כבר תקופה ארוכה שתושבי שכונת ותיקים בחולון נאבקים בהקמת בניינים גבוהים בשכונה במסגרת עבודות תמ"א 38. לטענתם, לא ייתכן כי באזורים בשכונה בהם כל המבנים נמוכים תתבצע בנייה רוויה, שתפגע באיכות חייהם. עוד הם טוענים כי לא מקובל שעיריית חולון תעניק אישורים מבלי שיש לה תוכנית מתאר מסודרת, זאת לאחר שתוכנית המתאר "חולון 2030" בוטלה, ובימים אלו הוועדה המקומית נדרשת לאשר את התוכנית החדשה "חולון 2040".
1 צפייה בגלריה
הבית ברחוב עמל. "האופציה היחידיה שלנו - בג"ץ"
הבית ברחוב עמל. "האופציה היחידיה שלנו - בג"ץ"
הבית ברחוב עמל. "האופציה היחידיה שלנו - בג"ץ"
(צילומים: קובי קואנקס)
בימים אלה מתנהל מאבק משפטי על מבנים ברחוב כצנלסון, ברחוב ויתקין וברחוב אנילביץ', אך לטענת התושבים נראה כי דווקא הפרויקט ברחוב עמל 28 מצליח להשיג תקדים בעייתי עבורם.
המבנה קיבל את אישור הוועדה המקומית והוועדה המחוזית, לארבע קומות וגג, אך כשהובא לפתחה של ועדת הערר, התושבים המתנגדים זכו. היזם פנה לבית המשפט לעניינים מנהליים, שם נדרשו שתי הוועדות להשיב לטענות וכך גם התושבים. במהלך הדיון, טוענים התושבים, נראה לא אחר מאשר יו"ר סיעת ש"ס, סגן ראש העירייה וממלא מקומו, חיים סברלו, מתייצב בדיון ומשוחח עם עורכי הדין. מבדיקה במסמכי החברה עולה כי בניו של סברלו הם הבעלים של החברה וסברלו עצמו שותף בשטח המדובר. סברלו, שגם חבר בוועדה המקומית לתכנון ובנייה, מבהיר כי לא היה נוכח בדיון שעסק בתוכנית הנוגעת לבניין שברחוב עמל 28, אלא חבר מועצה אחר, זאת למרות שבדיון המדובר יו"ר הוועדה נעדר וסברלו החליף אותו.
בית המשפט אמנם קיבל את טענות התושבים באופן חלקי, אך החזיר את הדיון לוועדה המחוזית ופסק כי העירייה רשאית להעניק את האישורים בהשראת תוכנית המתאר שעתידה להיות מאושרת. לטענת התושבים, משמעות הדבר היא כי סברלו יושב בוועדה שמאשרת את התוכנית שבהשראתה יקבל הפרויקט שלו אישור.
"איך אפשר להילחם בזה?", אומר אחד מהתושבים שמשתתף בהתנגדות, "למרות שבית המשפט כביכול צידד בנו הוא החזיר אותנו לוועדה המחוזית, שכבר אישרה את התוכנית, ופסק כי לעירייה מותר להסתמך על תוכנית שטרם אושרה, תוכנית שסברלו בעצמו שותף בקבלת ההחלטות כיצד היא תיראה. ברור לנו שהוועדה המחוזית תאשר לו את התוכנית, אבל הכל מסתמך על החלטה של הוועדה המקומית בה יש לו כוח גדול. לצערי כולם מקבלים את האמירות בוועדה המקומית כתורה מסיני, אבל אנחנו יודעים שזה לא ככה. האופציה היחידה שלנו היא בג"ץ ויש לזה משמעות כלכלית שלא בטוח שאנחנו מסוגלים לעמוד בה".
מחיים סברלו נמסר בתגובה: "החברה בבעלות שני ילדיי, אני אחד משלושת הבעלים של השטח ומשלם ארנונה על המקום ומעולם לא הסתרתי את זה. לא נכחתי בדיונים על השטח שהתקיימו בוועדה המקומית, אני מעורה בחוק ומקפיד להימנע מניגוד עניינים, ומעולם לא פעלתי על מנת לקדם את התוכנית. כמובן שלוויתי אותם בדיונים המשפטיים כאביהם וכשותף בשטח. במידה והפרויקט יצא לפועל, הכל ייעשה על פי חוק ובהקפדה רבה".
מעיריית חולון נמסר: "דוחים את הטענות וכל חשש לניגוד עניינים. גם באשר להשתתפות חבר ועדה מקומית בתוכנית החלה על כל העיר אין בה חשש לניגוד עניינים, גם אם לתכנית ישנה השלכה, טובה או רעה, על חבר הוועדה. התכנית הכוללנית הוכנה על ידי כ־12 משרדים שונים, ובנסיבות אלו, היכולת של חבר ועדת המשנה להשפיע על מתווה התכנית שולית ביותר, אם בכלל".