בעוד מספר ימים תשודר ב-Hot סדרת דוקו-פשע החושפת את הסיפור הלא ייאמן על משה לוי, הרוצח הסדרתי מבת ים, שפגע בקורבנותיו באמצעות זריקות נפט. איך הפך החשמלאי הכריזמטי לאחד הפושעים המסוכנים בארץ, הצליח להתל בכל הסובבים אותו, כולל חוקרי משטרה מנוסים, ומה הקשר שלו למפיק ההוליוודי ואחד העדים המרכזיים במשפט נתניהו, ארנון מילצ'ן?
וגם: בעיתוי מצמרר נעצר השבוע תושב ירושלים בחשד שהזריק חומר רעיל לאשתו, שנותרה נכה. לטענת המשטרה, יש בידיה עדויות כי החשוד חיפש במחשבו מידע על שיטות הרעלה שונות, ביניהן של 'מזריק הנפט'.
8 צפייה בגלריה
"מזריק הנפט". הרוצח הסדרתי הראשון של בת ים
"מזריק הנפט". הרוצח הסדרתי הראשון של בת ים
"מזריק הנפט". חסר רחמים
(צילום: מתוך הסדרה "מזריק הנפט" באדיבות ערוץ Hot8)

הפריצה לביתו של ארנון מילצ'ן


משה לוי נולד ב-1950 והתגורר בבת ים. את העבירות הפליליות הראשונות שלו ביצע כנער, ובעקבות כך נשלח למוסדות שיקום לנוער עברייני. בשנת 1972 הכיר את אילנה עובד מבת ים, כשהייתה באותו הזמן חיילת בת 18. שנה לאחר מכן הם התחתנו, ונולדו להם שתי בנות.
בשלהי שנות ה-70 החל לוי לעבוד בשלל עבודות מזדמנות, בהן חשמלאי, שיפוצניק, אינסטלטור וצבע, ולקראת סוף שנת 1979 הוזמן לעבודות תיקון בביתו של המפיק ההוליוודי ואספן האמנות, ארנון מילצ'ן (ואשר מעורב היום במתן עדות במשפט נתניהו). מילצ'ן התגורר בדירת גג דו-קומתית בהרצליה והיה ברשותו אוסף ציורים יקרי ערך. מילצ'ן נהג לשהות מחוץ לישראל במשך ימים רבים ולכן העסיק עובדת משק בית, שעבדה אצלו והחזיקה במפתחות לדירתו.

קראו גם:

מאחר שעובדת המשק לא הצליחה למצוא את השרברב הקבוע של מילצ'ן, לוי הוזמן כדי לבצע עבודות תיקון לאחד מברזי הבית. לוי הגיע לבית לבצע את התיקון וסרק את כל החפצים יקרי הערך. הוא שיתף את חברו אבי משען בתוכנית הפריצה שתכנן והציע לו להצטרף אליו. לאחר שסיכמו על הפריצה, יצר לוי קשר עם עובדת משק הבית בטענה שהוא צריך לבצע בדיקה חוזרת והסביר שיבוא עם משען שישמש כעוזר. משען דאג לגנוב את המפתחות לדירה ולשכפלם.

8 צפייה בגלריה
משה לוי בבית המשפט עם עורך דינו
משה לוי בבית המשפט עם עורך דינו
משה לוי בבית המשפט עם עורך דינו
(צילום: מיכאל קרמר)

לאחר שסיימו את "עבודתם", סיכמו עם סוחר על סכום שיקבלו תמורת יצירות האומנות שגנבו.
בקומת הגג בבניין של מילצ'ן הייתה דירה נוספת, דירתו של איש העסקים בארני באלקום, שהיה מראשי יהדות בריטניה, ובדרך כלל התגורר בלונדון אך ביקר בישראל לעיתים תכופות. בינתיים ובטרם מכירת הציורים, פרץ לוי לביתו של באלקום וגנב פנקס צ'קים, סכו"ם מכסף ועוד.
מספר שבועות לאחר הפריצה לביתו - באוקטובר 1979, ביקר באלקום בישראל וגילה שפנקס הצ'קים שלו נעלם, וסבר כי איבד אותו. חודש לאחר מכן ביקר שוב בארץ וגילה כי נעלמו לו עשרות כלי סכו"ם וצלחות מכסף. לאחר ששב ללונדון, גילה שהופקד בבנק לאומי ביפו צ'ק על סך 3,000 לירות שטרלינג (250,000 לירות ישראליות דאז, 90,000 שקל נכון ליוני 2024) על ידי לוי, בחשבון שפתח זמן קצר לפני כן. מספר ימים לאחר מכן, פתח לוי חשבון בנק בבנק הבניה לישראל והפקיד צ'ק נוסף מפנקסו של באלקום, הפעם על סך 5,000 לירות שטרלינג (שהיו שוות אז כ-416,000 לירות ישראליות, 150,000 שקל נכון ליוני 2024).
ב-17 בדצמבר 1979 החליטו הארבעה לבצע את הפריצה לבית של מילצ'ן. הם גנבו כ-13 ציורים יקרי ערך של פבלו פיקאסו, מאנה כץ, רנה מגריט, נחום גוטמן ונפתלי בזם. יום לאחר מכן, גילתה עובדת המשק את הפריצה והזעיקה את המשטרה. אחד מחשודי המשטרה היה, כמובן, לוי.

8 צפייה בגלריה
ארנון מילצ'ן
ארנון מילצ'ן
ארנון מילצ'ן
(צילום: גטי אימג'ס )

מספר ימים לאחר מכן, אנשי בנק לאומי פנו למשטרה בעניין הצ'קים הגנובים של באלקום וביקשו מלוי להגיע לסניף בנק הבנייה לישראל ב-21 בדצמבר, שם נעצר בחשד לגניבת פנקס הצ'קים. לאחר שהבינו כי קיים קשר בין הפריצה לביתו של מילצ'ן לגניבת הצ'קים של באלקום, נחשד לוי גם בפריצה לבית וגניבת התמונות של מילצ'ן. תוך ימים בודדים, נשבר לוי בחקירתו והחל להסביר לחוקריו כיצד ביצע יחד עם חבריו את הפריצה. לוי הורשע ונידון לחמש שנות מאסר, מהן ריצה בפועל שנתיים וחצי. בית המשפט החליט להקל בעונשו משום שלוי התאלמן לאחרונה מאשתו אילנה, והוא נשאר לטפל לבד בשתי בנותיו הקטנות. אולם מספר שנים לאחר מכן - התברר כי לוי רצח את אשתו.


8 צפייה בגלריה
מזריק הנפט ואשתו אילנה שרצח
מזריק הנפט ואשתו אילנה שרצח
מזריק הנפט ואשתו אילנה שאותה רצח
(צילום: ארכיון ידיעות אחרונות)

רצח אשתו אילנה


בין השחרור מהכלא למעצרו של לוי (בעקבות הפריצה לביתם של מילצ'ן ובאלקום), החלו היחסים בין לוי לאשתו אילנה להתדרדר אך אילנה נכנסה להריון שלישי. לאחר שלוי נעצר בעקבות גניבת פנקס הצ'קים של באלקום, הודיעה אילנה כי ברצונה להתגרש, ובניגוד לרצונו היא ביצעה הפלה.
במרץ 1980, שם לוי סם מרדים במשקה ששתתה אילנה ולאחר שנרדמה, הזריק לה תערובת של כלורופורם, דבק אפוקסי ואפטר שייב. מספר ימים לאחר ההזרקה, החלו להופיע על גופה מורסות וחום גופה עלה. שלושה חודשים אחרי היא נפטרה מזיהומים בדם. לימים, הרופא שניתח את גופתה של אילנה העיד שמצא נזק במוחה שלא נגרם מחיידקים, אלא ממשהו מלאכותי וחיצוני.
בדצמבר 1980, כשהוא כבר אלמן, לוי הגיש חנינה לנשיא המדינה, יצחק נבון, ושוחרר בתחילת 1982. לאחר השחרור - נחשד לוי שאנס ארבע נשים בדירתו, אך לא הואשם כי הנשים לא אותרו.

8 צפייה בגלריה
בת זוגו סוזאן אמויאל
בת זוגו סוזאן אמויאל
בת זוגו סוזאן אמויאל
(צילום: ארכיון ידיעות אחרונות)

ניסיון רצח בת הזוג סוזאן אמויאל


בקיץ 1983, הכיר לוי את סוזן אמויאל, צעירה בת 21 מבת ים שעבדה במסעדת "רימני". לוי החל לחזר אחרי סוזאן, אך זו דחתה אותו מפאת גילו. בסוף אוקטובר 1983 לוי הציע לה לנסוע איתו לשווייץ וכשחזרו הציע לה לטפל בבנותיו. אמויאל הסכימה והחלה לעבוד אצלו. במהלך העסקתה הביא לוי לאמויאל מתנות, חלקן היו באמצעות צ'קים ללא כיסוי שהוציא.
כמה ימים לאחר תחילת העסקתה, לוי שם לה סם בקפה ואנס אותה. לאחר מכן, החלה אמויאל לחוש ברע ונלקחה לבית החולים וולפסון עם מורסות בגוף. לאחר זמן קצר, האחיות בוולפסון זיהו את לוי כגבר שאשתו אושפזה ומתה בעקבות מורסות בגופה. הרופאים חשבו כי לוי חולה באיידס והוא הדביק את שתי הנשים במחלה, שהייתה חדשה בישראל באותם ימים.

8 צפייה בגלריה
"מזריק הנפט". הרוצח הסדרתי הראשון של בת ים
"מזריק הנפט". הרוצח הסדרתי הראשון של בת ים
"מזריק הנפט". הרוצח הסדרתי הראשון של בת ים
(צילום: מתוך הסדרה "מזריק הנפט" באדיבות ערוץ Hot8)

הרופאים העריכו כי הורעלה ודיווחו למשטרה. בעקבות כך, החלה חקירה פלילית שבמסגרתה הועברה אמויאל לחדר נפרד בו הותקנו מצלמות נסתרות. באותו הזמן זייף לוי מכתב מהרבי מליבוביץ', שבו נכתב כי כדי להחלים, על אמויאל להתחתן עם "הצדיק" שמטפל בה. תחילה, דחתה אותו על הסף אך לאחר שכנועים מצד משפחתה, הסכימה ונקבע תאריך לחופה. עם זאת ובעקבות אי-שקט, בדקה אמויאל את המכתב וגילתה כי הוא מזויף.
מספר ימים לאחר הגילוי ועל אף בקשותיה שלא להגיע אליו יותר, לוי נכנס לחדרה דרך החלון וניסה להתיז על עיניה חומרי חיטוי, אמויאל הזעיקה את השוטרים והוא נעצר. בחיפוש בדירתו נמצאו מזרקים ונפט.
באפריל 1984, נפתח משפטו של לוי. הסנגורית שלו טענה שלוי לוקה בתסמונת מינכהאוזן באמצעות שליח ולכן הוא איננו כשיר לעמוד לדין. כעבור שנה הורשע בהריגת אשתו אילנה, ניסיון רצח של אמויאל, גרימת חבלה חמורה בכוונה מחמירה, גרימת פציעה מתוך כוונה מחמירה ובאינוס. לוי נידון לכ-46 שנות מאסר, אחד מעונשי המאסר הארוכים ביותר שהוטלו עד אז בישראל. ערעורו לבית המשפט העליון נדחה.

8 צפייה בגלריה
משה לוי בבית המשפט
משה לוי בבית המשפט
משה לוי בבית המשפט
(צילום: שאול גולן)

ניסיון רצח חברו לכלא דרור לוי


בתקופה שבין כניסתו לכלא איילון לניסיון הרצח הבא שביצע, נחשד לוי בקבלת טובות הנאה מיזמים פרטיים, שהזמינו עבודות מבית המלאכה שבכלא, ובשל כך הועבר לאגף נפרד. בכלא התיידד עם האסיר דרור לוי שנשפט ל-22 שנות מאסר. באפריל 1988 סימם משה את דרור, שאיבד הכרה. בהמשך נהג לסמם אותו עם כדורי שינה ואנס אותו בשנתו. עם הזמן, החל גם להזריק לגופו של דרור כימיקלים, בעיקר מדללי צבע.

8 צפייה בגלריה
 קטעי עיתונות
 קטעי עיתונות
קטעי עיתונות
(צילום: ארכיון ידיעות אחרונות)

ביוני 1990 הורשע משה לוי בגרימת חבלה חמורה לדרור לוי ובביצוע מעשה סדום ונידון ל-20 שנות מאסר נוספות והיה אמור להשתחרר רק ב-2050. כמה חודשים לאחר מכן, חלה בסרטן ומת ב-28 בנובמבר 1991.
הסדרה "מזריק הנפט" (שלושה פרקים) תשודר החל מיום ראשון, 26 ביוני, 2024, בשעה 21:15, בערוץ Hot8.