דינה כהן, אחות ומנהלת הסיעוד של מרפאת כללית קיבוץ רעים ויאנה מורחוב, אחות ומנהלת הסיעוד של מרפאת כללית רמת חן בתל אביב לא היו נפגשות כנראה אם לא מלחמת חרבות ברזל.
עד השביעי באוקטובר כל אחת מהן ניהלה קריירה מלאה בשליחות ועשייה בקצה ובקצב אחר בכללית ולאט לאט נסללה דרכן. התפקיד האחרון של יאנה במרפאת כללית בשכונת פלורנטין בתל אביב לימד אותה על כוח הקהילה והאחדות שהמאפיינים של קהילה צעירה מייצרת בעוד דינה הפכה להיות כמו אם הקיבוץ והקשרים עם החברים בקהילה נרקמו למשפחה של ממש.

2 צפייה בגלריה
דינה כהן ויאנה מורחוב
דינה כהן ויאנה מורחוב
דינה כהן ויאנה מורחוב
(צילום: אלדד אלוני)

מלחמת חרבות ברזל חוללה בכולנו רגשות עזים של חוסר יציבות וחוסר אמון, חור גדול בלב אבל יחד עם זאת רצון גדול יותר מתמיד לאחדות ונתינה.
לפני כחודש חברי קיבוץ רעים עברו להתגורר בתל אביב ב2 בניינים שיועדו לכך. דינה כהן שנלחמה בגבורה ב7.10 וטיפלה בעשרות אנשים תחת אש מנסה לאט לאט לחיות חיי שיגרה לצד חברים לקיבוץ ומשפחתה. "הכל השתנה, אבל מה שנשאר יציב זו השליחות של טיפול באנשים ובחברים שלי. כללית מחוז תל אביב יפו הקימה מרפאה בבניין שאליו עברנו ובכך שמרה לנו על אופי המרפאה הקיבוצית שהתרגלנו אליה וזה נותן המון כוחות ווודאות" אומרת דינה.
יאנה מורחוב, הגרה בבניין ממול עם בן זוגה מייד פעלה ורתמה את השכונה בכדי לגרום לחברי קיבוץ רעים להרגיש הכי שייכים. היא יצרה להם מדריך לעיר הגדולה שכלל בין היתר איפה הכי טעים ומה כדאי לעשות בעיר, מיפתה את השירותים במרפאות כללית הסמוכות, רתמה את כל השכונה לשלוח תבשילים בייתים ועוגות לשבת ופתחה קבוצת ווטסאפ: פלורעים- פלורנטין ורעים יחד. כלל הצוות הרפואי של מרפאת כללית בפלורנטין מלווה את מרפאת רעים החדשה ברגישות ובלמידה על מאפייני מרפאה קיבוצית לעומת עירונית.
דינה אם הייתי מספרת לך שתהיי אחות בעיר הכי אורבנית במדינת ישראל בתל אביב מה היית אומרת לי?
"לפני השבת השחורה אם היו אומרים לי שאהיה אחות בעיר הייתי אומרת שזה לא הגיוני. ובשום מצב לא הייתי בוחרת לעבוד במרפאה עירונית אבל אם כבר לבחור עיר אז רק תל אביב. היה חשוב לנו שהמרפאה תהיה ייעודית לחברי הקהילה ולא להצטרף למרפאה קיימת בעיר. ואז למעשה ייעדנו את אחת הדירות בבניין והסבנו אותה למרפאה עם הרבה יצירתיות של כלל הצוותים של כללית מחוז תל אביב יפו שהקשיבו לצרכינו לאורך כל הדרך. מרפאות כפר הן מרפאות עם אופי ייחודי וצוות מגובש ואינטימי. זה אני ואחות נוספת יפעת ססלר וד"ר אלי טננבאום, רופא המשפחה שהמשיך לטפל בחברים עוד לפני שקמה המרפאה והגיע למלון באילת שם שהינו עד המעבר לפה. אנחנו עוד מתרגלים לחיים בעיר הגדולה, פתאום צריך לרדת עם הכלב ויש לנו דקה וחצי להגיע לממ"ד שזה המון זמן בניגוד למה שהתרגלנו בדרום".
יאנה מה חושבים שקיבוץ שלם עובר לשכונה האורבנית שלך?
"כולם בתחושה של הירתמות מאוד גדולה. שכונת פלורנטין בתל אביב מרגישה כמו קיבוץ בעצמה ולקבל אורחים לשכונה מייד גרם לכולם לחשוב איך לייצר להם תחושה של שייכות והתאקלמות מהירה בייחוד אחרי הימים הקשים שחוו. המטרה הייתה לתת נחיתה רכה. ברגע שאני וצוות מרפאת פלורנטין הבנו שתפתח מרפאת כפר בלב השכונה מייד ידענו שאנחנו רוצים להיות שם עבורם. יצרתי קשר עם האחות-דינה כהן הצגתי את עצמי שתדע שמבחינה מקצועית והתאקלמות במחוז תל אביב יפו אני כתובת ואשת קשר.הגעתי אליה ביום פתיחת המרפאה ומיפינו ביחד צרכים,הכרתי לה את כלל השירותים הקיימים סביבה שיכולים להקל מאוד על חברי הקיבוץ כמו רפואה דחופה, איך הדברים עובדים מבחינת תורים, רפואה מקצועית ועוד. כלל הצוות בפלורנטין נרתם בהובלת מנהל המרפאה ד"ר בועז חסיד."

2 צפייה בגלריה
דינה כהן ויאנה מורחוב
דינה כהן ויאנה מורחוב
דינה כהן ויאנה מורחוב
(צילום: אלדד אלוני)

מה את רואה שהשתנה בסיבות הפניה למרפאה? האם יש פניות חדשות שלא הכרת לפני?
דינה: "אופי העבודה השתנה בעיקר בתחום הריגשי. ישנם קשיי התמודדות במיוחד בגיל השלישי.
המעבר אחרי השבת השחורה לבית מלון ואח"כ לת"א השפיע מאד על יכולת התפקוד שלהם.
יש לא מעט מטופלים בכל הגילאים שזקוקים לסיוע ריגשי ולייעוץ פסיכיאטרי.
ישנם מטופלים שנמנעים מלהגיע למרפאה לביצוע בדיקות שיגרה הם מרגישים שזה לא הזמן להתעסק בבריאות. אני מאמינה שתהליך ההסתגלות יעבור ושיתוף הפעולה יתחדש."
יאנה: "אני חושבת שאנחנו יותר מקבלים וחומלים. פתאום מגיעים מקרים של פגיעות מרסיס שלא נתקלתי בהם בעבר והתחום הריגשי מאוד משמעותי. אני מסייעת יותר בתורים ותפעול של כל הקשור לבריאות הנפש."
דינה במה זה שונה לטפל במתכונת החדשה ממה שהתרגלת בקיבוץ?
"אופי העבודה לא השתנה במרפאה אנחנו נשארנו אותו צוות ומשתדלים לתת את אותו מענה כפי שהיה בקבוץ. השוני העיקרי שאין לנו בית מרקחת במרפאה כמו בקבוץ אבל ההתניידות קלה ונגישה לכל מרפאה ולבתי המרקחת והפריסה ממש רחבה ובכל קרן רחוב. יש זמינות תורים גבוהה ומענה מהיר לכל בקשה .הצוות הלוגיסטי מסייעים בכל דבר באופן מיידי ותמיד זמינים. היום לאחר ההתאקלמות בתל אביב אני גאה להיות חלק מצוות הסיעוד במחוז, אני כבר חלק מקבוצות הווטסאפ והפעילויות של האחים והאחיות. זה לא מובן מאליו שהנהלת המחוז נירתמה לסייע ושיתפה פעולה בהקמת המרפאה במתכונת קיבוצית בתוך מתחם המגורים."
יאנה, שהגעת למרפאת רעים שהוקמה בתל אביב ראית משהו שונה ממה שאת מכירה במרפאות בתל אביב?
"זה בית. בית לכל דבר. זה מאוד מיוחד. אי אפשר להכנס לבניין ולמרפאה בלי לרצות לשמוע את הסיפורים ולהתפלל איתם ועם כולם שהשגרה המבורכת תחזור.
כשפגשתי את דינה, פגשתי אישה חזקה! ששמעתי את הסיפור שלה ואת הגבורה אי אפשר לא להתמלא השראה. מרגש לראות איך אחרי כל מה שעברו פניהם קדימה והם איתנים!"

בשיתוף כללית מחוז תל אביב יפו