אירועי ה-7 באוקטובר והמלחמה יצרו אתגרים חדשים של שמירה על רצף טיפולי לצד מתן מענה המותאם לצרכים שעלו בשל האירועים ביישובי העוטף ופינוי תושבים מבתיהם. התחום המאתגר מכל הוא המענה בתחום הנפשי והרגשי על רקע האירועים הקשים ותחושות החרדה, הצער והכאב המלווים את הציבור הישראלי.
היכולת להמשיך ולהעניק שירותים רפואיים רציפים כסדרם במציאות המשתנה היא עדות למחויבות ולחוסן של הצוותים הרפואיים למטופליהם.
סיפוריהם של הצוותים בכללית, המשתפים באתגרים האישיים והמקצועיים שלהם, מייצגים את סיפור העמידה של העורף הישראלי.

3 צפייה בגלריה
המרכז לבריאות הנפש של כללית מחוז תל אביב יפו ברמת חן
המרכז לבריאות הנפש של כללית מחוז תל אביב יפו ברמת חן
המרכז לבריאות הנפש של כללית מחוז תל אביב יפו ברמת חן
(צילום: דוברות כללית)

“כשמהמלחמה פרצה, נפתחה מרפאת ‘חרבות ברזל’ של כללית במלון דן פנורמה ובה גם צוות גדול של 10 מטפלים ממרכז בריאות הנפש ברמת חן שכלל פסיכיאטרים, עובדים סוציאליים ופסיכולוגים. נתנו מענה בשלב הראשון למפונים שפונו למלון ולמלונות סמוכים מהצפון ומהדרום, זאת כמובן במקביל לעבודה המאומצת במרכז בריאות הנפש רמת חן הפועל בשיגרה בקהילה” מספר פרופסור מיקי בלוך, סגן מנהל המרכז לבריאות הנפש רמת חן כללית מחוז תל אביב-יפו.

"יש מטופלים שהגיעו שבועיים אחרי האירועים"

"הטיפולים הנפשיים מותאמים ונעשים לכלל המעגלים שנפגעו כתוצאה מהמלחמה ומאירועי ה7 באוקטובר. המעגל הראשון של הנפגעים הם תושבי קיבוצים שהיו בבית בזמן ההתקפה עליהם, תושבים שהסתגרו בממ"דים, אנשים שבני המשפחה שלהם נהרגו או נחטפו, מפונים מהצפון שהשתתפו במסיבה ברעים, תושבים רבים משדרות שיצאו בבוקר שבת לבית כנסת או יצאו עם הכלבים ונתקלו במחבלים ונסו על חייהם.
"במעגל השני נמצאים אנשים שהיו קרובים לאירועים, אבל לא נפגעו בצורה ישירה, חלקם מגיעים עד היום עם תסמינים של פוסט טראומה מלאה שכוללים זכרונות קשים של קולות ירי ושל מראות של מחבלים שמסתובבים מתחת לבית שלהם. אלה מצבים שחשבו שיחלפו לבד אבל הם לא חלפו ולכן הם מגיעים לטיפול.
במעגל השלישי נמצאים מפונים שלא עברו טראומה משמעותית אבל חווים בעיות הסתגלות לסיטואציה: להיות עקורים מביתם בשילוב אי-ודאות לגבי העתיד, גורם לחלק מהאנשים להיכנס למצבי חרדה מאוד לא פשוטים שדורשים טיפול".

"יש כאלה שחווים אשמה על כך שהם ניצלו"

חלק גדול מנפגעי השביעי באוקטובר הם צעירים וצעירות שרק רצו לרקוד וליהנות, רבים מהם ממרכז הארץ ומתל אביב. למרכז לבריאות הנפש בכללית מחוז תל אביב יפו מגיעים לא רק אותם צעירים וצעירות שהיו במסיבה אלא גם חבריהם שמתמודדים עם אובדן ותחושות שונות.
ד"ר יהונתן חרמון, מנהל מחלקת מיון, קבלה והשהייה במרכז לבריאות הנפש ברמת חן מספר כי כמות הפונים לבקשת עזרה מקצועית במרכז לא יורדת מאז שפרצה המלחמה, "מאחר וזהו אירוע מתגלגל, אנחנו תוך כדי היום-יום מנסים לדייק ולראות מה כל מטופל צריך ולהתאים את הטיפול עבורו".
יש מטפלים ייעודים רק לניצולים של הפסטיבל וניצולי הקיבוצים?
"כן בוודאי, בשוטף אנחנו מטפלים בהרבה נפגעים בפוסט טראומה ויש לנו יחידה של פוסט טראומה, במקרה הזה הפעלנו צוותים מיוחדים מתוך הצורך והידיעה כי יש כמות גדולה של נפגעים".
ד"ר חרמון וליהיא מרון עובדת סוציאלית במיון רמת חן מספרים כי מה שעובר על חלק גדול מניצולי פסטיבל נובה חוזר על עצמו: "יש מי שהיו שם, וניסו להדחיק ולהמשיך ולתפקד כרגיל אבל עם הזמן הם הבינו שהתפקוד ויכולת התמודדות שלהם לא מספקים. הם חווים אשמה שהם היו וניצלו. הרי בסופו של דבר מי שרד בנובה? מי שהחליט לפנות שמאלה ולא ימינה, זה היה רנדומלי לחלוטין והדבר יכול להביא לרגשות אשם למה דווקא אני ניצלתי למה הוא לא. אשמה הא נקודה מאוד משמעותית ונפוצה בפוסט טראומה.
"חשוב להדגיש כי התגובה הראשונית לאירוע המאוד קשה הזה היא מאוד קיצונית בהתחלה, גם של הגוף וגם של הנפש, אבל זו גם תגובה נורמלית למצב לא נורמלי, ורוב האנשים עם הזמן כן ייצאו מזה".

3 צפייה בגלריה
ליהיא מרון, עו"ס מיון מרכז לבריאות הנפש רמת חן וד"ר יהונתן חרמון, מנהל מיון מרכז לבריאות הנפש רמת חן
ליהיא מרון, עו"ס מיון מרכז לבריאות הנפש רמת חן וד"ר יהונתן חרמון, מנהל מיון מרכז לבריאות הנפש רמת חן
ליהיא מרון, עו"ס מיון מרכז לבריאות הנפש רמת חן וד"ר יהונתן חרמון, מנהל מיון מרכז לבריאות הנפש רמת חן
(צילום: דוברות כללית)

איך אפשר לעבור טראומה כזו קשה?
"הכוחות הנפשיים שלנו מעבדים את הטראומה ונותנים לנו להגיד 'חוויתי אירוע טראומטי, הוא תמיד יישאר אצלי ויעורר בי אמוציות אבל אני כן אצליח לצאת מזה ולתפקד', בסופו של דבר, רוב האנשים שחווים אירוע טראומטי יכולים להתמודד איתו לבד, ואלה שלא צריכים לפנות לטיפול, ורוב האנשים אחרי המפגשים הראשוניים איתנו לא צריכים המשך טיפול".
מה השתנה אצלכם המטפלים?
ד"ר חרמון: "המטפלים נחשפים לסיפורי זוועות ברצף, יש מצבים שהם שומעים שש-שבע שעות סיפורים מסמרי שיער וזה כלשעצמו יכול לגרום לטראומה אצל המטפל. אז בתור פסיכיאטרים מפתחים מצד אחד עור עבה ומצד שני אנחנו אמפתיים ורגישים ואפשר להיות חלק מהסיפור ברמה המקצועית".
פרופ' בלוך: "כצוות אנחנו מלווים שתי משפחות שחוו גם אובדנים בנפש ולחלק מהמשפחה היו חטופים בעזה, כל התהליך של הליווי כלל רגעי אבל, חרדה וגם שמחה כאשר חלק מהמשפחה שוחרר. זה היה מאוד מטלטל וגורם להזדהות מאוד עמוקה. האירוע שאנחנו עוברים הוא אירוע כל כך ייחודי מכל מה שהכרנו ועברנו עד כה".

3 צפייה בגלריה
פרופסור מיקי בלוך, סגן מנהל המרכז לבריאות הנפש  של כללית מחוז תל אביב-יפו ברמת חן
פרופסור מיקי בלוך, סגן מנהל המרכז לבריאות הנפש  של כללית מחוז תל אביב-יפו ברמת חן
פרופסור מיקי בלוך, סגן מנהל המרכז לבריאות הנפש של כללית מחוז תל אביב-יפו ברמת חן
(צילום: דוברות כללית)

פרופ' פז תורן מנהלת המרכז לבריאות הנפש רמת חן מסכמת: "מרכז בריאות הנפש רמת חן היה ערוך והתאים את עצמו באופן מיידי למצב החדש. הצוותים שלנו יצאו למשלחות בבתי מלון בתל אביב ובאילת, טיפלו ומטפלים באנשים שעברו טראומות קשות ב-7 לאוקטובר כולל ניצולי המסיבה, ובמפונים. ההתגייסות של כלל הגורמים היא פשוט מרגשת".

בשיתוף כללית מחוז תל אביב יפו