עם התפרצות נגיף הקורונה נסגרו כל מסגרות הגיל השלישי, ביניהן גם "בית להיות" להנצחת השואה של החברה העירונית "רשת קהילה ופנאי". מנהל המרכז, חן שובל, והרכזת, אביבית קורן, יצאו לחל"ת אך שמרו על קשר עם הניצולים ואף ערכו לראשונה אירוע יום זיכרון לשואה ולגבורה באמצעות אפליקציית זום. בנוסף, הם נערכים לקיים את הפעילות בהתאם לעידן החדש, שנראה הוא כאן כדי להישאר.
2 צפייה בגלריה
נעים להכיר: אנחנו הקשישים
נעים להכיר: אנחנו הקשישים
נעים להכיר: אנחנו הקשישים
(צילום: shutterstock)
"זה היה ממש מרגש, הרבה ניצולים הקליטו את עצמם מראש והיו לנו אלפי צפיות. בחודש יוני חזרנו לעבודה, אבל אין באמת פעילות שגרתית. בשל החשש ניצולים רבים כלל לא יוצאים מהבית".
כיצד הם מתמודדים עם הקורונה?
"בהתחלה הם היו חדורי אנרגיה ואופטימיות, חולמים על הרגע שישובו לשגרה. היום הם מדברים אחרת. המצב קשוח מדי עבורם, הבדידות קשה להם. ברשת קהילה ופנאי יש לנו מערך שלם בו חברים גם הרווחה בחולון ו'עמך' ואנחנו פועלים כדי לבנות תוכניות עבור הגיל השלישי שהצרכים שלהם התשנו, היום גם קשיש עצמאי זקוק לסיוע ברכישת תרופות ובטיול לכלב".
2 צפייה בגלריה
חן שובל
חן שובל
חן שובל
(צילום: קובי קואנקס)
כיצד אפשר להמשיך להנציח את השואה ללא הניצולים?
"זאת שאלה שהיינו צריכים לשאול את עצמנו מזמן כי הם לא כאן לנצח, אבל הסגר האיץ את התהליך. הכנו קורסים להכשרת נותני עדות מדור שני ושלישי, שלצערי הוקפאו עקב הקורונה. היום אנחנו בונים מערך פדגוגי חדש, שמיועד ללמידה בבתי ספר, כי לצערי כיום הסיטואציה של ניצול שואה אחד שמוקף ב־30 ילדים לא תעלה על הדעת ואנחנו חייבים למצוא לה תחליף. הקורונה כאן כדי להישאר ואנחנו חייבים ללמוד לחיות איתה".