יוצאים להליכה? עם הרופאה!
השירות: "walk with a doc"
כל מי שאי פעם ניסה להתחיל להיכנס לכושר יודע שהחלק הכי קשה הוא היציאה מהבית. לכן, קבוצת הליכה תורמת מאוד למוטיבציה. ד"ר ברית לוטן גולדשטיין, מומחית ברפואת משפחה ומנהלת את מרפאת רמת אביב ג' בכללית מחוז תל אביב יפו, לקחה את הרעיון הזה צעד אחד קדימה וכחברת ועד החוג לרפואת אורחות חיים באיגוד רופאי המשפחה החליטה לייבא לתל אביב את תוכנית "walk with a doc" שפועלת ביותר מ-500 מקומות ברחבי העולם.
מה זו רפואת אורחות חיים?
"זה תחום שהתפתח בעשורים האחרונים והרעיון בבסיסו הוא שמחלות כרוניות ניתנות לניהול טוב יותר עם אימוץ אורח חיים בריא. היסודות המרכזיים הם תזונה בריאה, פעילות גופנית, הימנעות מעישון, מניעה וטיפול בסטרס, שינה תקינה ועידוד קשרים חברתיים. למעשה במסגרת העבודה אני מעוניינת לקיים מרפאה שמקדמת אורח חיים בריא וכך נולד הרעיון להביא אלינו את תוכנית "walk with a doc".

6 צפייה בגלריה
ד"ר ברית לוטן גולדשטיין
ד"ר ברית לוטן גולדשטיין
ד"ר ברית לוטן גולדשטיין
( צילום: דוברות כללית מחוז תל אביב יפו)

הרעיון של התוכנית פשוט ומקורי: צוות המרפאה מקים קבוצת הליכה שמיועדת לאנשים בוגרים וכשירים ללכת. יחד הם צועדים באופן קבוע באזור המרפאה. "בתחילת המפגש אחד מאנשי הצוות מציג נושא שקשור לרפואה מונעת, יוצאים להליכה ובמהלכה מדברים על נושאי בריאות, אפשר להתייעץ וכמובן במקביל לעשות ספורט", מסבירה ד"ר גולדשטיין ומוסיפה: "הרעיון הוא שמטופלים שמסוגלים ללכת אבל לא עושים את זה, ישתתפו בקבוצה, במחשבה שזה גם ייצור חברויות וקבוצות בתוך הקבוצה שימשיכו ללכת יחד בתדירות יותר גבוהה, וזה ישפר להם את הבריאות".
בעולם זה כבר עובד. הניסיון מלמד שאמנם בהתחלה "הולכים רק עם הרופא" אבל קבוצות ההליכה מובילות תהליך התנעה שמעודד אנשים שצועדים בתדירות נמוכה להמשיך וללכת, גם בלי הצוות הרפואי. "היום אנחנו יודעים שאורח חיים בריא הוא הדרך הטובה ביותר לשפר את הבריאות גם כמניעה וגם כטיפול ושיפור איכות חיים. התוכנית תתחיל לפעול ממש בקרוב, אז קדימה תתחילו ללכת.

הטיפול הופך לזמין, קל ופשוט יותר
השירות: אחות מומחית סכרת שמגיעה עד למרפאה שלכם
כל מי שאובחן בסוכרת יודע שזה הרגע לעשות שינוי משמעותי באורח החיים. מדובר במחלה כרונית מורכבת שעלולה להסתבך, ולכן חשוב להיות תמיד עם האצבע על הדופק. בכללית הופכים את הטיפול והמעקב לפשוטים וקלים יותר באמצעות שירות ייחודי ומקצועי של אחות מומחית סכרת.

6 צפייה בגלריה
אסיה גלר בירגר, אחות מומחית סכרת
אסיה גלר בירגר, אחות מומחית סכרת
אסיה גלר בירגר, אחות מומחית סכרת
( צילום: דוברות כללית מחוז תל אביב יפו)

אסיה גלר בירגר, היא בוגרת תואר ראשון ושני בבית ספר לסיעוד "בני ציון" באוניברסיטת חיפה שהוסמכה בתום תהליך הכשרה ממושך כאחות מומחית קלינית בסוכרת. מדי יום היא מגיעה במסגרת שירות "מרפאת סוכרת ניידת" למרפאות שונות של כללית מחוז תל אביב יפו בערים תל אביב וחולון.
מה למעשה התפקיד שלך?
"מוזמנים למרפאה מטופלים שהם לא מאוזנים מבחינת סוכר ואני עורכת איתם פגישת עומק. יש לי לא רק אפשרות להעניק להם שירות נגיש קרוב לבית, כי יש כאלה שמתקשים להגיע עד למרפאות סוכרת מקצועיות או בבתי חולים וכאן אני זו שניידת ומגיעה למרפאה שלהם, אלא גם אפשרות לרצף טיפולי. זה ביקור מעמיק שמאפשר לי לזהות את המכשולים שעומדים בפני המטופל, מה מקשה עליו להגיע לאיזון. כאחות מומחית יש לי אפשרות להפנות לגורמים מקצועיים. אני למעשה נגישה יותר עבורם ויוצרת רצף טיפול מקצועי ראשוני בתוך הקהילה. חשוב להבין שסוכרת דורשת טיפול מתמשך ועלולה לגרום לסיבוכים ותחלואה כמו בעיות לב, כליות, שבץ מוחי. זו מחלה שדורשת טיפול 24/7 מצד המטופל וממני להיות נגישה עד כמה שאפשר".
מה זו אחות מומחית?
"אחות מומחית סכרת עוברת הכשרה מיוחדת ותנאי הסף מאוד קפדניים וכוללים תואר ראשון ושני וניסיון קליני. ההכשרה עצמה מורכבת משנת לימודים ועמידה במבחני שלב א' וב', כמו ברפואה. קבלת ההסמכה מקנה סמכויות טיפול ייחודיות כמו הפניית מטופל לגורמים שונים, בדיקות מעבדה ייחודיות, מתן מרשמי המשך, החלטה על ציוד ייחודי בטכנולוגיה, יעוץ לרופא משפחה ועוד".
אחות מומחית קלינית בתחום סכרת הופכת עבור המטופלים והמטופלות את הטיפול לזמין, קל ופשוט יותר, ובכך למעשה היא מצילת חיים".
בררו על השירות הייחודי הזה גם במרפאה שלכם ושמרו על בריאותכם.

הפוקוס בטיפולי הבית
השירות: מכשיר ה-POCUS החדשני מאפשר אבחנות מהבית
"כשהצוות הגיע אל בית המטופל הוא הלין על כאבים עזים בבטן הימנית העליונה. בעזרת מכשיר ה-POCUS ביצענו אולטרה סאונד מהיר במקום וזיהינו אבן בכיס מרה. המטופל נשלח לניתוח בבית החולים אבל חסכנו לו שעות המתנה במיון, טיפול אנטיביוטי מוקדם שסייע להחלמה מהירה יותר וקיצור הסבל משמעותית" משתף ד"ר משה שגיא, פנימאי מומחה ומנהל הרפואי של היחידה לטיפולי בית בכללית מחוז תל אביב יפו.

6 צפייה בגלריה
ד"ר משה שגיא מדגים את מכשיר הפוקוס
ד"ר משה שגיא מדגים את מכשיר הפוקוס
ד"ר משה שגיא מדגים את מכשיר הפוקוס
( צילום: דוברות כללית מחוז תל אביב יפו)

ה-POCUS הוא מכשיר חדשני הדומה מאוד למכשירי אולטרה סאונד רק קטן עם יכולות AI מתקדמות. הוא מאפשר לעשות אבחנות וטיפולים באופן יעיל מהבית. הוא מתחבר בקלות לטלפון הנייד של הרופא ולמעשה החדשנות נמצאת בידיים של הרופא ממש כמו הסטטוסקופ שכל כך מזוהה עם הרופאים והרופאות.
בכללית מחוז תל אביב יפו נעשה שימוש במכשיר ה-POCUS ביחידה לטיפולי בית. היחידה מספקת צרכים מורכבים למטופלים המרותקים לביתם. "בעזרת ה- POCUS אנחנו יכולים להימנע מבדיקות מיותרות והפניות למיון שלא לצורך, לאבחן במהירות וללא כל קרינה ואף להציל חיי אדם" מסיכם ד"ר שגיא.


לא נשארות לבד
השירות: מרכז בריאות הנפש לאישה ברמת חן
"לא כולן יודעות שיש מקום לרגשות העולים סביב הריון, הלידה, לאחר הלידה או חלילה לאחר אבדן הריון, אני מזמינה אותן לא להשאר לבד ולהגיע" אומרת ד"ר ליאת הולר הררי מנהלת מרפאת בריאות הנפש לאשה בכללית מחוז תל אביב יפו.

6 צפייה בגלריה
ד"ר ליאת הולר הררי
ד"ר ליאת הולר הררי
ד"ר ליאת הולר הררי
( צילום: דוברות כללית מחוז תל אביב יפו)

מדובר על תקופה בה האישה בונה את הדימוי העצמי מחדש, ומחברת בין הזהות האישית הקודמת שלה לזהות החדשה שלך כאם. לפעמים יש קשיים בתהליכים מורכבים אלה, קשים עליהם ניתן להתגבר בעזרת טיפול מקצועי.
במרכז בריאות הנפש רמת חן בתל אביב פועלת מרפאה ייחודית לנשים החוות קשיים במהלך ההיריון, לאחר הלידה או לאחר אבדן הריון. נשים רבות חוות מגוון של רגשות מבלבלים במהלך תקופה זו וזקוקות לטיפול מותאם. רגשות אלו הם נורמליים ומאוד נפוצים אך לעיתים מתעצמים ונדרש מענה מקצועי.
המרפאה מורכבת מצוות של מומחיות המתמחות בתחום הטיפול הנפשי בנשים ביניהן פסיכיאטרית מומחית בנושא, מטפלות בבריאות הנפש ועוד. הליווי נעשה על ידי פגישות פרטניות או קבוצות ייעודיות לנשים בהריון, לאחר לידה וגם לאחר אבדן הריון. במרפאה ניתן גם להתאים תכנית טיפול תרופתי במידת הצורך גם בזמן הריון או הנקה.
הטיפול ללא עלות למטופלות כללית, אך דורש הפנייה מרופא המשפחה, אחות או עובדת סוציאלית.

6 צפייה בגלריה
מרכז בריאות הנפש רמת חן
מרכז בריאות הנפש רמת חן
מרכז בריאות הנפש רמת חן
( צילום: דוברות כללית מחוז תל אביב יפו)

"חשוב לעלות את הנושא למודעות"
השירות: פיזיותרפיה רצפת אגן- לגברים
לרוב, כאשר מדברים על פיזיותרפיה לרצפת האגן רובנו מקשרים את הנושא לנשים ו/או לנשים אחרי לידה. אבל חשוב לדעת שגם לגברים יש רצפת אגן, והם נוטים לפתח בעיות וליקויים תפקודים ייחודים להם. רצפת אגן היא קבוצת שרירים חזקים התומכת באיברי האגן כולל איברי הבטן, שלפוחית השתן, המעיים ואיברי המין. שרירים האלה חיוניים לשליטה על השתן, היציאות והתפקוד המיני. ליקויים אלו יכולים לכלול קשיים בדחיפות או בתכיפות, בעיות דליפה, עצירות או כאבים באזור האגן. בנוסף רבים מהקהילה הגאה חווים קשים וכאבים בקיום יחסים מין שגם במקרים אלה פיזיותרפיה לרצפת האגן יכולה להיות הפתרון. בשנה האחרונה נוסף שירות פיזיותרפיה ייעודי לגברים במרפאת גן מאיר בתל אביב.

6 צפייה בגלריה
אביב איידלין, פיזיותרפיסט מומחה ברצפת אגן לגבר
אביב איידלין, פיזיותרפיסט מומחה ברצפת אגן לגבר
אביב איידלין, פיזיותרפיסט מומחה ברצפת אגן לגבר
( צילום: דוברות כללית מחוז תל אביב יפו)

"האנטומיה של ריצפת האגן שונה בין נשים לגברים וגברים נוטים לחוות בעיות שונות בתפקוד ריצפת האגן ולכן דרוש פיזיותרפיסט שמתמחה ספציפית בגברים, בקיא בהבדלים ומותאם לצרכים של המטופל הגברי. הנושא לא מספיק מדובר ולכן חשוב לעלותו למודעות. היעד שלי הוא ליצור סביבה מקצועית, בטוחה ומכבדת לדבר על שלל הבעיות מהם סובלים גברים במטרה לעזור למגוון האוכלוסייה והתסמינים המגיעים אליי" אומר אביב איידלין, פיזיותרפיסט מומחה ברצפת אגן לגבר, אותו תוכלו לפגוש במרפאת גן מאיר של כללית מחוז תל אביב יפו. השירות ניתן עם הפניה ובקביעת תור מראש.

מוגש מטעם: כללית מחוז תל אביב יפו