שתי תושבות חולון לשעבר, שנהגו לסייע להורים לילדים בעלי מוגבלות לממש את זכויות ילדיהם, חשודות בביצוע עבירות של הונאה בכספי ציבור באמצעות הגשת מסמכים מזויפים לביטוח הלאומי, וגבייה של סכומים מופקעים ממשפחות הילדים.
3 צפייה בגלריה
הונאה של עשרות מיליונים. הביטוח הלאומי בחולון
הונאה של עשרות מיליונים. הביטוח הלאומי בחולון
הונאה של עשרות מיליונים. הביטוח הלאומי בחולון
(צילום: קובי קואנקס)
אחת מהסיבות ששתי הנשים הצליחו במעשים בהן הן חשודות, כך על פי הנטען, היא שהביטוח הלאומי, כחלק מצמצום הבירוקרטיה והרצון לייעל את השירות לאזרח, ובדגש על נכויות ילדים, קידם הקלות בהליך, על פיו לא נדרשת במקרים רבים הגעה של ילד עם מוגבלות לוועדה רפואית, אלא ההערכה נעשית בהתבסס על מסמכים רפואיים רשמיים מרופא ומרפאה מוסמכים, המפרטים את מצבו של הילד, והכרה בקריטריונים המזכים בקצבה.

העירייה הגישה תלונה


בתחום החינוך המיוחד בחולון קיימות יוזמות פרטיות רבות, רובן מוערכות וחיוביות, אך כבר מספר שנים שקיימת חברה שבעליה טוענים כי באפשרותם לסייע ולקדם מימוש זכויות של ילדים עם מוגבלויות. תחילה הדבר נעשה בהתנדבות ולאחר מכן במחיר סמלי וליווי צמוד, אך לא פעם עלו טענות נגד החברה כי מדובר בשתי נשים תושבות חולון, שעושות בטפסים ואבחונים כרצונן, וכי עבור כסף יספקו כל אישור שנדרש.
תחילה היה נראה כי מדובר בשמועות בלבד, אך בהמשך גם במינהל החינוך של עיריית חולון הבינו את הבעיה ואף הגישו תלונה במשטרה. לאחרונה שתי הנשים שניהלו את פעילות החברה החליטו לעזוב את חולון, אך רשויות החוק לא איפשרו להן לחמוק מזרועות הצדק.

חקירה בביטוח הלאומי


השבוע הותר לפרסום כי בלשים וחוקרים של מחוז ירושלים במשטרה וחוקרים של אגף חקירות בביטוח הלאומי פשטו על משרדיהן ובתיהן של השתיים, והן חשודות בביצוע עבירות של הונאה בכספי ציבור בהיקף של עשרות מיליוני שקלים במהלך השנים האחרונות.
על פי המשטרה, במשך חודשים ארוכים התנהל מעקב ואיסוף חומרים ומידע על החשודות, וכן חשודים נוספים, על ידי אגף החקירות של הביטוח הלאומי, והמידע הועבר אל מפלג ההונאה של היחידה המרכזית במשטרה, וחוליית חילוט ואכיפה כלכלית במחוז ירושלים של המשטרה, שפתחו בחקירה סמויה בשיתוף פעולה עם אגף חקירות בביטוח הלאומי.
החקירה הפכה לגלויה כאשר 70 שוטרים פשטו על בתיהם ומשרדיהם של חשודים רבים, המעורבים על פי החשד בעבירות הונאה בהיקף של עשרות מיליוני שקלים בכספי ציבור, תוך הצגת מצגי שווא, זיוף מסמכים ומסירת מידע כוזב.

3 צפייה בגלריה
מעצר אישה
מעצר אישה
החוקרים פשטו וביצעו מעצרים
(צילום המחשה: shutterstock)

החשודים שנעצרו, בהם בעליהם ועובדיהם של משרד הטוען כי הוא מסייע בתחום הגשת תביעות נכות לביטוח הלאומי, ואנשים נוספים, הועברו לחקירה משותפת של מפלג הונאה בימ"ר ירושלים, ונציגי אגף חקירות בביטוח הלאומי.
בהתאם להתפתחויות החקירה, יובאו המעורבים לדיון בפני בית המשפט להארכת מעצר. עוד נמסר מהמשטרה, כי בכוונתה לפעול לחילוט רכוש ונכסים שנתפסו עד כה וייתפסו בהמשך, כחלק מהליך אכיפה כלכלית נגד המעורבים.

בקשות עם מאפיינים דומים ומחשידים


במהלך השנה החולפת הבחינו באגף החקירות של הביטוח הלאומי במספר גדול של בקשות להכרה בנכות לילדים, שהתקבלו במוסד והיו בעלות מאפיינים דומים ומחשידים.

3 צפייה בגלריה
ביטוח לאומי
ביטוח לאומי
הבחינו במספר רב של בקשות דומות וחשודות
(צילום אילוסטרציה: נמרוד גליקמן)

בעקבות כך החלה החקירה, במסגרתה אותרו מאות בקשות שעל פי החשד בוצע בהן שימוש במסמכים מזויפים, ושהוגשו לסניפים השונים של המוסד לביטוח לאומי. עוד עלה בחקירה, כי במקרים רבים הוגשו בקשות עבור שני ילדים מאותה המשפחה, וזאת על פי החשד, במטרה להגדיל את תשלומי הקצבאות החודשיות שהם מקבלים. התשלומים, כתוצאה ממעשי ההונאה לכאורה, נאמדים בעשרות מיליוני שקלים ואף יותר.

קראו גם:

מהביטוח הלאומי נמסר: "הביטוח הלאומי עושה מאמצים רבים לטובת צמצום בירוקרטיה, שירותיות והסתמכות על גורמי רפואה מקצועיים, מבלי לטרטר אזרחים לוועדות הרפואיות. נדרשת אחריות ציבורית כוללת ומידה של ערבות הדדית כדי להבין שכל ניסיון מרמה כזה פוגע בנזקק, בנכה, במשפחות שצריכות סיוע, ומדובר בפשע פלילי, חברתי ומוסרי גם כלפיהם. הביטוח הלאומי ואגף החקירות יחד עם משטרת ישראל ימשיכו לעבוד יחד, מתוך אחריות חברתית, כדי לעצור את המבקשים להרע ולהזיק, ולוודא שהקצבאות יגיעו למי שבאמת ובתמים זקוק לכך".