוצת הערים עם הציון הכולל הנמוך לקבוצת הציונים הבינוניים. אבל יש בעיה אחת שמאוד מטרידה את התושבים.
3 צפייה בגלריה
 שדרת המגדלים. משפרי דיור מקומיים
 שדרת המגדלים. משפרי דיור מקומיים
מגמת שיפור בחולון
(קובי קואנקס)

מתוך 52 מדדים שנבדקו בחולון, ב-28 מדדים מצבה פחות טוב מהממוצע הארצי, ואילו ב-24 מדדים מצבה טוב באופן יחסי מהממוצע הארצי. כאשר התשובות כולן הגיעו מתושבי העיר.


מה אומרים הנתונים?


מצבה של חולון היה טוב במיוחד לעומת הממוצע הארצי במדד שיעורי למידה בגילי 17-15 (98.3% לעומת 95.4%), וכך חולון מדורגת שנייה בישראל בשיעורי למידה עבור תלמידי תיכון. מבחינת תלמידים המסיימים עם זכאות לתעודת בגרות, חולון עומדת על 65.1% - מקום טוב באמצע.
עם זאת, נראה שהחולונים לא מאוד שבעי רצון מאזור המגורים שלהם - 78.7 אחוז דיווחו על שביעות רצון לעומת הממוצע הארצי שעומד על 84.2 אחוז.
גם בתחושת הבטחון יש שיפור - 76.3 אחוז מהתושבים דיווחו שהם חשים ביטחון ללכת לבד באזור מגוריהם, נתון שמציב את העיר במרכז הטבלה. בעוד שבערים כמו תל אביב וכפר סבא התושבים דיווחו על בטחון גבוה יותר, תושבי בת ים השכנה מדווחים על תחושת בטחון נמוכה הרבה יותר.

3 צפייה בגלריה
תחנת חולון
תחנת חולון
תחנת חולון. מרגישים בטוחים ללכת ברחוב
(צילום: קובי קואנקס)

בהרבה מאוד נתונים חל שיפור ביחס לשנה שעברה, ביניהם מדד הניקיון, הבריאות, הרווחה ותחושת השייכות החברתית, ונקווה שמגמת השיפור תמשיך גם השנה.


קראו גם:

הבעיה המרכזית של חולון


החולונים נמצאים בתחתית הטבלה (מקום 19 מתוך 19) בכל הקשור לחוסר שביעות רצון ממשך ההגעה לעבודה. במילים אחרות: פקקים ועומסי תנועה שמכבידים על חייהם ותחבורה לוקה בחסר לתחושתם.
מרבית תושבי חולון אינם עובדים בעיר, אלא בערי לווין (תל אביב, ראשון לציון ואף צפונה ודרומה יותר) ולכן מדובר בנתון משמעותי עבור תושבי העיר: 54.7 אחוז דיווחו על אי שביעות רצון מזמני ההגעה לעבודה, כך שנראה שהחולוניים תקועים לא מעט בפקקים, יתכן מאוד שהסיבה לכך היא עבודות הרכבת הקלה הנרחבות המתבצעות בעיר וגורמות ללא מעט חסימות ושיבושי תנועה.

3 צפייה בגלריה
פקק במחלף וולפסון בכניסה לבת ים
פקק במחלף וולפסון בכניסה לבת ים
קשה להגיע לעבודה מחולון
(צילום: שאול גולן)

מעיריית חולון נמסר בתגובה: "בעיריית חולון שבעי רצון מהעלייה היפה שחלה במדדי איכות החיים בעיר ובמיקומה של חולון במדד. בכמחצית מהמדדים שנבדקו מצבה של חולון טוב יותר מהממוצע הארצי, ובהם: זכאות לבגרות, שיעורי למידה בגילי 17-15 ומיחזור - בין הנושאים שהעירייה שמה עליהם דגש ומשקיעה בהם משאבים רבים. יודגש כי במדד נבדקו מדדים מגוונים, שמרביתם אינם קשורים לפעילות העירייה ולשירותים שהיא מעניקה לתושבי העיר, דוגמת: בריאות, רמת הכנסה וכדומה".